중국공산당 이데올로기 전략의 효용성 연구 - 중국의 정치사상교육을 중심으로

  • 이동규 (한국외국어대학교 글로벌안보협력연구센터)
  • Received : 2020.10.29
  • Accepted : 2020.12.14
  • Published : 2020.12.30

Abstract

This paper aims to analyze China's political education, which plays a role of vehicle in the Chinese Communist Party (CCP) promoting its ideological strategy, in order to figure out the utility of the CCP's ideological strategy. After Reform and Opening Up, the CCP rebuilt and reinforced political education in China according to its ideological strategy. Especially after the Tiananmen incident in 1989, the CCP made nationalism and patriotism as the core part of political education, and expanded its curriculum. Such reinforcement of political education has a advantage in maintaining the CCP's governance by creating a nationalist consensus against the western ideas. Although it can be helpful for the stability of domestic politics, it also has negative possibilities which isolate China in the global community and obstruct China's development.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2019S1A5B5A07111152).

References

  1. 김경식, ≪중국현대교육전개사≫(하), 파주: 한국학술정보, 2012.
  2. 김도희, <마르크스주의 중국화에 대한 고찰-중국 사회주의 정체성의 근원을 찾아서>, ≪한중사회과학연구≫ 12권: 3호, 2015.
  3. 김병채 외, ≪현대신유학과 중국특색의 사회주의≫, 서울: 한양대학교 출판부, 2008.
  4. 문지영, 강준영, <중국 시진핑 시대 언론통제 연구>, ≪중국학연구≫, 중국학연구회, 2018.
  5. 이문기, <시진핑 주석 장기집권 가능성과 중국 정체체제 전망>, ≪중국부상의 전환기적 도전≫, 239쪽, 2018년 현대중국학회 추계학술회의, 2018.
  6. 이동규, <중국공산당과 현대신유학의 관계-현대신유학의 이데올로기적 역할을 중심으로>, ≪동북아연구≫ 제30권:2호, 2015. https://doi.org/10.18013/JNAR.2015.30.2.004
  7. 이동규, <개혁개방 이후 마르크스주의 중국화 연구>, ≪중국학논총≫56권, 2017.
  8. 이희옥, <사회주의 이념의 공백과 대안의 모색: 민족주의 전개와 한계>, 전성홍 편 ≪체제전환의 중국정치≫, 서울: 에버리치홀딩스, 2010.
  9. Cao Qing, , ≪International Communication Gazette≫ 69, no.5, 2007.
  10. Cong Xiaoping, , ≪Journal of Contemporary China≫ 22,no.83, 2013.
  11. Daniel A. Bell, , ≪Journal of Chinese Philosophy≫ 41, no. 1/2, 2014.
  12. Ernest Gellner, ≪Nations and Nationalism≫, New York: Cornell University Press, 1983.
  13. Glifford Geertz, , David ed., ≪Ideology and Discontent≫, New York: Free Press, 1964.
  14. Heike Holbig, , ≪Regime legitimacy in contemporary China: Institutional change and stability≫, 2009.
  15. Jinghan Zeng, ≪The Chinese Communist Party's Capacity to Rule: Ideology, Legitimacy and Party Cohesion≫, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2016.
  16. Li Ping, Zhaong Minghua, Lin Bin and Zhang Hongjuan, , ≪Journal of Moral Education≫, Vol. 33, No. 4, December 2004, 2004.
  17. Lupita H.R. Kim, , ≪Knowledge Cultures≫ 1(3), 2013.
  18. Winghua Wang, , ≪Journal of Contemporary China≫, Vol.22, No. 80, 2013.
  19. Xiaobo Su, , ≪Journal of Contemporary China≫20. no. 69, 2011.
  20. 鄧小平, ≪鄧小平文選≫, 北京: 人民出版社, 1993.
  21. 陳錫敏, <思想政治理論課輿大學生國家認同>, ≪敎學輿硏究≫2期, 2017.
  22. 中国中央文献研究室编, ≪建国以来重要文献选编 第十九册≫, 中央文献出版社, 1998.
  23. 中国中央文献研究室编, ≪三中全会以来重要文献选编≫(上), 中央文献出版社, 1982.
  24. ≪马克思恩格斯选集≫ 第1卷, 北京:人民出版社, 1995.
  25. 韓淑娟, <儒學的新發展與中國特色社會主義建設>, ≪東方企業文化≫ 第21期, 2013.
  26. 習進平, <把宣傳思想工作做得更好>, ≪習進平談治國理政≫, 北京:外文出版社, 2016.
  27. 安祥仁, ≪中国共产党意识形态理论的当代历史发展≫, 中国社会科学出版社, 2015.
  28. 郭沂, <國家意識形態與民族主體價値相補相成: 全球化時馬克思主義與儒學關係的再思考>,≪哲學動態≫第3期, 2007.
  29. New York Times, 2013.08.19., https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html (2020년 3월 2일 검색).
  30. Nick Taber, , ≪the Diplomat≫, 10 August 2018, https://thediplomat.com/2018/08/how-xi-jinping-is-shaping-chinas-universities (2019년 11월 20일 검색).
  31. Reuters, May 4, 2020, https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-china-sentiment-ex-idUSKBN22G19C (2020년 6월 10일 검색).
  32. Washington Post, December 12, 2016, https://www.washingtonpost.com/world/chinas-president-takes-campaign-for-ideological-purity-into-universities-schools/2016/12/12/2395ec42-c047-11e6-b20d-3075b273feeb_story.html (2020년 9월 15일 검색).
  33. 中国日报网, 2020.01.01., http://china.chinadaily.com.cn/a/202001/01/WS5e0bd4faa31099ab995f4bae.html (2020년 1월 2일 검색).
  34. 人民日报, 2018.03.21., http://lianghui.people.com.cn/2018npc/n1/2018/0321/c417507-29879341.html(2018년 3월 22일 검색).