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밀폐공간에서의 추진제 정전기 민감도에 대한 연구

Research of Solid Propellant Electrostatic Sensitivity in Confinement

  • Choi, Jiyong (Propulsion Center, Hanwha Coporation Daejeon Plant) ;
  • Lee, Seonjae (Propulsion Center, Hanwha Coporation Daejeon Plant) ;
  • Kim, Jihong (Propulsion Center, Hanwha Coporation Daejeon Plant) ;
  • Kim, Jinyong (Propulsion Center, Hanwha Coporation Daejeon Plant) ;
  • Park, Euiyong (Propulsion Center, Hanwha Coporation Daejeon Plant)
  • 투고 : 2019.12.06
  • 심사 : 2020.05.23
  • 발행 : 2020.08.31

초록

고체 로켓 추진기관을 생산, 취급하는 과정에서 추진제를 발화 시킬 수 있는 주요 원인은 작업자의 실수, 잘못된 작업방법, 기계적 결함, 충격, 마찰, 정전기, 누전 등이 있다. 과거 수십 년 동안 추진기관의 생산 취급과정에서 많은 사고가 발생되었으며, 사고조사 결과 특정 조건에서 정전기 민감도가 매우 높아진다는 사실이 확인되었다. 본 논문에서는 해외 사고사례를 분석하고 실제 공정을 고려한 밀폐 및 압력 하중이 가해지는 상황을 모사하여 정전기 민감도를 측정하였다. 시험결과 추진제의 밀폐 및 압력 하중 상황에서 민감도가 높아지며, 압력보다는 밀폐상황에서 추진제가 정전기에 더 민감하게 반응하는 것을 확인하였다. 본 연구를 통해 추진제 민감도 시험에 대한 시험 방식이 재설계되어야 한다고 판단되어 정전기, 압력, 마찰, 밀폐 조건을 동시에 모사할 수 있는 시험 장비 제작을 추진하게 되었다.

The main reasons that ignite the propellant in the process of producing solid rocket motor are worker mistakes, wrong working process, mechanical defects, impact, friction, electrostatic and short circuits. In the past decades, many accidents have occurred in the process of producing solid rocket motor, accidents investigation have confirmed that the sensitivity of electrostatic is very high under specific condition. In this paper, we analyzed overseas accident cases and measured the sensitivity of electrostatic in the situation of confinement and pressure load by considering the manufacturing process. As a result of the test, the sensitivity of propellant was increased in the situation of confinement and pressure load and the propellant reacted more sensitively to electrostatic in the situation of confinement than pressure load.

키워드

참고문헌

  1. Alain, D. and Roger, R., "Sensitivity of Solid Rocket Motors to Electrostatic Discharge: History and Future," Journal of Propulsion and Power, Vol. 18, No. 4, 2002.
  2. Campbell, L.A., "SRM Propellant, Friction /ESD Testing," MORTON THIOKOL. INC., ECS-SS-3509, 1989.
  3. James, A.K., "Technical Investigation of 11 January 1985 PERSHING II Motor Fire," US Army, 1986.
  4. Eric, C., "Ignition Sensitivity of Composite Energetic Materials to Electrostatic Discharge," Texas Tech University, 2013.
  5. Raun, R.L., "Modeling of ESD-Induced Confined Ignition of Solid Rocket Propellants," Combustion and Flame, Vol. 120, pp. 107-124, 2000. https://doi.org/10.1016/S0010-2180(99)00086-3