DOI QR코드

DOI QR Code

'낯설게 하기'를 통한 중국 청년 영화의 표현에 관한 연구 : 중국 영화 <먼 훗날 우리> (后来的我们)를 중심으로

Study on Chinese Youth Film Expression through Defamiliarization :Taking Us and Them(后来的我们) as Example

  • 장림 (세종대학교 대학원 공연.영상.애니메이션학과)
  • Zhang, Lin (School of Media and Technology, Liaocheng University, Department of Performance, Film & Animation, Sejong University)
  • 투고 : 2019.11.19
  • 심사 : 2020.01.28
  • 발행 : 2020.01.31

초록

중국 청년 영화는 2013-2017년의 빠른 발전을 거친 후 지속적인 발전에 일정한 난관에 부딪히게 되었다. 따라서 영화의 창작 이념과 방법의 혁신을 통한 관객들의 감상 취미에 대한 소환과 새로운 심미 체험의 촉발은 중국 영화 시장에 관심을 가진 창작자들이 직면한 문제가 되었다. 영화 <먼 훗날 우리>는 2018년 큰 성공을 거둔 청년 영화이며, 그 창작 실천의 낯설게 하기는 중국 청년 영화의 창작에 새로운 이론과 방법 근거를 제공할 수 있다는 사실을 증명하였다. 따라서 중국 청년 영화 발전 상황을 토대로 영화 <먼 훗날 우리>를 연구 대상으로 삼아 서사담론 와 서사내용 등 두 가지 측면에서 영화의 낯설게 하기 표현 방법에 대해 분석하였다. 먼저 화면, 인물, 플롯은 서사담론의 낯설게 하기를 구성해 영화가 현실 세계를 "돋보이게"하고, 그 다음 도시 콤플렉스, 정체성, 고향 정서 등이 서사내용의 낯설게 하기를 구성해 기존 패턴에서 영화를 "돋보이게"한다. 이러한 창작 방법은 당대의 수요를 만족시킬 수 있을 뿐만 아니라 기타 청년 영화 창작에 효과적인 참고를 제공할 수 있다. 비록 시대가 변화되고 있지만 성공 사례에 대한 분석을 통해 낯설게 하기 요소를 어떻게 이용할 것인지에 대한 연구는 여전히 매우 필요한 부분이다.

Chinese youth films fall into the dilemma of continuous development after experiencing rapid development from 2013 to 2017. How to update the creative ideas and methods of the films, arouse the audience's interest in watching and stimulate a new aesthetic experience has become a focal point for the creators who concern about the Chinese film market. "Us and Them" is a successful youth film in 2018. Its creative practice proves that defamiliarization can provide theoretical and methodological basis for the creation of Chinese youth films. Therefore, taking the current situation of Chinese youth film as the research background, treating "Us and Them" as the research object, the defamiliarization of narrative discourse and narrative content used in the film are analyzed. First, the defamiliarization of narrative discourse composed of scenes, characters and plots makes the film "stand out" from the real world. Second, the defamiliarization of narrative content composed of metropolis adoration, self-identity and hometown affection makes the film "stand out" from the existing context. These methods of creation not only meet the needs of the contemporary, but also provide an effective reference for the creation of other youth films. Research will be needed to utilize the elements of defamiliarization through the analysis of the successful case in spite of the time change.

키워드

참고문헌

  1. Stefan Sharff, The Elements of Cinema-Toward a Theory of Cinesthetic Impact, Columbia University Press, 1995.
  2. Tzvetan Todorov, Theories du symbole, Wang Guoqing, The Commercial Press, China, 2004.
  3. Viktor Shklovsky, The Resurrection of the Word, Russian Formalism: A collection of articles and texts in translation, Edited by Stephen Bann and John E.Bowlt, Harper & Row Publishers, 1973.
  4. Victor Shklovsky, Art as Technique, Twentieth-Century Literary Theory: A Reader, Edited by K. M. Newton, Palgrave Macmillan, 1997.
  5. Seymour Chatman, Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Cornell University Press, 1978.
  6. Erik H. Erikson, Identity: Youth and Crisis, Sun Mingzhi, Zhejiang Education Publishing House, China, 1998.
  7. Qi Longren, Chinese Semiotics, Orient Publishing Center, China, 2013.
  8. Li Qijun, A Semiology Research on the Chinese Movie and Teleplay Stars, Unpublished PHD's thesis, Sichuan University, 2005.
  9. Chen Mo, On the Development of Young Directors' Filmmaking in China, CONTEMPORARY CINEMA, Vol. 3, No. 132, pp. 81-84, 2006.
  10. Guo Yuzhen, Analysis on the Details of Korean Family Ethics Drama, The Korean Entertainment Industry Association, Vol. 10, No. 5, pp. 23-30, 2016. https://doi.org/10.21184/jkeia.2016.10.10.5.23
  11. Yeon-Ju Lee, Min-Ju Jeon, A Theoretical review on leisure identity, The Korean Entertainment Industry Association, Vol. 9, No. 3, pp. 1-7, 2010.
  12. Jia Jing, The Construction Plot Of Korean Love Films, The Korean Entertainment Industry Association, Vol. 10, No. 7, pp. 87-94, 2017. https://doi.org/10.21184/jkeia.2017.10.11.7.87
  13. Kim, Soh Youn, Korean Youthhood Films in the 90s and their Trajectory of Transitional Desire, Keimyung Korean Studies Journal, Vol. 6, No. 59, pp. 53-73, 2015.
  14. Li-Juan Yang, Cultural Discount Analysis of Chinese and Korean Co-production Movies, The Korean Entertainment Industry Association, Vol. 13, No. 6, pp. 103-111, 2019. https://doi.org/10.21184/jkeia.2019.8.13.6.103