Abstract
The objective of this study was to understand the characteristics of Chinese cultural industry shown in the analysis of a successful IP martial arts stage play 'Seongeomg ihyeopjeon' that applied martial arts as Chinese traditional culture. The cultural industry of Chin a has modified the relevant legislation since China's reform and opening up in 1979, and the term 'intellectual property rights(IP)' was used in the Chinese laws for the first time in 2008. Thus, transcending the instrumental scope for maintaining the regime in the past, the culture was regarded as an economic profit industry and a representative industry for strengthening the soft power of traditional culture. The results of analysis on the stage play are as follows. First, the Chinese cultural industry has been developed by support policies for strengthening the soft power of Chinese-characteristic traditional culture and overseas expansion through the state-led modification of relevant legislation. Second, the Chinese cultural industry is including its unique traditional cultural factors, and the succe ssful marke ting results could be obtained only when the high awareness and many fans are secured. Third, for the inflow of audiences through the work advertising, it would be preferentially needed to analyze various opinions of fans through active SNS communications with them instead of the existing advertising such as TV, radio, and newspaper, and also to reflect the national cultural industry policies and producers' opinions.
본 연구는 무술을 중국전통문화로서 적용하여 성공한 IP무술무대극 '선검기협전(仙剑奇侠传)' 분석을 통해 나타난 중국문화산업의 특징을 알아보고자 함을 목적으로 하였다. 중국의 문화산업은 1979년 개혁개방실시이후 관련 법제들을 수정하여 왔고, 2008년 처음 중국법령에 지적재산권(IP)용어가 사용되었다. 따라서 문화가 그동안의 체제유지를 위한 도구적 범위를 초월하여, 경제이익산업으로서 인식과 전통문화소프트파워 강화를 위한 대표 산업으로 간주되기 시작하였다. 무대극 분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중국문화산업은 국가주도의 관련법제 정비를 통한 중국특색의 전통문화소프트파워 강화와 해외진출을 위한 지원정책으로 인해 발전해왔다. 둘째, 중국문화산업은 고유한 전통문화요인을 포함하고 있으며, 지명도가 높고 많은 팬들을 확보하고 있을 때 성공적인 마케팅 결과를 얻을 수 있다. 셋째, 작품 광고를 통한 관객들의 유입을 위해 기존의 TV, 라디오, 신문 등의 광고보다는 팬들과의 적극적인 SNS소통을 통해 이들의 다양한 의견을 분석과 동시에 국가문화산업정책과 제작자 의견들이 반영되는 활동이 우선되어야 한다.