Abstract
With the increase in industrialization and urbanization, scarcity of space for leisure life has become an important issue. Opportunities such as natural scenery and ecological experiences provided by waterfront spaces around streams are fundamental factors in the development of the community and creation of a hydrophilic park. In the past, on-site surveys have been conducted using human resources to quantify the number of river visitors, but the accuracy of the results was not sufficient owing to limitations in expenses, manpower, space, and time. In this study, to overcome this problem, we estimated the number of visitors using the location information related to hydrophilic parks. The study areas were Samrak Ecological Park and Daejeo Ecological Park located downstream of the Nakdong River. We compared and analyzed the pattern of the visitors by using the large communication data and the visiting pattern based on GPS location information. The GPS location information is based on Google Popular Times and Kakao visitor data. When the GPS location data were used, the pattern for weekday and weekend visitors was clearer than when the large communication data were used. Therefore, it is expected to be similar to the result of GPS location information if the number of visitors is extracted under the condition of precision of pCELL size and residence time of 30 minutes or more when using future communication big data. In addition, if revisions such as the Personal Information Protection Act are made to extract more accurate data, by estimating the number of visitors based on GPS data, more accurate indicators of the number of visitors can be derived.
산업화 및 도시화가 가중됨에 따라서 여가생활을 위한 공간 희소성이 부각되고 있다. 하천 주변의 수변공간이 제공하는 자연경관 및 생태체험 등의 기회는 지역사회의 발전과 친수공원 조성을 조성하는데 근간이 되는 요소이다. 이러한 하천 공간을 이용하는 이용객을 정량적으로 파악하는데 있어 과거에는 인력을 동원하여 현장조사를 수행하였으나 경비, 인력 및 시공간적인 제약이 발생하여 결과물의 정확성이 확보되지 못하는 문제점이 있다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 극복하고자 위치정보를 활용한 친수공원 이용객 추정을 수행하였다. 연구대상지역은 낙동강 하류에 위치한 삼락생태공원과 대저생태공원이다. 통신 빅 데이터를 활용한 이용객 패턴과 GPS 위치정보를 기반으로 한 이용객 패턴을 비교·분석하였다. GPS 위치정보는 Google Popular Times와 카카오 방문자 데이터를 활용하였다. GPS 위치정보 데이터를 활용했을 때 통신 빅 데이터를 활용한 결과보다 주중과 주말 이용객에 대한 패턴이 뚜렷하였다. 따라서 향후 통신 빅 데이터를 이용할 때 pCELL 크기의 정밀화 및 체류시간 30분 이상의 조건으로 이용객 수를 추출한다면 GPS 위치정보의 결과와 유사할 것으로 예상된다. 또한 개인정보 보호법 등 개정이 이루어져 보다 정확한 데이터를 추출한다면 GPS 기반으로 이용객 수를 추정하는 것이 더 정확한 이용객 수의 지표를 산정할 수 있을 것으로 판단된다.