DOI QR코드

DOI QR Code

Needs Analysis of Farming Practice to Strengthen the Competence of Farm Successors

영농승계자 역량강화를 위한 영농실습 요구도 분석

  • Um, Ji-Bum (Department of Agricultural Economics, Jeonbuk National University)
  • 엄지범 (전북대학교 농경제유통학부)
  • Received : 2020.11.12
  • Accepted : 2020.12.16
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study aims to examine the needs analysis for agricultural management capabilities and farming practices that were emphasized by focusing to the inflow of farmers and the importance of the smooth succession. Data were collected from 134 farm successors. The Borich demand and the Locus for Focus model were hired for the study. Result were as follows. The competency group that the farm successors showed a high educational needs for was financial management. As for the detailed competencies that farm successors showed high educational needs for, based on Borich demand and the Locus for Focus model, the six detailed competencies of financial measures, financial analysis, financial management, sales planning, machine operation, and pest management were common and were derived as priorities. As for the direction of farming practice education for farm successors, based on these analysis results, education on machinery operation in the production sector should be expanded, and the management sector, more systematic and diverse education should be prepared to strengthen financial management capabilities.

Keywords

References

  1. 강대구, 이효진, & 김경미. (2018). 치유농업운영자의 교육 요구 분석. 농업교육과 인적자원개발, 50(2), 23-54. DOI:10.23840/agehrd.2018.50.2.23
  2. 강혜정. (2008). 영농승계자 보유 농가의 특징과 시사점. 농업경영.정책연구, 35(4), 829-848.
  3. 김대희, & 신윤호. (2012). 농촌지도기관이 제공하는 농업교육에 대한 농업인의 요구분석. 농업교육과 인적자원개발, 44(3), 23-45. DOI:10.23840/agehrd.2012.44.3.23
  4. 김정섭, & 이정해. (2017). 최근 귀농.귀촌 실태와 시사점. KREI 농정포커스, 151, 1-20.
  5. 김진모, 손규태, 유영주, & 정지용. (2019). 농촌리더의 교육요구분석. 산업교육연구, 38, 45-65.
  6. 김철호, & 김사균. (2011). 농업법인체 경쟁력 제고를 위한 비즈니스 역량개발 방안. 산업경제연구, 24(3), 1595-1614.
  7. 마상진, & 김영생. (2006). 농업인의 교육.훈련 프로그램에 대한 요구 분석. 농업교육과 인적자원개발, 38(1), 1-26.
  8. 마상진, 박성재, & 김강호. (2011). 농림수산식품 인력육성정책 진단 및 발전방안 연구. 서울: 한국농촌경제연구원.
  9. 마상진, 정은미, & 김경인. (2017). 고령화 시대 청년 창업농업인 육성체계 개선방안. 나주: 농촌경제연구원.
  10. 박석두, 김정호, & 김창호. (2011). 농업구조정책의 평가와 방향 정립에 관한 연구. 서울: 한국농촌경제연구원.
  11. 소순열, 이기웅, & 유찬주. (2005). 벤치마킹을 위한 경영자능력 평가기법 연구. 수원: 농촌진흥청.
  12. 엄지범, & 박명은. (2020). 청년농업인에 있어 영농실습 특성이 수용의도에 미치는 영향. 식품유통연구, 37(3), 51-80.
  13. 엄지범, 윤진우, & 유찬주. (2018). 영농설계 활성화를 위한 경영기록 농업인 특성 분석 : 경영관리적 접근. 농업경영.정책연구, 45(1), 108-127. DOI:10.30805/KJAMP.2018.45.1.108
  14. 유제창. (1995). 축산경영자 능력에 관한 연구. 축산경영학회지, 11(1), 3-13.
  15. 유찬주. (2011). 한우농가의 경영자능력 평가와 과제. 농업경영.정책연구, 38(4), 848-866.
  16. 이근수, & 김진구. (2007). 농업계 고등학교 자영농과 학생들의 농업경영능력 향상을 위한 교과목 및 교육내용개발. 농업교육과 인적자원개발, 39(1), 1-33.
  17. 이영호. (1982). 영농승계를 위한 농지상속제도에 관한 연구. 농업교육과 인적자원개발. 14(1), 37-48.
  18. 정지인, & 김성훈. (2017). 일학습병행제의 OJT 특성이 참여 근로자의 직무만족에 미치는 영향: 기업규모의 조절효과. 한국생산성학회, 31(3), 251-277. DOI:10.15843/kpapr.31.3.201709.251
  19. 조대연. (2009). 설문조사를 통한 요구분석에서 우선순위결정 방안 탐색. 교육문제연구, 35, 165-187.
  20. 차동욱, & 소순열. (1999). 농업경영자능력의 요인 분석. 농업생명과학연구, 30, 86-100.
  21. 한국농수산대학. (2019). 한국농수산대학 졸업생 영농현황 분석. 전주: 한국농수산대학교.
  22. 한국농업경제학회. (2012). 농업경제학. 율곡출판사.
  23. 淡路和則. (1996). 経営者能力と担い手の育成. 東京: 農林統計協会.
  24. 島義史. (2009). イチゴ作新規参入者の成長プロセス. 農業経営研究, 47(3), 1-10. DOI:10.11300/fmsj.47.3_1
  25. 土田志郎. (1996). 第9章水田作経営の経営管理と意思決定, 水田作経営の発展と経営管理. 総合農業研究叢書, 28, 173-185.
  26. 梅本雅, & 山本淳子. (2005). 農業経営における経営継承の進め方. 農業経営継承シンポジウム資料.
  27. 柳村俊介. (2003). 現代日本農業の継承問題-経営継承と地域農業. 日本経済評論社.
  28. 柳村俊介. (2018). 일본의 농업경영 계승 문제와 대책의 과제: 제3자 계승에 대하여. 국립농업과학원 세미나 자료. 완주: 국립농업과학원.
  29. Adhikari, B. B., & Suvedi, M. (2000). Educational needs of michigan livestock farmers. Paper presented at the 2000 Annual meeting, Tampa, FL. DOI:10.22004/ag.econ.21858
  30. Bailey, N. E., Arnold, S. K., & Lgo, C. G. (2014). Educating the future of agriculture: A focus group analysis of the programming needs and preferences of Montana young and beginning farmers and ranchers. Journal of Agricultural Education, 55(2), 167-183. DOI:10.5032/jae.2014.02167
  31. Benson, M. C., Niewolny, K., & Rudd, R. D. (2014). An evaluation of program, training, and resource needs of Virginia beginning farmers and ranchers: Virginia beginning farmer and rancher coalition program. Blacksburg: Virginia Tech.
  32. Fayol, H. (1949). General and industrial management. London, England: Pitman.
  33. McKillip, J. (1987). Need analysis: Tools for the human services and education. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  34. Mink, O. G., Shultz, J. M., & Mink, B. P. (1991). Developing and managing open organizations:A model and method for maximizing organizational potential. Austin, TX: Somerset Consulting Group, Inc.
  35. Trede, L. D., & Whitaker, B. S. (2000). Educational needs and perceptions of Iowabeginning farmers toward their education. Journal of Agricultural Education, 41(1), 39-48. DOI:10.5032/jae.2000.01039
  36. Witkin, B. R., & Altshuld, J. W. (1995). Planning and conducting needs assessments. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.