참고문헌
- Jang, G.S. (2011), Study of Korean Wave's The Origin and the Usage, Journal of the Korea Contents Association, 11(5): 167-173.
- 이동연 (2011), K-Pop: 신자유주의 시대 초국적 국민문화 아이콘, 전문 잡지 내일을 여는 역사, (No. 45): 234-252.
- 신성아, 공연 예술 통합 전산망, 뮤지컬.연극, 성적표 한눈에 http://www.newdaily.co.kr/site/data/html/2019/06/25/2019062500017.html/2019.12.20.
- 新동력 문화산업 K-Musical. (2012), 한국 뮤지컬 협회.
- Lee, M.H. (2007), Study on Characteristics of Korean Drama Exports to 8 Asian Countries, Journal of the Korea Contents Association, 7(9): 34-43. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.9.034
- Shim, D.B. (2007), Korean Wave, Korean Drama, and Women's Fandom, Journal of Broadcast Engineering, 12(5): 414-422. https://doi.org/10.5909/JBE.2007.12.5.414
- Shim, D.B. (2007). Ibid.
- 일본 콘텐츠 산업 동향 (2013), 한국 콘텐츠진흥원 일본 연구서.
- 한국 드라마 일본 시장 소비자 분석 보고서 (2018), 한국 콘텐츠 진흥원.
- Kim, J.Y., & Ahn, K.M. (2012), Impact of K-pop on Positive Feeling Towards Korea, Consumption Behaviour and Intention to Visit from other Asian Countries, Journal of the Korea Contents Association, 12(1): 516-524. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.516
- Oh, S.J. (2012), Attractiveness factors in K-POP: Focused on American Consumer of K-Pop in U. S. A. Journal of Human Subjectivity, 24: 205-223.
- Lee, K.S.Y., & Chang, M.H. (2019), Analysis of Global Success Factors of K-pop Music, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, (13)4: 1-15.
- Lee, W.H., & Lee, S.J. (2012), Research Articles: Promotion of Inbound Tourism Utilizing the K-pop Neo Korean Wave, The Tourism Sciences Society of Korea, 36(2): 31-56.
- Song, E.A., Pyo, W.S., & Lim, J.M. (2017), The Influential Factors for the Customer Satisfaction in the Musical Performing Art, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, 11(4): 37-47.
- 정기은 (2011), 국내 뮤지컬 산업 현황과 발전 방안, 한국 문화 관광 연구원.
- Kim, S.U. (2016), A Study on Overseas Expansion Supporting Strategies of Korean Creative Musical : Focusing on Asia, Journal of Korea Culture Industry, 16(1): 1-10.
- 인터파크, 2018 인터파크 공연결산 http://www.interpark.com/int/communication/CompanyInfoView.do?_method=dtl&sc.ntcNo=842/2019.11.10.
- 한수진, K뮤지컬의 '글로벌화' 라이선스 전략.유통 기반이 관건 http://biz.heraldcorp.com/culture/view.php?ud=2019011809293054195311/2019.12.22.
- 이재웅 (2013), 일본 콘텐츠 산업 동향, 한국 콘텐츠 진흥원 일본 연구서.
- 콘텐츠 산업 백서 (2012), 문화 체육 관광부.
- 일본 콘텐츠 산업 동향 (2019), 한국 콘텐츠진흥원.
- Jeong, M.S. (2018), Acceptance and Traditional Acculturation of Musicals in Korea, China and Japan, Korea Humanities Content Society. Humanities Contents, 48: 85-107. https://doi.org/10.18658/humancon.2018.03.48.85
- 다쿠보 오우코 (2013), 일본 시장에서의 한국뮤지컬에 대한 제언, 서울 뮤지컬 페스티벌 컨퍼런스.
- 중국 뮤지컬 공연 산업 현황 (2013), 한국 콘텐츠 진흥원.
- Kim, S.Y. (2012), A Study on the expansion of Korea Musicals into Asia Market - Focus on China Musical Market, The Journal of Image and Cultural Contents, 9: 91-105.
- 장첸 (2013), 중국 오리지널 뮤지컬의 현황과 전망, 서울 뮤지컬 페스티벌 컨퍼런스.
- 이성훈 (2013), 한국 뮤지컬 산업의 중국시장 진출 방안, 서울 뮤지컬 페스티벌 컨퍼런스.
- Lee, J.Y. (2017), A Study on the China Cultural Policy for Expansion about Korea Musical Industry into China, Journal of Korea Culture Industry, 17(1): 75-81.
- 2014 뮤지컬 실태조사 (2015), (재) 예술 경영 지원 센터.
- 이미혜, K-Musical: Musical https://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo=8372412&memberNo=11464638/2020.01.12.
- 안시은, 아뮤즈 뮤지컬 시어터 개관작 카페인 4월 개막 https://www.themusical.co.kr/News/Detail?enc_num=ViwVKjsuU%2F3IPt4qQI6w3g%3D%3D/2019.12.16.
- 장지영, 김준수가 일으킨 뮤지컬 한류: 중국, 일본에서 지금은 https://blog.naver.com/allthat_art/221075242668/2020.01.12.
- 박병성, 한국 뮤지컬 시장, 어느 규모까지 성장할 수 있을까 https://www.themusical.co.kr/Magazine/Detail?num=3789/2019.12.16.
- Kim, S.Y., & Yi, E.S. (2018), Outbound Promotion Case Study to Activate Musicals Overseas Advancement-Focusing on K- Musical Road Show, The Korean Society of Culture and Convergence, 40(1): 67-98. https://doi.org/10.33645/cnc.2018.02.40.1.67
- 아츠뉴스, 랭보 12월 5일 상하이 대극원 중극장 개막 https://blog.naver.com/artzad/221412253075/2020.01/12
- 장지영, 한국 창작 뮤지컬 마타하리, 일본 버전은 어떻게 바뀌었을까 https://blog.naver.com/allthat_art/221204249378/2020.01.12.
- 이유리 (2013), 한국 뮤지컬의 일본 진출 상황과 발전 방안, 한일 문화 콘텐츠 산업 포럼.
- 아츠앤 컬처, 대구, 아시아 뮤지컬 축제의 중심이 되다 대구국제뮤지컬페스티벌 DIMF http://story-casa.com/ARTCULTURE/?q=YToxOntzOjEyOiJrZXl3b3JkX3R5cGUiO3M6MzoiYWxsIjt9&bmode=view&idx=936736&t=board/2019.12.21.
- 콘텐츠산업 2018년 결산 및 2019년 전망보고서 (2018), 한국 콘텐츠 진흥원.
- Kwon, K.Y. (2017), The Dilemma of the Chinese Foreign Cultural Policy Through (a government ban on Hallyu), The Journal of Chinese Cultural Research, 37: 25-49.