DOI QR코드

DOI QR Code

동의보감·내경편 독활(獨活)의 용법을 통해 본 한의학 기초와 임상의 연계 교육 방안

Bridging Basic Knowledge and Clinical Practice in the Education of Traditional Korean Medicine: A case of Pubescent Angelica usages in Internal Bodily Elements section, Treasured Mirror of Eastern Medicine

  • 투고 : 2019.10.21
  • 심사 : 2019.11.19
  • 발행 : 2020.05.31

초록

Pubescent Angelica is generally used in musculoskeletal diseases of lower extremity, itching, external contraction (外感) and furuncle, with the effect of dispelling wind, draining dampness, dispersing the external (解表) and stopping pain. The disease parts of Treasured Mirror of Eastern Medicine (東醫寶鑑) contain 121 examples of the usage of Pubescent Angelica. Cases of musculoskeletal diseases and itching are mainly in the External Bodily Elements section (外形篇), and those of external contraction and furuncle are mainly in the Miscellaneous Disorder section (雜病篇). Internal Bodily Elements section (內景篇) has 10 prescriptions that involve Pubescent Angelica, in Dreams (2), Voice (1), Uterus (4), Parasites (1), and Feces (2) chapters. Their specific symptoms are insomnia and sleep paralysis (Dreams), loss of voice due to external contraction (Voice), uterine hemorrhage (Uterus), phthisis (Parasites), and constipation and diarrhea (Feces). It is not easy for students beginning their clinical training to link the effects of Pubescent Angelica and its actual usage, especially in the area of internal medicine. By Analyzing the whole cases of Pubescent Angelica in the Treasured Mirror, we found various usages out of reach of basic knowledge of the herb. Such method can be utilized not only in developing herbal knowledge-based products, but also in improving Korean medicine education, by enhancing the occupational competency bridging basic and clinical knowledge.

키워드

참고문헌

  1. 김기봉, 김장현, 임병묵, 신병철, 신상우, 김근우 외. 한의사 2차 직무분석연구. 한국보건의료인국가시험원. 2014.
  2. 김남일, 요시다 가즈히로, 사카이 시즈, 강연석, 김호, 김성수 외. 동의보감의 지식 체계와 동아시아 의과학. 성남:한국학중앙연구원출판부. 2016:18-20.
  3. 김남일. 4차 산업혁명 시대의 의사학 교육과 연구. 2018.06. 한국의사학회 학술대회 자료집. 2018.
  4. 류정아. 原典學 교육에서의 背講시험에 대한 연구. 대한한의학원전학회지. 2018;31(1):57-78. https://doi.org/10.14369/jkmc.2018.31.1.057
  5. 백유상, 김남일. 원전의사학 교육에 대한 한의과대학 학부생의 의식조사 연구. 대한한의학원전학회지. 2010;23(3):111-125.
  6. 신상우, 박종배. 국제적인 의학교육 역량체계 비교를 통한 한의학교육에의 시사점 연구. 동의생리병리학회지. 2017;31(1):36-45. https://doi.org/10.15188/kjopp.2017.02.31.1.36
  7. 신익균, 정욱진, 박이병, 박귀화, 유찬종, 박정율 외. 의학교육의 개혁과 미래. 서울:학지사. 2014.
  8. 오재근. 조선의관 허준의 임상의학 사유 엿보기: 동의보감에 수록된 임상사례 및 의안분석. 의사학. 2015;24(3):581-620.
  9. 王好古. 湯液本草, 本草名著集成. 北京:華夏出版社. 1998:20-21.
  10. 임철일, 한형종, 홍지성, 강연석. 2016 한의사 역량모델 정립 및 활용 방안. 대한한의학회지. 2016;37(1):101-113. https://doi.org/10.13048/jkm.16010
  11. 최정빈, 김용진. FlippedLearning을 통한 원전학 교육에 대한 연구. 대한한의학원전학회지. 2018;31(2):1-16. https://doi.org/10.14369/JKMC.2018.31.2.001
  12. 한국한의학연구원. 내 손안에 동의보감: 원문강독편. 광주:수퍼노바. 2017.
  13. 한국한의학연구원. 한의시맨틱검색(https://cis.kiom.re.kr/semantic). 2019.05.01.
  14. 한국한의학연구원. 한의학고전DB(https://mediclassics.kr). 2019.05.01.
  15. 홍지성, 강연석. 북미 의학교육 사례가 한의학 교육에 주는 시사점. 한국의사학회지. 2018;31(2):91-101. https://doi.org/10.15521/jkmh.2018.31.2.091
  16. 홍지성. 재구조화 관점에서 본 역량중심 한의학교육: 의생명과학과 전문직업성 교육의 강화. 원광대학교 박사학위논문. 2018.
  17. Junyeop Lee, Ji Han Han, MinSeong Kim, Hwan Seong Lee, Sang Yun Han Soo Jin Lee, Han Chae, et al. TeachingYin-Yang biopsychology using the animation, "Pororo the Little Penguin". European Journal of IntegrativeMedicine. 2020;33:101037.
  18. Kang Yeonseok. The Characteristics of Korean Medicine Based on Time Classification. China perspectives, 2011;3(87):33-41. https://doi.org/10.4000/chinaperspectives.5630