초록
최근 제로에너지건축물 의무화 정책이 추진됨에 따라 Zero Energy School로의 전환을 위한 정책/제도들이 추진되고 있으나 학교 건물에 대하여 에너지절감 활동결과 그 성과를 체계적으로 분석, 검증할 수 있는 방법이 제시되어 있지 않는 상황이다. 에너지성과 검증방법론 연구를 위하여 관련 유사표준들의 현황을 참고하였으며, 그 외 방법론들의 사례 조사를 통해 현장에서 성과를 분석해 볼 수 있는 Tool에 대한 검토와 더불어 국내 학교 현장방문을 통한 에너지관리 실태 및 특성을 분석하였다. 본 논문에서는 신규, 기존학교 건물에서의 냉난방설비, 조명, 단열 강화, 운영행태 변경, 운전방법 개선 등 각종 에너지절약사업의 수행과 에너지절약사업 이행 전·후의 에너지절감량을 검증할 수 있는 M&V 방법 등에 대하여 제시하였다.
Recently, as the mandatory policy of zero energy building is promoted, policies / systems for transition to Zero Energy School are being promoted, but there is no method to systematically analyze and verify the results of energy saving activities for school buildings. For the study of energy performance verification methodology, the current status of related standards was referred to, and the case study of other methodologies was conducted to examine the tools that can analyze the performance in the field. In addition, this study analyzed the current status and characteristics of energy management through domestic school visits. In this paper, we presented various energy saving projects such as air conditioning and heating facilities, lighting, insulation, change operation behavior, and improve operation methods in new and existing school buildings, and M & V methods for verifying energy savings before and after implementation of energy conservation projects.