Abstract
The proportion of micro-enterprises and self-employed in Korea is excessively high compared to that of major developed countries, and frequent start-ups and business closures are repeated, causing enormous damage to the national economy. In order to solve this problem, various studies are underway for micro-enterprises, and the government provides commercial district information analysis services using big data for micro-enterprises. Among the commercial district information analysis services, the commercial district information analysis of our village store operated by the Seoul Metropolitan Government is continuously improving its service to provide the big data analysis service related to micro-enterprises. Since the service was built by integrating big data provided by various organizations, however, there are limitations in data reliability, data analysis, and service composition. In order to overcome these limitations, this paper proposes a location-based survey system that can be analyzed in conjunction with big data-based commercial district services. The proposed questionnaire survey system established the basis for expending the big data commercial district analysis service by linking the survey information and commercial district information.
우리나라의 영세 소상공인과 자영업자의 비중이 주요 선진국에 비해 과도하게 높고 빈번한 창업과 폐업이 반복되어 국가 경제에 막대한 피해를 초래하고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 소상공인을 위한 다양한 연구가 진행 중이며, 정부는 소상공인을 위해 빅 데이터를 이용한 상권정보 분석 서비스를 제공하고 있다. 상권정보 분석 서비스 중 서울시에서 운영하는 우리마을가게 상권분석서비스는 소상공인 관련 빅 데이터 분석 서비스를 제공하기 위해 지속적인 서비스 개선을 진행하고 있다. 그러나 다양한 기관에서 제공받은 빅 데이터를 통합하여 서비스를 구축하였기 때문에 데이터 신뢰성의 한계, 데이터 분석의 한계, 서비스 구성의 한계가 존재한다. 이러한 한계를 극복하기 위해 본 논문에서는 빅 데이터 기반의 상권 서비스와 연계 분석이 가능한 위치기반 설문조사시스템을 제안한다. 제안된 설문조사시스템은 설문정보와 상권정보를 연계하여 빅 데이터 상권 분석 서비스를 확장할 수 기반을 마련하였다.