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The Possibility of Being an Alternative as Uncontact Concert Format for BTS's Recent Online Concert Called "Bang Bang Con The Live"

BTS '방방콘 The Live'의 비접촉 콘서트로서의 대안 포맷 가능성

  • Yu, An-Na (Department of Global Cultural Contents, Hankuk University of Foreign Studies(Department of Entertainment, Korea Entertainment College)) ;
  • Lee, Jong-Oh (Department of Global Cultural Contents, Hankuk University of Foreign Studies)
  • 유안나 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과(한국예술사관실용전문학교)) ;
  • 이종오 (한국외국어대학교 글로벌문화콘텐츠학과)
  • Received : 2020.06.23
  • Accepted : 2020.07.27
  • Published : 2020.07.31

Abstract

In 2020, one after another, musicians started to hold non-contact online concerts as the pop music industry began to shrink due to the unprecedented "Covid-19" incident, in seeking for various channels and alternatives. Taking this into account, this study conducted a survey with BTS' "Bang Bang Con The Live" as the subject that was held June 2020 to see if they were qualified as an alternative format for quarantine-focused non-contact concerts. The survey was carried out with the content analysis of online concert videos participated by music experts and by collecting evaluations and alternative suggestions from the audiences. The study showed that the sample performance video well fulfilled the actual feels of offline concert elements (field visualization, face-to-face interaction, and responsive behavior), satisfaction, and convenience as an alternative concert format as an emergency correspondence. However, it was analyzed that there was a serious lack of empathy and realism with fans. Therefore, the study showed the possibility that BTS' "Bangbangcon The Live" will function as an alternative format for non-contact concerts, but suggests that measures such as supplementing digital communication systems and technology devices must be taken to be recognized as a level of settlement in the global music community as well as in Korea.

2020년 들어 전대미문의 '코로나-19' 사태로 대중음악계가 위축되어 다양한 활로와 대안이 모색되는 가운데 뮤지션들이 비접촉 방식의 온라인 콘서트를 속속 실시하였다. 본 연구는 이런 점에 착안하여 2020년 6월에 실시된 방탄소년단(BTS)의 '방방콘 The Live'를 대상으로 비접촉 콘서트의 대안 포맷으로 적격한지에 대한 여부를 살펴보기 위해 음악전문가들이 참여한 온라인 콘서트 영상물의 내용분석과 이를 시청한 수용자들이 참여한 평가 수집 및 대안 제시형 설문조사를 실시하였다. 연구 결과 표본 공연 영상물은 오프라인 콘서트의 요소(현장성, 대면 교감성, 호응 행동성), 체감도, 비상시 대안 콘서트 포맷으로서의 만족도, 비상시 대안 콘서트 포맷으로서 편리성이 잘 반영된 것으로 나타났다. 그러나 팬들과의 교감성과 현장성의 반영은 매우 부족한 것으로 분석되었다. 따라서 이 연구는 BTS의 '방방콘 The Live'가 비상시 비접촉 온라인 콘서트의 대안 포맷으로 기능할만한 가능성은 엿보였으나 국내는 물론 세계 음악계에 정착하는 수준으로 인정받기 위해서는 디지털 소통체계 및 기술장치 보완 등의 조치가 강구되어야 함을 암시한다.

Keywords

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