DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Course Development for Librarians' Continuing Education to Build up Multicultural Competencies in Library Services

사서 대상 도서관 다문화서비스 교육과정의 교과목에 관한 연구

  • 구정화 (한남대학교 문헌정보학과) ;
  • 우윤희 (대구가톨릭대학교 도서관학과) ;
  • 신난희 (대구가톨릭대학교 다문화학과) ;
  • 조용완 (대구가톨릭대학교 도서관학과)
  • Received : 2020.08.25
  • Accepted : 2020.09.07
  • Published : 2020.09.30

Abstract

The research aims to develop the courses for librarians' continuing education to build up multicultural competencies in library services. In order to achieve the purpose, the study designed the research processes as followings: first, multicultural environment analyses with various materials such as statistics or national reports; second, librarians' and multicultural users' needs analyses of multicultural library services and library works; third, job competency analyses through reviewing related laws, rules, guidelines for library multicultural services, etc. On the basis of the results from the three-step analysis phases, the study deducted the candidate courses for librarians' multicultural education. After testing validity of the candidate courses by expert panels on library multicultural services, the research suggested the final 16 courses and follow-up research projects for designing and implementing the suggested courses in real class fields.

본 연구의 목적은 다문화환경에서 사서들의 다문화 업무에 관한 역량강화에 기여하고자 사서 대상 다문화 교육과정의 교과목을 선정, 개발하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 3단계 분석과정을 거쳤는데, 첫째, 도서관 다문화서비스에 관련된 보고서 및 통계에 기반한 국내 다문화 환경분석을 수행하였다. 둘째, 이주민 대상으로는 도서관 다문화서비스에 대한 요구분석을 실시하였고, 사서대상으로는 다문화업무와 관련된 요구분석 및 다문화관련 교과과정을 수강한 사서들의 수업 만족도를 분석하였다. 셋째, 다문화와 관련된 국내외 지침과 법규, 다문화서비스 가이드라인에 나타난 도서관 다문화서비스 직무역량을 분석하였다. 이 3단계 분석과정을 통해 사서 대상 다문화교육에 필요한 후보 교과목 내용과 교육범위를 도출하였다. 도출된 후보 교과내용과 범위에 대해 도서관 다문화서비스 전문가들의 자문을 거쳐 최종적으로 16개의 교과목 내용과 범위를 도출하여 제시하였고, 도출된 교육과정을 어떻게 구체적으로 운영해 나갈 것인지에 대한 내용은 후속연구 과제로 제안하였다.

Keywords

References

  1. Ministry of Education. 2020. Statistics of Foreign Students in Higher Education Institutions in Korea. [cited 2020. 7. 15].
  2. Koo, Joung Hwa et al. 2020. "Immigrants', Multicultural Experts' and Librarians' Perception and Needs Analysis on Current Multicultural Library Services." Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(2): 213-243. https://doi.org/10.16981/KLISS.51.2.202006.213
  3. Kim, Yang Eun. 2009. "Realization of a Multicultural Society through Informatization: Implications of Research on Informatization Education Programs for Women Married Immigrants." Information Forum for Everyone in a Multicultural Society: Information Collection for Multicultural Families, 11-24.
  4. Ministry of Justice. 2020. Monthly Immigration/Foreigner Policy Statistics. [cited 2020. 7. 13].
  5. Munhwa Ilbo. 2020. Our Country Can Live Only After a Major Change in Immigration Policy. Feb. 20. [cited 2020. 8. 1].
  6. Lee, Yeon-Ok and Durk-Hyun Chang. 2014. "Components of Cultural Competency for Multicultural Services Librarians," Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(4): 253-276. https://doi.org/10.16981/kliss.45.4.201412.253
  7. Chang, Durk-Hyun and Yeon-Ok Lee. 2017. "A Study on Current Situation of Multicultural Services in Public Libraries in Busan Metro Area." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 51(3): 247-263. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.3.247
  8. Ministry of Unification. 2020. North Korean Refugees' Policy. [cited 2020. 7. 13].
  9. e-National Index. 2020. Current Status of Multicultural Families. [cited 2020. 7. 15].
  10. IFLA. 2009. Multicultural Communities: Guidelines for Library Services. 3rd ed. [cited 2020. 7. 15].

Cited by

  1. 사서 대상 도서관 다문화서비스 교육과정 개발에 관한 연구 vol.52, pp.1, 2020, https://doi.org/10.16981/kliss.52.1.202103.203
  2. 대학도서관 사서 역량개발 방향 탐색을 위한 직원교육 현황분석 vol.52, pp.1, 2021, https://doi.org/10.16981/kliss.52.1.202103.255