DOI QR코드

DOI QR Code

Research on Improvement of Patient Quality and Perception of Hospital Operation Effect after Medical Institution Certification - For Nursing Hospitals and Western Hospitals -

의료기관 인증 후 환자의 질 향상과 병원운영효과 인식도 조사연구 - 요양병원과 양방병원 대상 -

  • Lee, Hye-Seung (Department of Public Health Adminstration, Gwangju University) ;
  • Park, Hyun-Rin (Department of Speech-Language Therapy, Gwangju University)
  • 이혜승 (광주대학교 보건행정학부) ;
  • 박현린 (광주대학교 언어치료학과)
  • Received : 2020.09.22
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

The purpose of this study was to classify the internal members of nursing hospitals and Western hospitals that received the certification system of medical institutions, and to examine the effect of certification on member satisfaction, job stress, hospital operation effect, and improvement of medical services. In nursing hospitals, the certification system was higher in member satisfaction, hospital operation effect, and medical service effect than in Western hospitals, and members of Western hospitals were higher in job stress. In both nursing hospitals and Western hospitals, the satisfaction of members, hospital operation effect, and medical service effect according to certification showed positive (+) results. It is believed that the effect of the certification system has been empirically high in nursing hospitals as mandatory certification from 2013. Therefore, this study aims to contribute to the efficiency of hospital management and improvement of patient satisfaction through continuous quality management of medical care by analyzing the effect of certification system on medical service improvement.

본 연구는 의료기관 인증 제도를 받은 요양병원과 양방병원의 내부구성원을 구분하여 인증이 구성원만족도, 직무 스트레스, 병원운영 효과, 의료서비스 향상에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 요양병원이 양방병원보다 인증제도가 구성원만족도, 병원운영효과, 의료서비스 효과에서 높게 나타났으며, 양방병원 구성원이 직무 스트레스에 대해선 높게 나타났다. 요양병원 및 양방병원 모두 인증에 따른 구성원 만족도, 병원 운영효과, 의료서비스 효과는 정(+)적인 결과를 나타났다. 요양병원은 2013년부터 의무적 인증으로 인증제의 효과가 실증적으로 높게 나타났을 것으로 사료된다. 따라서 본 연구는 인증제가 의료서비스 향상에 미치는 영향을 분석함으로써 꾸준한 의료의 질 관리가 병원경영 효율화 및 환자의 만족도 향상에 기여하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

This paper was supported by the research grant of the Gwangju University of Korea in 2020

References

  1. 유승흠, 조우현, 김동기, 이윤환, 문기태(2000). 의료소비자가 인지하는 의료서비스 질의 구성 차원. 예방의학회지, 33(4): 495-504.
  2. Reidenbach, R. E. & B. Sandifer-Smallwood(1999). Exploring Perceptions of Hospital Operations By a Modified SERVQUAL Approach. Journal of Health Care Marketing, 10(4): 47-55.
  3. 박재산(2002). 병원입원환자가 인지하는 의료 서비스 질, 만족도, 서비스가치, 병원 재이용 의사간의 인과관계분석. 병원경영학회지, 7(4): 123-151.
  4. 김양균, 정기택, 안영송, 이상은, 장영화, 한보라(2003). 치과 병.의원의 의료서비스품질이 고객만족과 충성도에 미치는 영향에 관한 연구. 병원경영학회지, 8(3): 49-71.
  5. 김영주(2009). 병원종사자의 자가평가에 근거한 국내 의료기관들의 국제병원인증기준 충족도, 인재대학교대학원 석사학위논문.
  6. 연영란(2013). 의료기관인증이 병원 근로자가 지각하는 환자안전과 질, 직무만족 및 조직몰입. 한국산학기술학회논문지, 14(4): 1820-1829. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.4.1820
  7. 서미란(2015). 의료기관인증병원의 서비스 질이 고객만족도 및 재이용의사에 미치는 영향. 신라대학교 일반대학원 박사학위논문.
  8. 한국보건의료인증원 https://www.koiha.or.kr/ 2020.09.15.
  9. 국가통계포털 https://www.kosis.kr/ 2020.09.15.
  10. 백현희, 이혜승(2016). 인증여부에 따른 병원 직원의 직무스트레스, 직무만족도, 의료서비스 효과 비교분석. 한국엔터테이먼트산업학회논문지, 10(4): 259-272.
  11. 이희태(2013). 의료기관인증제도가 병원의 서비스 질 관리체계에 미치는 효과. 사회과학연구, 29(3): 307-328.
  12. 한우석(2008). 의료기관 평가가 병원의 운영성과에 미치는 영향에 관한 연구. 건양대학교대학원 박사학위논문.
  13. 배정임(2008). 의료기관평가제도에 대한 직원들의 인식 및 태도. 연세대학교대학원 석사학위논문.
  14. 권영자(2008), 종합병원의 간호사 직무스트레스 요인이 직무만족 및 고객지향성에 미치는 영향, 고려대학교대학원 석사학위논문.
  15. 최영로(2009). 국제물류기업의 내부마케팅이 직무만족, 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향에 관한 실증연구=복합운송주선업을 중심으로. 한국항만경제학회, 25(4): 45-62.
  16. 이종두(1997). 조직문화와 직무만족의 관련성에 관한 연구. 산업과경영, 10(1): 321-363.
  17. Jabes, J. & Zussman, D.(1989). Organizational culture in public bureaucracy. International review of Administrative Science, 55(1): 95-116. https://doi.org/10.1177/002085238905500108
  18. 이윤현(2007). 병원직원의 직무만족요인분석. 보건과 사회과학, 20: 127-156.
  19. Sathe Vijay(1983). Implication of corporate culture : A manage's guide to action. Organizational Dynamics Autumn:12.
  20. 김희래(2012). 의료기관인증제가 환자안전과 의료의 질 향상, 조직문화 및 병원경영 활동에 미친 영향. 연세대학교대학원 석사학위논문.
  21. 이희태(2014). 의료기관인증제도가 의료기관에 서비스지향성, 구성원의 고객지향성, 조직 효과성에 미치는 영향. 사회과학연구, 30(4): 317-341.
  22. 양유정, 이혜승(2018). 직무만족도와 조직몰입이 삭감율과 이의신청회수율에 미치는 영향. 한국엔터테이먼트산업학회논문지, 12(8): 327-339
  23. 이혜승(2012). 병원종사자의 의료기관인증제도에 관한 인식도 연구. 원광대학교대학원 박사학위논문.
  24. 조홍주(2012). 의료기관인증제에 대한 의료기관 근무자들의 인식 및 태도. 부산가톨릭대학교대학원 석사학위논문.
  25. 신문주(2014). 의료기관 인증제도가 요양병원의 조직문화, 직무만족, 경영성과 및 환자안전에 미치는 영향. 디지털융복합연구, 12(10): 455-466. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.10.455
  26. 유진영, 이종화(2015). 의료기관인증제 도입에 따른 환자안전과 의료의 질이 병원경영활동에 미치는 복합영향. 디지털융복합연구, 13(7): 283-292. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.7.283
  27. 김경태(2013). 요양병원의 직원교육을 통한 조직성과 향상 방안에 관한 연구. 부산대학교대학원 석사학위논문.
  28. Amin, M. & Nasharuddin, S. Z(2013). Hospital service quality and its effects on patient satisfaction and behavioural intention. International Journal of Health Governance, 18(3): 2059-4631.
  29. 전주섭(2010). 의료서비스품질이 서비스가치, 고객만족, 재이용도에 미치는 영향에 관한 연구 : 5개 국립대학병원을 중심으로. 동신대학교대학원 박사학위논문.
  30. 김재섭(2015). 요양병원의료기관인증제 효과에 대한 인증 요양병원 근무자들의 인식. 부산가톨릭대학교대학원 석사학위논문.