DOI QR코드

DOI QR Code

중학교 과학 교사의 과학 탐구 교수 지향

Science Teachers' Orientation toward Scientific Inquiry-Based Teaching

  • 양정은 (이화여자대학교 과학교육과) ;
  • 최애란 (이화여자대학교 과학교육과)
  • Yang, Jungeun (Department of Science Education, Ewha Womans University) ;
  • Choi, Aeran (Department of Science Education, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2020.02.02
  • 심사 : 2020.04.13
  • 발행 : 2020.08.20

초록

본 연구는 1년간 동료 교사들과 과학 탐구 수업을 협력적으로 계획하여 수행한 다섯 명의 중학교 과학 교사들이 과학 탐구 수업에 대하여 어떠한 교수 지향을 가지고 있는지 밝히는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 사전·사후 설문과 면담, 교사들의 협력적 수업 계획 및 성찰 대화, 개별 수업 관찰 및 수업 후 면담 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구의 교사들이 가지고 있는 과학 탐구 교수 지향은 다음과 같이 4가지로 나타났다. 첫째, 본 연구의 교사들은 학생이 과학 탐구를 수행하여 스스로 과학 개념을 형성하고 과학적 소양을 함양하는 것이 중요한 과학 교육 목표라는 '과학 탐구 교육 목표'에 관한 믿음을 가지고 있었다. 둘째, 교사의 치밀한 수업 설계와 학생의 능동적인 과학 탐구 수행을 통해 진정한 과학 학습이 이루어진다는 '과학 탐구 교수-학습'에 관한 지식과 믿음을 가지고 있었다. 셋째, 논의를 활용한 교수가 학생의 사고를 구체화하고 조직하여 과학 학습에 효과적이라는 '논의 기반 과학 교수-학습'에 관한 지식과 믿음을 가지고 있었다. 마지막으로 과학 탐구가 과학적 증거와 사회적 합의를 통해 과학 지식을 형성한다는 '과학 지식 및 과학 탐구의 본성'에 관한 인식론적 믿음을 가지고 있었다. 본 연구의 교사들이 과학 탐구 수업에 대하여 실천적이고 구체적인 교수 지향을 가지게 된 것은 1년 동안 동료 교사와 함께 과학 탐구 수업 계획 및 실행을 하고 성찰하며 수업을 개선한 교사학습공동체 경험과 관련되는 것으로 사료된다.

The purpose of this study is to investigate science teachers' orientation toward scientific inquiry-based teaching. In this study, five middle school science teachers formed and participated in a teacher learning community for scientific inquiry-based instruction during one year. Data collection consisted of pre and post questionnaire and interviews, audio-recordings of teachers' collaborative lesson planning and reflection on teaching practice, and field notes of participant teachers' teaching practice and follow-up interviews. Data analysis indicated that there were four orientations toward scientific inquiry-based teaching. They were knowledge and beliefs about 'goals of scientific inquiry-based teaching', 'scientific inquiry-based teaching and learning', 'argumentation-based teaching and learning', and 'nature of science and science inquiry'. Teachers' collaboration in a teacher learning community would be effective in facilitating teachers' orientation to scientific inquiry-based teaching.

키워드

참고문헌

  1. Friedrichsen, P.; Driel, J. H. V.; Abell, S. K. Science Education 2011, 95, 358. https://doi.org/10.1002/sce.20428
  2. Magnusson, S.; Krajcik, J.; Borko, H. Examining Pedagogical Content Knowledge: The Construct and Its Implications for Science Education; Springer: Dordrecht, 1999; pp. 95-132.
  3. Schneider, R. M.; Plasman, K. Review of Educational Research 2011, 81, 530. https://doi.org/10.3102/0034654311423382
  4. Lederman, N. G. (2013). Handbook of Research on Science Education; Routledge, 2013, pp. 845-894.
  5. Park, S.; Oliver, J. S. Research in Science Education 2008, 38, 261. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9049-6
  6. Roehrig, G. H.; Luft, J. A. International Journal of Science Education 2004, 26, 3. https://doi.org/10.1080/0950069022000070261
  7. Wallace, C. S.; Kang, N. H. Journal of Research in Science Teaching 2004, 41, 936. https://doi.org/10.1002/tea.20032
  8. Minner, D. D.; Levy, A. J.; Century, J. Journal of Research in Science Teaching 2010, 47, 474. https://doi.org/10.1002/tea.20347
  9. Keys, C. W.; Hand, B.; Prain, V.; Collins, S Journal of Research in Science Teaching 1999, 36, 1065. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199912)36:10<1065::AID-TEA2>3.0.CO;2-I
  10. National Research Council. A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas; Washington, DC: National Academies Press, 2012.
  11. Ministry of Education, 2015 Education Curriculum (Notification No. 2015-74 of the Ministry of Education); Ministry of Education: Seoul, 2015.
  12. Pimentel, D. S.; McNeill, K. L. Science Education 2013, 97, 367. https://doi.org/10.1002/sce.21061
  13. Watson, J.; Swain, J. R.; McRobbie, C. International Journal of Science Education 2004, 26, 25. https://doi.org/10.1080/0950069032000072764
  14. Capps, D. K.; Crawford, B. A. Journal of Science Teacher Education 2013, 24, 497. https://doi.org/10.1007/s10972-012-9314-z
  15. Park, Y. S. Teacher Education Reasearch 2013, 52, 171. https://doi.org/10.15812/ter.52.1.201304.171
  16. Sampson, V.; Blanchard, M. R Journal of Research in Science Teaching 2012, 49, 1122. https://doi.org/10.1002/tea.21037
  17. Osborne, J.; Simon, S.; Christodoulou, A.; Howell-Richardson, C.; Richardson, K. Journal of Research in Science Teaching 2013, 50, 315. https://doi.org/10.1002/tea.21073
  18. Bang, E. J.; Paik, S, H. Journal of the Korean Association for Science Education 2010, 30, 719. https://doi.org/10.14697/jkase.2010.30.6.719
  19. Desimone, L. M. Educational Researcher 2009, 38, 181. https://doi.org/10.3102/0013189X08331140
  20. Garet, M. S.; Porter, A. C.; Desimone, L.; Birman, B. F.; Yoon, K. S. American Educational Research Journal 2001, 38, 915. https://doi.org/10.3102/00028312038004915
  21. Van Driel, J. H.; Beijaard, D.; Verloop, N. Journal of Research in Science Teaching 2001, 38, 137. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200102)38:2<137::AID-TEA1001>3.0.CO;2-U
  22. Luft, J. A. International Journal of Science Education 2001, 23, 517. https://doi.org/10.1080/09500690121307
  23. Seo, K. H. The Journal of Korean Teacher Education 2009, 26, 243. https://doi.org/10.24211/tjkte.2009.26.2.243
  24. McLaughlin, M. W.; Talbert, J. E. Building School-based Teacher Learning Communities: Professional Strategies to Improve Student Achievement; New York: Teachers College Press, 2006.
  25. Akerson, V. L.; Hanuscin, D. L. Journal of Research in Science Teaching 2007, 44, 653. https://doi.org/10.1002/tea.20159
  26. Lin, H. S.; Hong, Z. R.; Yang, K. K.; Lee, S. T. International Journal of Science Education 2013, 35, 3095. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.689023
  27. Louis, K. S.; Marks, H. M.; Kruse, S. American Educational Research Journal 1996, 33, 757. https://doi.org/10.3102/00028312033004757
  28. Gao, S.; Wang, J. Teaching and Teacher Education 2014, 44, 1. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.07.008
  29. Patton, M. Q. Qualitative Research and Evaluation Methods (3rd ed.); Thousand Oaks, CA. : Sage Publications, 2002.
  30. Lincoln, Y. S.; Guba, E. G. Naturalistic inquiry; Beverly Hills, CA: Sage, 1985.
  31. Osborne, J. Journal of Science Teacher Education 2014, 25, 177. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1
  32. Sadeh, I.; Zion, M. Journal of Research in Science Teaching 2009, 46, 1137. https://doi.org/10.1002/tea.20310
  33. Lee, H. N.; Cho, H. J. Journal of the Korean Earth Science Society 2012, 5, 175.
  34. Park, Y. S. Journal of the Korean Earth Science Society 2010, 31, 798. https://doi.org/10.5467/JKESS.2010.31.7.798
  35. Demir, A.; Abell, S. K. Journal of Research in Science Teaching 2010, 47, 716. https://doi.org/10.1002/tea.20365
  36. Crawford, B. A. Journal of Research in Science Teaching 2000, 37, 916. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200011)37:9<916::AID-TEA4>3.0.CO;2-2
  37. Park, Y. S.; Flick, L. Journal of the Korean Earth Science Society 2004, 25, 194.
  38. Simon, S.; Erduran, S.; Osborne, J. International Journal of Science Education 2006, 28, 235. https://doi.org/10.1080/09500690500336957
  39. In, S. J.; Choi, A. R. Journal of the Korean Association for Science Education 2018, 38, 379. https://doi.org/10.14697/JKASE.2018.38.3.379
  40. Cho, H. S. Korean Journal of Early Childhood Education 1998, 18, 283.
  41. Ramey-Gassert, L.; Shroyer, M. G.; Staver, J. R. Science Education 1996, 80, 283. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199606)80:3<283::AID-SCE2>3.0.CO;2-A
  42. Lee, S. K; Oh, P. S.; Kim, H. R.; Lee, G. H.; Kim, C. J.; Kim, H. B. The Journal of Korean Teacher Education 2009, 26, 27. https://doi.org/10.24211/tjkte.2009.26.1.27