DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Influence of Digital Experience Factors on Purchase Intention and Loyalty in Online Shopping Mall - Focusing on the Mediating Effect of Flow -

온라인 쇼핑몰에서 디지털 경험요인이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 플로우의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2020.09.17
  • Accepted : 2020.11.18
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study analyzed the effects that digital experience factors influence on purchase intention and the purchase. The study targeted an online shopping mall with a strong digital experience value among industries. The research model was derived by adding variables to independent and mediating variables according to the industry context of online shopping which is based on the theoretical background and previous studies. Product variety, price efficiency, convenience and conversation were used by terms of digital marketing mix as independent variables. Personalization has been very important factor in online shopping malls, and therefore added as a independent variable. Flow has been added as a mediating variable. Purchase and purchase intention has been used as dependent variables. For empirical testing of established research models and generalization of research results, research was conducted on online shopping malls where digital experiences are important. To do this, a survey was conducted for existing users of online shopping malls. In hypothesis testing, the hypothesis was established that product diversity, price efficiency, convenience, conversation and personalization influenced the intention to purchase online shopping. In particular, the product diversity and conversation variable were tested as the most influential factors on purchase intention. For price efficiency and personalization there were no statistically significant effect. Flow has been shown to be a partial mediator between Product variety and purchase intention in online shopping. In particular, in the case of personalization, it was tested to have a significant influence on purchase intention only when there was a flow experience called pleasure and immersion. This is because the flow experience of pleasure and immersion has played a full mediating role and significantly has affected the purchase intention, because the consumers themselves have to carry out the overall purchase journey without human help due to the nature of online. In the digital experience economy, since consumers are mostly digital consumers, where communication and sharing are the basics, they have been conducting digital word-of-mouth communication and sharing naturally before purchasing. Based on these results, theoretical and practical implications were suggested.

4 차 산업 혁명과 Covid 19 바이러스는 패션 산업을 오프라인에서 온라인으로 이동시키고 있습니다. 본 연구는 디지털 경험 요인이 구매의도 및 구매에 미치는 영향에 대해 분석한 것이다. 디지털 경험 가치가 강한 온라인 쇼핑몰을 연구 대상으로 삼았다. 연구 모형은 기존의 마케팅 믹스의 확장된 디지털 마케팅 믹스를 기반으로 하였다. 이를 기반으로 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 독립 변수, 매개 변수에 온라인 쇼핑몰 산업의 맥락에 맞게 변수를 추가해서 모형을 도출 하였다. 독립 변수는 디지털 마케팅 믹스의 다양성 추구(Product variety), 가격 효율성(Price efficiency), 편의성 추구(Convenience), 소통과 공유(Conversation)를 사용하였다. 온라인 쇼핑몰에 있어서 개인화(Personalization)는 매우 중요한 요소이므로 이를 추가하였다. 또한 온라인 쇼핑몰에서 중요한 요소인 매개 변수로 플로우(Flow)를 추가하였다. 종속 변수는 구매 의도(Purchase intention)뿐만 아니라 구매(Purchase)를 변수로 활용하였다. 설정된 연구 모형의 실증적인 검정과 연구 결과의 일반화를 위해서 디지털이 경험 속성이 중요한 온라인 쇼핑몰(Online Shopping Mall)을 대상으로 연구를 진행 하였다. 이를 위해 온라인 쇼핑몰 기존 사용자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 수취된 350부 중 총 307부의 유효한 응답을 분석의 대상으로 삼았다. 통계 분석은 SPSS 24, Process 3.4 등의 통계 패키지를 활용하였으며, 이를 통해 연구 가설을 검정하였다. 인과 관계 검정에서 다양성 추구, 편의성 추구, 소통과 공유 모두 구매 의도에 영향을 미쳤으나, 가격 효율성, 개인화의 경우 통계적인 유효한 영향을 미치지 않았다. 특히 다양성 추구 및 소통과 공유 변인이 구매 의도에 가장 큰 영향에 미치는 요인으로 검정되었다. 온라인 쇼핑몰에서 플로우가 다양성 추구(Product variety)는 구매 의도(Purchase intention) 간 부분 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 반면에 개인화(Personalization)는 구매 의도(Purchase intention) 간 완전 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 개인화 경우는 즐거움과 몰입이라고 하는 플로우 경험이 있을 경우만 구매 의도에 유의한 여향을 미치는 것으로 검정되었다. 즉 플로우 경험 상태에서는 기업이 제공하는 개인화에 대하여 개인정보 보호 등의 부정적인 반응을 하지 않고 구매 의도에 긍정적으로 느끼고 있음이 검정되었다. 이것은 온라인 특성상 오프라인과 상이하게 영업사원, 점원 등의 인적인 도움 없이 소비자 스스로가 전반적인 구매여정을 수행해야하기 때문에 플로우 경험이 매개변수로 구매 의도에 유의한 영향을 주는 것으로 검정되었다. 이를 토대로 학술적 및 실무적 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김도일, 이승희, 박종희(2003), "인터넷 쇼핑몰에서의 패션제품 구매의도와 영향요인에 관한 연구", (유통연구), 8(1), 69-89.
  2. 김동섭(2006), "인터넷 종합쇼핑몰 제작의 디자인 분석 연구 ?국내 상위 15개 메인 페이지를 중심으로", 정보디자인학연구, 9(0), 9, 7-45.
  3. 김미숙,김소영(2001), "인터넷 쇼핑몰에 대한 소비자의 만족 불만족 영향요인", 한국의류학회지, 15(7), 1353-1364.
  4. 김선정, 김현경(2018), " 올림픽게임 심판판정인식도가 공식스폰서기업의 이미지, 태도, 구매의도에 미치는 영향", 한국체육과학회지, 27(4), 107-119.
  5. 김소영, 주영혁(2001), "지각된 상호작용성과 웹사이트 충성도에 관한 연구: 매개 변수로서 플로우(flow)의 역할을 중심으로", 소비자학연구, 12(4), 185-208.
  6. 김은숙, 김미영(2007),"온라인 의류점포유형에 따른 점포속성 중요도", 한국의류학회지, 31(8), 1310-1320. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.8.1310
  7. 김일(2013), 온라인 쇼핑몰 평판의 쇼핑몰 신뢰도 및 고객 충성도와의 관계에 관한 연구, 성균대학교대학원 박사학위논문.
  8. 김재일(1981), 소비자 행동에 있어서 태도-행동 관계에 관한 고찰, 서울대학교대학원 석사학위논몬
  9. 김희경(2010), 인터넷 쇼핑에 대한 소비자의 지각된 위험과 이점이 패션 제품 구매의도에 미치는 영향, 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 두정완(2003), "Flow 개념과 인터넷상의 소비자 구매의도 와의 관계 및 Flow 유형에 따른 구매행동 차이 분석", 경영학연구, 32(1), 87-118.
  11. 박윤서,이승인(2012), "인터넷쇼핑몰 서비스품질이 플로우에 미치는 영향에 관한 연구", 대한산업공학회 춘계공동학술대회 논문집, 1939-1945.
  12. 박철(2008), "온라인소비자행동에서플로우(Flow) 연구에 대한 비판적 검토", 소비자학연구, 19(2), 65-92.
  13. 배두환(2013), "스마트폰 사용의도에 관한 연구: 신뢰, 자기효능감, 플로우와 기술수용모델을 중심으로", e-비즈니스연구, 14(2), 47-68.
  14. 손준상(2006), "인터넷쇼핑에서 감정과 플로우가 웹사이트에 대한 태도 및 구전에 미치는 영향", 대한경영학회지, 19(2), 489-509.
  15. 송지준(2016), 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석 방법, 서울 : 21세기사.
  16. 신재익(2005). 관광목적지의 물리적 환경 단서, 이미지 만족, 재구매의도간의 관계, 경상대학교대학원, 박사학위논문.
  17. 어용빌랙(2017), 소비자가 인지하는 마케팅 믹스 7p's가 고객만족과 재 구매의도에 미치는 영향-e-mart를 대상으로-, 가천대학교대학원 석사학위논문.
  18. 에스에피이(SAP)(2019), Intelligent Enterprise 에필로그, 경험경제 시대!, Retrieved Feb. 16 2020 from http://www.sapinsight.co.kr/view.asp-num=197
  19. 에스에피이(SAP)(2017), South Korea Digital Experience Report, SAP Korea.
  20. 에스에피이(SAP)(2016), South Korea Digital Experience Report, SAP Korea.
  21. 왕명, 손봉진(2018), "비디오, 이미지, 텍스트 E-WoM 이 사람들에게 구매의도와 WoM 의도의 미치는 영향에 대한 비교연구", 한국지능정보시스템학회 학술대회논문집, 80-81.
  22. 우종필(2017), 구조방정식모델 개념과 이해, 서울 : 한나래출판사.
  23. 우도성(2014), 스마트 폰의 사용자 편익이 만족도에 미치는 영향과 브랜드 결합의 변화에 따른 재 구매의도 차이에 관한 연구, 건국대학교대학원 박사학위논문.
  24. 유진오(2010), 인터넷 패션 쇼핑몰의 소비자 구매의도에 미치는 Flow의 영향에 관한 연구, 한양대학교대학원 석사학위논문.
  25. 유진오(2017), 프로야구 상품구매시 스포츠 브랜드가 소비자 구매에 미치는 영향에 관한 연구, 한양대학교대원 박사학위논문.
  26. 이경렬,이경아(2016), "체험마케팅의 세 가지 접근방법에 관한 이론적 고찰 및 연구동향", 조형미디어학, 19(4), 131-139.
  27. 이은진(2005), 인터넷 쇼핑에서의 플로우 경험과 실용적 가치지각이 패션 상품 구매의도에 미치는 영향, 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  28. 이인석(2012), 아파트의 브랜드자산이 고객충성도와 구매의도에 미치는 영향, 인하대학교대학원 석사학위논문.
  29. 이유재 (1995). "고객만족의 정의 및 측정에 관한 연구", 경영논집 , 29(1/2), 142-68.
  30. 이현우(1997), "인터넷 경제적 가치에 대한 연구", 광고연구, 35, 33-54.
  31. 이혜주, 오영순, 이순녀(2007), "온라인 쇼핑몰의 브랜드 전력을 위한 컨텐츠 디자인의 구성적 특성", 중앙대학교 예술문화연구원, 생활과학논집, 26, 85-106.
  32. 임종원, 김재일, 홍성태, 이유재(1994), 소비행동론, 서울 : 경문사.
  33. 장형유(2006). B2C 쇼핑사이트에서 고객신뢰 선행요인과 구매/재 구매의도 형성과정에 관한 통합연구, 경상대학교 대학원 박사학위논문.
  34. 정병규,정상희(2018a). "디지털 시대의 고객여정", 벤처혁신연구, 1(1), 29-47. https://doi.org/10.22788/1.1.3
  35. 정병규, 정상희(2018b), "디지털 고객경험이 브랜드 충성도 및 구매에 미치는 영향 : 4개 상품군을 중심으로", 유통경영학회지, 21(6), 109-118. https://doi.org/10.17961/JDMR.21.6.201812.109
  36. 정인근, 박창준(2004), "인터넷 쇼핑몰에서의 고객가치와 전환장벽이 재구매의도에 미치는 영향에 관한연구", 경영정보학연구, 14(1). 185-209.
  37. 정상희,이상직(2019), "4차산업혁명시대의 디지털 경험과 구매간의 영향관계에 관한 연구-만족, 중립, 불만족 그룹간 차이를 중심으로", 한국정보기술응용학회, 26(4),51-69
  38. 정상희,정병규(2019), "연령대에 따른 디지털경험만족이 구매에 미치는 영향", 유통경영학회, 22(3), 13-20
  39. 조철호(2017), SPSS/AMOS 활용 구조방정식모형 논문 통계분석, 서울 : 도서출판청람.
  40. 조선비즈(Chosunbiz)(2020), 쿠팡.마켓컬리 뒤쫓다 숨찬 유통 공룡들 몸집 줄인다, Retrieved Feb. 16 2020 from https://biz.chosun.com/site/data/html_dir/ 2020/02/16/ 2020021600095.html
  41. 조선비즈(2019), 글로벌 기업 92%, SAP의 '두뇌'를 달고 있다, Retrieved May. 6 2019 from https://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2019/03/06/2019030600171.html
  42. 중앙일보(2017), 韓국방비 70% 수준...광군제로 28조 팔아 치운 알리바바, Retrieved Nov. 12 2017 from https://news.joins.com/article/22106968
  43. 지디넷(ZDNetKorea)(2020), GDPR 발효 1년6개월...누적벌금 1천473억원, Retrieved Apr. 26 2020 from https://www.zdnet.co.kr/view/no=20200121105914
  44. 최승만(2008). 호텔 레스토랑의 물리적 환경지각이 감정반응, 고객만족, 재 구매의도 및 추천의도에 미치는 영향, 세종대학교대학원 박사학위논문.
  45. 최경아, 전양진(2006), "인터넷 쇼핑몰 유형별 소비자평가-종합몰과 전문몰을 중심으로", 한국의류학회 학술발표논문집, 2006(1), 293.
  46. 한상린, 박천교(2000), "FLOW 개념을 이용한 인터넷 환경에서의 소비자 구매의도 결정요인 분석", 마케팅연구, 15(1), 187-204.
  47. 형원준(2018), 디지털경험의 옴니퍼스널라이제이션 요소가 브랜드 감성과 브랜드 성과에 미치는 영향, 연세대학교대학원 박사학위논문.
  48. 홍하영(2013), 델파이 기법을 이용한 베이커리 제품개발과 복분자 머핀 포장디자인의 고객인식 및 구매의도, 세종대학교대학원 박사학위논문.
  49. Allen, E. and J. Fjermestad(2001), "E-Commerce marketing strategies : An integrated framework and case analysis". Logistics Information Management, 14(1/2), 14-23. https://doi.org/10.1108/09576050110360106
  50. Allaway, A. W., P. Huddleston, J. Whipple, and A. E. Ellinger (2011). "Customer-based brand equity, equity drivers, and customer loyalty in the supermarket industry". Journal of Product & Brand Management, 20(3), 190-204. https://doi.org/10.1108/10610421111134923
  51. Arnould, E. J., and L. L. Price (1993), "River magic: Extraordinary experience and the extended service," Journal of Consumer Research, 20(June), 24-45. https://doi.org/10.1086/209331
  52. Baron, R. M., and D. A. Kenny(1986). "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research : Conceptual, strategic, and statistical considerations". Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  53. Bart, Y., A. T. Stephen and M. Sarvary(2014), "Which products are best suited to mobile advertising? A filed study of mobile displayadvertising effects on consumer attitudes and intention," Journal of Marketing, 51(3), 270-285.
  54. Bhatt G. and A. F. Emdad(2001), "An analysis of the virtual chain in electronic commerce". Logistics Information Management, 14(1/2), 78-85. https://doi.org/10.1108/09576050110362465
  55. Booms B. H. and B.J. Bitner(1980). "Marketing strategies and organisation structures for service firms. In Donnelly, J. & George W. R. (Eds.)", Marketing of Services, American Marketing Association, 47-51.
  56. Court, D., D. Elzinga, S. Mulder and O. J. Vetvik(2009), "The consumer decision journey," McKinsey Quarterly, 2009(3), 1-11.
  57. Daurer, S., D. Molitor, D., M. Spann, and P. Manchanda(2015), "Consumer search behavior on the mobile internet : An empirical analysis," Michigan Ross School of Business Working Paper, 1275.
  58. Ding, W. D., P. J. Hu, R. Verma and D.G. Wardell(2009), "The effect of service system design and flow experience on customer satisfaction in online financial service," Journal of Service Research, 13(1), 96-110. https://doi.org/10.1177/1094670509350674
  59. Edelman, D. and M. Singer(2015), "Competing on customer journeys," Harvard Business Review, 93(11), 88-97.
  60. Engel, J. F., R. D. Blackwell and P.W. Miniard(1993), Consumer Behavior, The Dryden Press
  61. Hayes, A. H.(2013). Introduction to Mediation, Moderation and Conditional Process Analysis : A Regression-Based Approach, The Guilford Press.
  62. Hoffman, D. L., and T. P. Novak(2009). "Flow online : Lessons learned and future prospects", Journal of Interactive Marketing, 23(1). 23-34. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2008.10.003
  63. Hoffman, D. L., and T. P. Novak (1996). "Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations", Journal of Marketing, 60(3), 50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  64. Holbrook, M. B. and E. C. Hirschman(1982). "The experiential aspects of consumption : Consumer fantasies, feelings, and fun", Journal of Consumer Research, 9, 132-140. https://doi.org/10.1086/208906
  65. Holmlund, M. et al.,(2020), "Customer experience management in the age of big data analytics: A strategic framework", Journal of Business Research, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.01.022.
  66. Huffman, C., and J. H. Michael (1993), "Goal-oriented experiences and development of knowledge," Journal of Consumer Research, 20(Sep), 190-207. https://doi.org/10.1086/209343
  67. Jun, M., Z. Yang and D. Kim (2004). "Customers' perceptions of online retailing service quality and their satisfaction", International Journal of Quality & Reliability Management, 21(8), 817-840. https://doi.org/10.1108/02656710410551728
  68. Kambil, A. and P. Nunes (2000), "Internet marketing : Lessons from the field research note", Accenture Institute for Strategic Change. [Online] Available: http://www.accenture.com/xd/xd.aspit=enweb&xd=_isc/iscresearchnote_12.xml (Retrieved from July 14 2000).
  69. Kang, J. M., J. M. Mun and K. K. Johnson (2015), "In-store mobile usage: downloading and usage intention toward mobile location-based retail apps," Computers in Human Behavior, 46, 210-217. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.012
  70. Kalyanam, K. and S. McIntyre (2002), "The e-marketing mix: A contribution of the e-tailing wars", Working Paper,
  71. Karakaya, F., and N. G. Barnes (2010), "Effect of online reviews of customer care experience on brand or company selection," Journal of Consumer Marketing, 27(5), 447-457. https://doi.org/10.1108/07363761011063349
  72. Kawaf, F., and S. Tagg (2017), "The construction of online shopping experience : A repertory grid approach", Computers in Human Behavior, 72, 222-232. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.055
  73. Kerin, R. A., A., Jain and D. J. Howard (1992), "Store shopping experience and consumer price-quality-value perception," Journal of Retailing, 68(4), 376-397.
  74. Kellerman, B. J., P. J. Gordon and F. Hekmat (1995), "Product and pricing courses are underrepresented in undergraduate marketing curricula", Journal of Product & Brand Management, 4(1), 18-25. https://doi.org/10.1108/10610429510083721
  75. Khajehzadeh, S., H. Oppewal and D. Tojib (2014), "Consumer responses to mobile coupons: the roles of shopping motivation and regulatory fit," Journal of Business Research, 67(11), 2447-2455. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.02.012
  76. Kim, J. and S.J. Lennon (2013), "Effects of reputation and website quality on online consumers' emotion, perceived risk and purchase intention: based on the stimulus-organism-response model",Journal of Research in Interactive Marketing, Vol. 7 No. 1, pp. 33-56.
  77. Klaus, P.(2014), "Towards practical relevance-Delivering superior firm performance through digital customer experience strategies", Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 15(4), 306-316. https://doi.org/10.1057/dddmp.2014.20
  78. Korzaan, M. L. (2003), "Going with the flow : Predicting online purchase intentions," Journal of Computer Information Systems, 43(4), 25-31.
  79. Koufaris, M.(2002), "Applying the technology acceptance model and flow theory to online consumer behavior," Information Systems Research, 13(June), 205-23. https://doi.org/10.1287/isre.13.2.205.83
  80. Kotler, P. (1984), Marketing Management: Analysis, Planning and Control (5th ed.), Prentice-Hall.
  81. Kotler, P., H. Kartajaya. and I. Setiawan (2016), Marketing 4.0 : Moving from Traditional to Digital, John Wiley & Sons.
  82. Koufaris, M. (2002), "Applying the technology acceptance model and flow theory to online consumer behavior". Information systems research, 13(2), 205-223. https://doi.org/10.1287/isre.13.2.205.83
  83. Kuiper, N. A. and T. B. Rogers (1979). "Encoding of personal information: Self-other differences," Journal of Personality and Psychology, 37, 499-514. https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.4.499
  84. Kwon, W.S and M. Noh(2010), "The influence of prior experience and age on mature consumers' perceptions and intentions of internet apparel shopping," Journal of Fashion Marketing and Management, 14(3), 1361-2026.
  85. Lee, K.S. and S.J. Tan (2003), "E-tailing versus physical retailing : A theoretical model and empirical test of consumer choice", Journal of Business Research, 56(11), 877-885. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00274-0
  86. Li, H., and P.K. Kannan(2014), "Attributing conversions in a multichannel online marketing environment: An empirical model and a field experiment". Journal of Marketing Research, 51(1), 40-56. https://doi.org/10.1509/jmr.13.0050
  87. Li, D. and G, Browne(2016), "The role of need for cognition and mood in online flow experience", Journal of Computer Information Systems, 46, 11-13.
  88. Lim, H. and A.J. Dubinsky(2004), "Consumers' perceptions of e-shopping characteristics: An expectancy-value approach", The Journal of Services Marketing, 18(6), 500-513. https://doi.org/10.1108/08876040410561839
  89. Lauterborn, B. (1990), "New marketing litany : Four Ps passe : C-Words take over", Advertising Age, 61(41), 26.
  90. Lohse, G. L., and P. Spiller (1998). "Electronic shopping: The effect of customer interfaces on traffics and sales", Communications of the ACM, 41(7), 81-87. https://doi.org/10.1145/278476.278491
  91. Lubis, A.H.(2019). "Does information technology help fish marketing A review for a preferability fish marketing in north sumatera", International Journal of Science and Business, 3(4), 105-115.
  92. Mclean, G., and A. Wilson(2016), "Evolving the online customer experience - Is there a role for online customer support," Computers in Human Behavior, 60, 602-610. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.084
  93. McColl-Kennedy, J. R., M. Zaki, K. N. Lemon, F. Urmetzer, and A. Neely(2019), "Gaining customer experience insights that matter". Journal of Service Research, 22(1), 8-26. https://doi.org/10.1177/1094670518812182
  94. Mckinsey(2009), The consumer decision journey, Retrieved Jun. 1 2009 from https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/the-consumer-decision-journey
  95. Mckinsey(2017), The new battleground for marketing-led growth, Retrieved Feb. 24. 2017 from https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/the-new-battleground-for-marketing-led-growth
  96. Morganosky, M. A., and B.J. Cude (2000), "Consumer response to online grocery shopping". International Journal of Retail & Distribution Management, 28(1), 17-26. https://doi.org/10.1108/09590550010306737
  97. Morrison, D.G. (1979), "Purchase intentions and purchase behaviour", Journal of Marketing, 43(2), 65-74. https://doi.org/10.2307/1250742
  98. Norton, D. W., and B. J. Pine II(2013), "Using the customer journey to road test and re?ne the business model," Strategy and Leadership, 41(2), 12?17. https://doi.org/10.1108/10878571311318196
  99. Novak, T. P., D. L. Hoffman and Y. Yung (2000), "Measuring the customer experience in online environments: A structural modeling approach," Marketing Science, 19(1), 22-42. https://doi.org/10.1287/mksc.19.1.22.15184
  100. Novak, T. P., and D. L. Hoffman (1997), "Measuring the flow experience among web users", Interval Research Corporation, 31(1), 1-35.
  101. Nunnally, J. C.(1978), Psychometrics Theory, McGraw Hill.
  102. Pace, S. (2004), "A grounded theory of the flow experiences of web users," International Journal of Human-Computer Studies, 60, 327-63. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2003.08.005
  103. Pine, B. J., and J. H. Gilmore(1998), "Welcome to the experience economy", Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  104. Pine, B. J. and J.H. Gilmore (1999), The Experience Economy, Harvard Business School Press.
  105. Popovic, D.(2006),"Modelling the marketing of high-tech start-ups", Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 14(3), 260-276. https://doi.org/10.1057/palgrave.jt.5740186
  106. Ramaseshan, B., and A. Stein (2014), "Connecting the dots between brand experience and brand loyalty," Journal of Brand Management, 21, 664-683. https://doi.org/10.1057/bm.2014.23
  107. Rose, S., C. Clark, P. Samouel and N. Hair (2012), "Online customer experience in e-Retailing: An empirical model of antecedents and outcomes," Journal of Retailing, 88(2), 308-322. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2012.03.001
  108. Rose, S., N. Hair, and M. Clark(2012), "Online customer experience : A review of the business-to-consumer online purchase context," International Journal of Management Reviews, 13(1), 24-39. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2010.00280.x
  109. Rosenbaum, M.S , M. L. Otalora and G.C Ramirez (2017), "How to create a realistic customer journey map", Science Direct, 60(1), 143-150.
  110. Rousey, S. P. and M. A. Morganosky(1996), "Retail format change in US markets", International Journal of Retail & Distribution Management, 24(3), 8-16. https://doi.org/10.1108/09590559610147883
  111. San-Martin, M., N. Jimenez and N. Puente (2019), "Bridging the gap between customer experience management and mobile shopping", RBBGN, REVISTA BRASILEIRA DE GEST?O DE NEG?CIOS Review of Business Management, p.213-233
  112. San-Martin, M., J. Prodanova and N. Jimenez (2015), "The effect of age in the generation of satisfaction and WOM in mobile shopping," Journal of Retailing and Consumer Services, 23, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.11.001
  113. Sanchez-Franco, M. J. (2006), "Exploring the influence of gender on web usage via partial least squares," Behavior and Information Technology, 25 (1), 19-36. https://doi.org/10.1080/01449290500124536
  114. Schultz, D. E. (2001), "Marketers : Bid farewell to strategy based on old 4Ps", Marketing News, 35(2), 7.
  115. Shin, N. M(2006), "Online learner's flow experience: An empirical study," British Journal of Educational Technology, 37 (5), 705-20. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00641.x
  116. Skadberg, Y. X. and J. R. Kimmel(2004), "Visitors' flow experience while browsing a web site: Its measurement, contributing factors and consequences," Computers in Human Behavior, 20, 403-22. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(03)00050-5
  117. Smith, D. N. and K. Sivakumar(2004), "Flow and internet shopping behavior: A conceptual model and research propositions," Journal of Business Research, 57, 1199-1208. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00330-2
  118. Schmitt, B.(1999), "Experiential marketing", Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67. https://doi.org/10.1362/026725799784870496
  119. Shobeiri, S., E. Mazaheri and M. Laroche(2014), "Improving customer website involvement through experiential marketing," The Service Industries Journal, 34(11), 885-900. https://doi.org/10.1080/02642069.2014.915953
  120. Sohn, S. (2017), "Consumer processing of mobile online stores: Sources and effects of processing fluency," Journal of Retailing and Consumer Services, 36, 137-147. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.01.008
  121. Steel, E. (2011). "Using credit cards to target web Ads," The Wall Street Journal, 25(Oct)
  122. Taylor, C. R. and S. Okazaki (2013), "Social media and international advertising: Theoretical challenges and future directions". International Marketing Review, 30(1), 56-71. https://doi.org/10.1108/02651331311298573
  123. Trevino, L. K., and J. Webster (1992), "Flow in computer-mediated communication: Electronic mail and voice mail evaluation and impacts", Communication research, 19(5), 539-573. https://doi.org/10.1177/009365092019005001
  124. Trevinal, A. M., and T. Stenger(2014), "Toward a conceptualization of the online shopping experience," Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 314-326. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.02.009
  125. Turel, O., and C. E. Connelly (2013), "Too busy to help: antecedents and outcomes of interactional justice in web-based service encounters," International Journal of Information Management, 33(4), 674-683. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.03.005
  126. Van Doorn, J., and J. C. Hoekstra (2013). "Customization of online advertising: The role of intrusiveness," Marketing Letter, 24(3), 339-351. https://doi.org/10.1007/s11002-012-9222-1
  127. Vargo and Lusch(2006), "Service-dominant logic : Reactions, reflections and refinements", www.sagepublications.com. 6(3), 281-288. https://doi.org/10.1177/1470593106066781
  128. Verhoef, P. C., K. N. Lemon, A. Parasuraman, A. Roggeveen, M. Tsiros and L. A. Schlesinger(2009), "Customer experience creation : Determinants, dynamics and management strategies", Journal of Retailing, 85(1). 31-41. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.001
  129. Wang, Y. J., M. D. Hernandez and M. S. Minor (2010), "Web aesthetics effects on perceived online service quality and satisfaction in an e-tail environment: the moderating role of purchase task," Journal of Business Research, 63(9), 935-942. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.01.016
  130. Webster, J., L. K. Trevino and L. Ryan(1993), "The dimensionality and correlates of flow in human-computer interactions", Computers in human behavior, 9(4), 411-426. https://doi.org/10.1016/0747-5632(93)90032-N
  131. Zeithaml, V. A., L. L. Berry and A. Parasuraman (1996), "The behavioral consequences of service quality". Journal of Marketing, 60(April), 31-46. https://doi.org/10.1177/002224299606000104
  132. Zeithaml, V. A., A. Parasuraman and L. L. Berry (1990), Delivering Service Quality, Free Press.
  133. Zhang, H., L. Zhao and S. Gupta (2018), "The role of online product recommendations on customer decision making and loyalty in social shopping communities", International Journal of Information Management, 38, 150-166. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.07.006