Abstract
The film handles some happenings based on the story that a poor family sponges off a rich family. Junho Bong, a film director, has won the Palme d'Or in Cannes Film Festival and received a Academy Award for best picture, best original screen play, best international film and best director. The film has accomplished the cinematic achievements, but it seems that the implications the film aims to show might not be seriously appreciated to the public. The film has an unusual synopsis, which demonstrates that a deprived family is parasitic to a wealthy family. The storyline specifies how great the gap between the rich and the poor in Korea is. Accordingly, this article investigates some implications of the house, family, and society in the film .Consequently, three families (Kitaek's house, Park's luxury house, and maid's hidden basement) explicitly reveal distinctive social hierarchy. The common features found in two families are like this: the lower classes are willing to help one another but have no conscience and morality. The social implications in the film are closely associated with the class system based on the gap between the rich and the poor, the symbols of stone, and tragic ending. From the ending of the film, it is expected that the extreme social imbalance precedes the gap between the wealthy and the poor.
영화 <기생충>은 한 가족의 삶을 부유한 가족에 기생하여 사는 기이한 삶의 방식으로 접근하고 있는 특이한 영화로 우리 사회의 빈부의 격차가 얼마나 큰지를 보여주는 암울하고 처절한 의미를 담고 있다. 따라서 본 연구는 이러한 영화 <기생충>에 들어 있는 집과 가족의 의미와 사회적 함의가 무엇인지 짚어 보고자 한 것이다. 그 결과 영화 <기생충>에 들어 있는 세 가족(기택네 집, 박 사장집, 가정부의 공간)의 집은 확실한 계층을 의미하며 그 집에 살고 있는 가족의 위치나 계급을 상징적으로 나타내고 있다. 그리고 이들 3가족에게 나타난 가족의 의미는 기생하듯 살고 있는 하층 계급은 가족끼리 상호조력의 개념은 가지고 있으나 양심이나 도덕개념은 없다. 또한 이 영화 <기생충>에 들어 있는 사회적 함의를 짚어 보면 빈부의 격차에 따른 계층의 의미와 영화에서 상징하는 수석의 의미, 그리고 비극적 결말로 볼 수 있다. 우리는 이 영화의 결말을 통해 빈부의 격차가 극심한 사회적 불균형에서 오는 우리의 미래를 예견해 볼 수 있다.