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Application and Practice of Estill Vocal Training (EVT) Through Theatrical and Musical Analysis of Musical Songs

뮤지컬 노래의 극과 음악 분석을 통한 조 에스틸 보컬 기법(EVT)의 적용과 실제

  • Lee, Eun-Hye (Division of Performing Arts, Dongguk University) ;
  • Kim, Yu-Jeong (Department of Performing Arts, Sejong University)
  • 이은혜 (동국대학교 공연예술학과) ;
  • 김유정 (세종대학교 공연예술학과)
  • Received : 2020.09.22
  • Accepted : 2020.12.29
  • Published : 2020.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze musical songs from an academic perspective by applying vocal techniques that can express songs in depth in three dimensions. Singing a musical song cannot be completed with just the musical part, rather, it should be accompanied by the analysis of various aspects such as the emotional state of the scenes and the characters. To this end, this study performed a multi-dimensional analysis of fields such as theatrical structure, lyrics, musical structure, and dynamics. In addition, the study explored and applied Estill Voice Training(EVT) that actors can best express songs with the emotions of the theater and music. EVT categorizes voice into six tones: speech, sob/cry, falsetto, twang, opera, and belting. In this study, in addition to these six sounds, the positions of vocal cords and larynx were also applied to seek ways to effectively express songs using "Gar Nichts" from the musical "Elisabeth" as a case study. "Gar Nichts" is a song sung by the protagonist Elisabeth, which expresses the self and the conflict at the peak of pain. Musically, this song requires various sound and voice-changing techniques to cover the range of "G#3-Gb5." As a result, it was confirmed that in order to embody the emotions of the characters and the songs in depth, the analysis of scenes and characters as well as various singing techniques need to be applied in harmony.

본 연구는 뮤지컬 노래를 입체적이고 심도 있게 표현할 수 있는 발성기법을 적용하여 학술적 관점으로 분석하기 위함이다. 뮤지컬 노래를 부른다는 것은 단순히 음악적인 부분만으로 완성될 수 없으며, 장면과 인물의 정서 상태 등 다양한 부분의 분석이 수반되어야 한다. 이를 위해 연구의 기준을 극 구조, 가사 분석, 음악 형식 및 다이내믹의 영역까지 다각적으로 분석하였다. 이후 최종적으로 배우가 극과 음악의 정서를 담아 노래를 가장 잘 표현 할 수 있는 에스틸 보이스 트레이닝 시스템발성기법을 탐색하고 적용하였다. 분석에 적용하고자 하는 EVT는 목소리의 여섯 가지의 음색을 <스피치, 쏩/크라이, 팔세토, 트웽, 오페라, 벨팅>으로 구분하였다. 본 연구에서는 6가지 소리 이외에 성대와 후두의 위치까지 적용하여 효과적으로 노래를 표현할 수 있는 방법을 모색하였다. 연구대상은 뮤지컬 <엘리자벳>의 '아무것도'이다. '아무것도'는 주인공 엘리자벳이 부르는 노래로, 고통의 정점에 있는 자신의 모습과 갈등을 표출한다. 이 노래는 음악적으로도 'G#3-Gb5'의 음역대를 소화해야 하므로 다양한 소리 기법과 성구전환 테크닉을 다양하게 적용할 수 있다. 결과적으로 인물의 정서와 노래를 깊이 있게 구현하기 위해서는, 장면과 인물 분석 및 다양한 노래 테크닉이 조화롭게 적용 되어야 완성될 수 있음을 확인하였다.

Keywords

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