Abstract
The purpose of this study was to verify the moderating effect of school life satisfaction in the relationship between cyberbullying victimization and suicidal ideation of adolescents. In this study, 1244 middle and high school students' data from the 2017 Children's and Youth Human Rights Survey conducted by the Korea Youth Policy Institute were used. The researcher used frequency analysis, independent sample T-test, one-way analysis of variance, correlation analysis and regression analysis using IBM SPSS statistics 20.0 for Windows. Results of the study are as follows: First, the cyberbullying victimization experience was higher in boys than girls, and suicidal ideation were more likely in girls than boys. Second, the cyberbullying victimization and school life satisfaction had a weak negative correlation, school life satisfaction and suicidal ideation had a negative correlation. And suicidal ideation had a weak positive correlation. Third, this study found that school life satisfaction have a moderating effect in the relationship between cyberbullying victimization and suicidal ideation. Based on the results of the study, the implications of suicide prevention programs for adolescents who have experienced cyberbullying victims and plans to activate them were proposed. This study is hoped to be used as a basis for the prevention of suicide in adolescents.
본 연구는 청소년의 사이버불링 피해 경험과 자살 생각과의 영향관계에서 학교생활 만족도의 조절효과를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 「2017 아동·청소년 인권실태 조사」 자료 중 중·고등학생 1,244명의 자료를 연구대상으로 하였다. 연구자는 SPSS통계 프로그램을 활용하여 빈도분석, T-test와 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 분석결과, 첫째, 사이버불링 피해 경험은 남학생이 여학생보다 더 높았으며, 자살 생각은 여학생이 남학생보다 더 높게 나타났다. 둘째, 사이버불링 피해 경험과 학교생활만족도는 약한 음의 상관관계를 보였으며, 학교생활만족도와 자살생각은 음의 상관관계를 보였다. 사이버불링 피해 경험과 자살생각은 약한 양의 상관관계를 보였다. 셋째, 사이버불링 피해 경험과 자살생각과의 관계에서 학교생활만족도가 조절효과가 있음을 확인하였다. 연구 결과를 기반으로 사이버불링 피해 경험 청소년을 위한 자살예방사업에 대한 시사점과 활성화 방안을 제안하였다. 또한 본 연구가 청소년 자살예방에 근거로 사용되길 바란다.