Acknowledgement
본 논문은 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2017S1A5B5A07065151).
References
- Nahal, S. P.(2010). Voices from the field: Perspectives of first-year teachers on the disconnect between teacher preparation programs and the realities of the classroom. Research in Higher Education Journal, 8, 1-11.
- Howe, E. R.(2006). Exemplary teacher induction: An international review. Educational Philosophy and Theory, 38(3), 287-297. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2006.00195.x
- Cooper, J. M., & Alvarado, A.(2006). Preparation, recruitment, and retention of teachers. Paris: International Institute for Educational Planning & International Academy of Education, UNESCO.
- Katz, L. G.(1972). Developmental stages of preschool teachers. The Elementary School Journal, 73(1), 50-54. https://doi.org/10.1086/460731
- 이순자(2004). 유치원의 유아평가에 관한 사례연구. 유아교육연구, 24(5), 225-268.
- 최미숙, 박지영, 성연정, 윤유중(2009). 유아교사가 인식하는 유아교육평가에 대한 연구. 유아교육학론집, 13(1), 139-162.
- 최일선, 홍용희(2003). 한별유치원 만5세 기린반 교사의 유아평가양상에 관한 문화기술적 연구. 유아교육연구, 23(3), 171-195.
- 정윤진, 장세라, 고은혜, 박병기(2016). 유아 관찰기록의 내용분석: 누리과정과 관찰기록의 대응관계를 중심으로. 아동교육, 25(4), 351-367.
- Gordon, D. G.(2001). Classroom management problems and solutions: A few basic guidelines for classroom management can improve student behavior and reduce stress on the music educator. Music Educators Journal, 88(2), 17-23. https://doi.org/10.2307/3399737
- 안효진(2012). 포스트 모더니즘적 관점에서 살펴본 예비교사의 관찰 실습경험. 한국생활과학회지, 21(2), 197-211. https://doi.org/10.5934/KJHE.2012.21.2.197
- 신붕섭(2009). 초임교사 유도 프로그램의 교사 전문성 개발 전략에의 시사 - 미국 캘리포니아 주 BTSA의 교훈. 한국교원교육연구, 26(3), 365-392.
- Tomal, D. R.(2010). Action research for educators (2nd ed.). New York: Rowman & Littlefield Education.
- Atweh, B., & Heirdsfield, A.(2003). The use of action research for the professionalisation of beginning women teachers as they learn about inclusive mathematics. Mathematics Teacher Education and Development, 5, 55-69.
- 박은혜(1999). 유아교사의 발달에 적합한 입문교육에 관한 기초 연구. 교과교육학연구, 3(2), 265-282.
- 양정은, 이진희(2014). 협력적 실행연구를 통한 초임 유아교사의 '문제행동' 인식 및 지도실제에서의 변화. 유아교육연구, 34(1), 135-156.
- Zeichner, K. M., & Gore, J. M.(1995). Using action research as a vehicle for student teacher reflection: A social reconstruction approach. In S. E. Noffke and R. B. Stevenson (Eds.), Educational action research: Becoming practically critical (pp. 13?30). New York: Teacher College Press.
- Miskovic, M., Efron, E. S., & Ravid, R.(2012). Action research in action: From university to school classrooms. Education Research International, 12, 1-11. doi:10.1155/2012/389736
- Pellerin, M.(2011). University-school collaborative action research as an alternative model for professional development through AISI. AISI Journal, 1(1), 1-7.
- Gregory, R. P.(1988). Action research in the secondary school: The psychologist as change agent. London: Routledge.
- Branigan, E.(2003). But how can you prove it? Issues of rigour in action research. Journal of the HEIA, 10(3), 37-8.
- Graue, M. E., & Walsh, D. J.(1998). Studying children in context: Theories, methods, and ethics. Thousand Oaks, CA: Sage.
- James, G. H.(2006). 반성적인 가르치기[Reflective teaching]. (김은희 편역). 서울: 정민사. (원전은 2001에 출판)
- Ayers, W.(2012). 가르친다는 것[To teach ]. (홍한별 역). 서울: 양철북. (원전은 2010에 출판)
- 우민정, 김지혜, 한지희(2009). 초임교사의 부모면담에 대한 어려움과 교사교육의 방향에 관한 연구. 유아교육학논집, 13(2), 59-80.
- Cohen, Stern, Balaban.(1997). Observing and recording the behavior of young children. New York: Teachers College Press.
- 박미영(2004). 실행연구자로서의 유아교사. 유아교육연구, 24(6), 235-255.
- 나귀옥, 김경희(2012). 누리과정 실행에 따를 유아평가의 방향 탐색, 32(4), 465-492.
- 이진희, 허정민, 장은정(2020). 어린이의 놀이와 배움을 잇기 위한 기록 '다시 보기'의 실행 과정과 의미 생성, 유아교육연구, 40(1), 291-318. https://doi.org/10.18023/KJECE.2020.40.1.012
- 이진희(2012). 유아평가의 의미 만들어가기를 위한 실행연구. 유아교육연구, 32(1), 5-29.
- 박세진, 배지희(2012). 만2세반 영아들의 또래 간 갈등상황에서의 교사 역할 지원을 위한 실행연구. 유아교육연구, 32(6), 383-408.
- Carr, W., & Kemmis, S.(1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research. London, UK: Falmer Press.