Abstract
In order to cope with the rapid changes in science and technology and various societies and complex economies with the advent of the 4th Industrial Revolution, intellectual property education is essential above all. In this study, therefore, intellectual property and the required competences were derived and verified for each field. As for the research method, Delphi technique was used twice for literature review and experts, and the conclusions of the research are as follows. First, the field of intellectual property required in the era of the 4th Industrial Revolution was classified, through literature review and Delphi technique, in eleven sections such as IP-R & D consulting, IP information search analysis, IP entitlement, IP strategic planning, IP transaction, IP finance, IP value evaluation, IP management, global IP management, IP commercialization, and IP disputes, of which validity was verified. Second, It was analyzed that the validity of required competencies derived from each field of intellectual property was reliable. Third, it is generally appropriate to nurture manpower in each field of intellectual property in universities or graduate schools. In addition, it is judged that regular job training of industries such as enterprises and public institutions is necessary regardless of the field.
이 연구는 4차 산업혁명 시대의 도래에 따른 급속한 과학 기술의 변화, 다양한 사회와 복잡한 경제에 대응하기 위해서는 지식재산교육이 무엇보다도 필요하다. 이에 지식재산 분야와 분야별 필요 역량을 도출하고 타당성을 검증받았다. 연구방법은 문헌고찰과 전문가 대상으로 2회 델파이 조사를 실시하였고, 연구 결과에 따른 연구 결론은 다음과 같다. 첫째, 4차 산업혁명 시대에 필요한 지식재산 분야는 문헌고찰과 델파이 조사를 통해 IP-R&D 컨설팅, IP 정보조사분석, IP 권리화, IP 전략 기획, IP 거래, IP 금융, IP 가치 평가, IP 관리, 글로벌 IP 관리, IP 사업화, IP 분쟁 11개로 분류하였고 타당성을 검증하였다. 둘째, 지식재산 분야별로 도출된 필요 역량은 타당도한 것으로 분석되었다. 셋째, 지식재산 분야에 따른 분야별 인력 양성은 대학 또는 대학원에서 이루어지는 것이 대체로 적절하다. 또한 기업 등 산업체와 공공기관 등의 상시 직무교육은 분야와 구분 없이 필요하다고 판단된다.