Abstract
The bidding phase for logistics outsourcing services is critical for both shippers and logistics companies. According to the logistics bidding phase, the shipper should provide logistics operation information to logistics companies to resolve uncertainty. In addition, the logistics company can win the contract volume that was placed in the bid by expressing their experience and know-how, and proposing to share the risks and benefits of the shipper's logistics operation. Therefore, it is necessary to examine the factors that can be identified during the bidding phase for logistics outsourcing and how these factors affect the satisfaction of logistics outsourcing services. Based on the factors identified in the preceding studies on logistics outsourcing partnership factors and those on logistics outsourcing determinants, a survey was conducted on experts engaged in logistics companies, performing logistics for domestic shippers and analyzed using Smart-PLS. This study presents the following implications. First, in the logistics bidding phase, the shipper should provide its logistics operation information to logistics firms to resolve uncertainties. Details An in-depth explanation of the operation details will be presented via the bidding presentation, and on-site tours of manufacturing plants and logistics centers should also be carried out if necessary. Second, in the bidding phase, logistics companies should appeal through proposals to their competitiveness, such as experience and knowledge of the logistics of the shipper, and also consider alliances with other logistics companies to supplement their insufficient logistics services. Third, logistics companies should make proposals to share profits and risks through logistics outsourcing during the bidding phase, propose accepting risks from environmental uncertainties of the shipper within its capacity to an acceptable extent, and share the benefits of carrying out the shipper's logistics.
물류아웃소싱 서비스 입찰단계는 화주기업과 물류기업 모두에게 매우 중요하다. 왜냐하면 물류 입찰단계를 통하여 화주기업은 불확실성 해소를 위하여 자사의 물류운영 정보를 물류기업들에게 제공해야 하고, 물류기업은 자사가 가지고 있는 화주기업 물류에 대한 경험 및 노하우를 피력하고 화주기업의 위험과 물류운영으로 인한 이익을 공유하겠다는 제안을 함으로써 입찰에 나온 계약물량을 수주할 수 있기 때문이다. 따라서 물류아웃소싱 입찰단계에서 확인할 수 있는 요인들과 그 요인들이 물류아웃소싱 서비스 만족도에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 살펴볼 필요가 있다. 본 연구에서는 물류 아웃소싱 파트너십 요인에 관한 선행연구와 물류아웃소싱 결정요인에 관한 선행연구에서 확인한 요인들을 토대로하여 물류아웃소싱 서비스의 입찰단계에 대한 측정요인들을 도출하여 각각의 측정요인에 대한 설문을 작성한 후, 국내 화주기업을 대상으로 물류를 수행하고 있는 물류기업에서 종사하는 전문가들에게 설문을 진행하였으며 Smart- PLS 방법론을 활용하여 연구모형을 검증하였다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 물류입찰단계에서 화주기업은 불확실성의 해소를 위하여 물류기업들에게 자사의 물류운영정보를 제공해야 한다. 입찰 설명회 통하여 운영 특이사항에 대하여 상세히 설명해야 하며, 필요하다면 제조공장 및 물류센터 현장 Tour도 진행해야 한다. 둘째, 물류기업은 입찰단계에서 화주기업의 물류에 대한 경험 및 지식 등 자사의 경쟁력을 제안을 통해 어필해야 하며, 자사의 부족한 물류서비스 보완을 위하여 타 물류회사와의 연합도 고려해야 한다. 셋째, 물류기업은 입찰단계에서 물류 아웃소싱을 통한 이익 및 위험을 공유하겠다는 제안을 해야 한다. 화주기업의 환경 불확실성으로 인한 위험을 자사의 역량으로 포용 가능한 범위 내에서 수용하겠다는 제안을 해야 하며, 화주기업 물류를 수행함으로써 발생되는 이익을 공유하겠다는 자세를 보여야 한다.