DOI QR코드

DOI QR Code

토니상 오케스트레이션상 수상작으로 살펴보는 편곡의 중요성 : <스위니 토드>, <스프링 어웨이크닝>, <인 더 하이츠>를 중심으로

The Importance of Arrangement focusing on Tony Awards Winners for Best Orchestration : with , , and

  • 성찬경 (한국예술종합학교 음악극창작협동과정)
  • Seong, Chan-Kyeong (Department of Graduate Musical Theatre Writing Program, Korea National University of Arts)
  • 투고 : 2020.01.23
  • 심사 : 2020.06.26
  • 발행 : 2020.06.30

초록

뮤지컬에서 편곡에 관한 연구는 극작 및 작곡 분야에 비해 상대적으로 소외되어온 영역이다. 그러나 편곡의 과정 없이 절대 온전한 뮤지컬 음악이 존재할 수 없듯 편곡가는 극작가나 작곡가만큼 막중한 역할을 맡는 주요 창작가이며, 최종적으로 뮤지컬의 완성도를 높이는 데 결정적인 기여를 한다. 권위 있는 토니상 오케스트레이션상 수상작품 중 <스위니토드>(2006), <스프링 어웨이크닝>(2007), <인 더 하이츠>(2008)의 수록곡을 바탕으로 기악 편곡의 특징을 악기 편성, 악기 배합과 배치, 대선율 삽입으로 나누어 분석함으로써 극작 및 작곡가의 의도에 부합하는 편곡가의 영민한 오케스트레이션 테크닉과 함께 편곡가의 새로운 상상력과 창의력을 발견할 수 있다.

The study of arrangement in musical theatre has been relatively marginalized compared to the playwriting and composition. However, as complete musical music can never exist without the process of arranging, the arranger is a major creator who plays the most important role as a playwright or composer, and finally makes a decisive contribution to enhancing the completeness of the musical. Based on the tracks of (2006), (2007) and (2008), among the prestigious Tony Awards winners for Best Orchestrations, the feature is divided into instrumentation, instrumental combinations and dispositions, and insertions of counterpoint. So, we can discover the new imagination and creativity of the arranger, and the arranger's clever orchestration techniques that meet the composer's intentions.

키워드

참고문헌

  1. 지성욱, 조인희. (2014). 한국 현대 뮤지컬의 발전 전략에 관한 연구 - 뮤지컬 제작 기획 방안을 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 8(3): 233.
  2. Corozin, V. (2002). Arranging music for the real world : Classical and Commercial aspects, Mel Bay Publications.
  3. Meyer, R. J. (2012). Principles of Orchestration and the Analysis of Musical Gestures, North-West University Potchefstroom, Master's thesis.
  4. Suskin, S. (2009). The Sound of Broadway Music : a book of orchestrators & orchestrations, Oxford University Press.
  5. Sallinger, E. (2016). Broadway Starts to Rock : Musical Theater Orchestrations and Character, 1968-1975, University of Kansas, Doctoral dissertation.
  6. Warne, R. (2018). I Hope I Get It : impact of Tony Award nominations and wins on Broadway production longevity, Arts and the Market, 8(1): 30-46. https://doi.org/10.1108/aam-06-2017-0013
  7. Boyle, M., & Chiou, L. (2009). Broadway productions and the value of a Tony Award, Journal of Cultural Economics, 3(1): 49-68. https://doi.org/10.1007/s10824-009-9092-4
  8. Suskin, S. (2009). The Sound of Broadway Music : a book of orchestrators & orchestrations, Oxford University Press, 4.
  9. 서아진. (2016). 드뷔시와 라벨의 관현악 기법 비교 연구 : 바다(La Mer)와 라 발스(La Valse) 를 중심으로, 서울대학교 석사학위논문.
  10. Isherwood, C. (2005, October 30). Cutting 'Sweeney Todd' to the Bone, New York Times.
  11. Morris, S. L. (2008, March 17). John Doyle's Sweeney Todd : Who's your Barber?, LA Weekly.
  12. Isherwood, C. (2005, October 30). Cutting 'Sweeney Todd' to the Bone, New York Times.
  13. Patino, M. & Marino, J. (1997). Afro-Cuban Keyboard Grooves, Alfred Music Publishing Co.
  14. 이봉재. (2007). 아프로 쿠바음악의 기본 개념 클라베의 적용방식 연구, 음악과 문화, 17: 220.
  15. Sevsay, E. (2013). The Cambridge guide to orchestration, Cambridge University Press.
  16. 사무엘 아들러, 윤성현 역. (1995). 관현악 기법 연구, 수문당.
  17. Church, J. (2015). Music direction for the stage : a view from the podium, Oxford University Press.
  18. 이상윤. (2019). 음악의 의미와 기능 분석에 의한 영화 트루먼 쇼(The Truman Show)의 내러티브 특성 - 필립 글래스(Philip Glass)의 음악을 중심으로, 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(5): 101.
  19. Swain, J. P. (2002). The Broadway Musical : A Critical and Musical Survey, Scarecrow Press.
  20. 신현준. (1997). 록 음악의 아홉 가지 갈래들, 문학과 지성사.
  21. Church, J. (2015). Music direction for the stage : a view from the podium, Oxford University Press, 158.