A Study on Membership for the Development of Individual Supporters in Art Museums

미술관 개인 후원자 개발을 위한 멤버십 연구

  • 이인선 (국립현대미술관 홍보고객과) ;
  • 양지연 (동덕여자대학교 큐레이터학과)
  • Received : 2020.10.14
  • Accepted : 2020.11.12
  • Published : 2020.11.30

Abstract

In order to secure sustainable financial resources and to attract more key supporters, today's art museums are trying to further develop individual sponsorship. The purpose of this study is to explore the direction of membership programs by considering membership as the first step for the development of individual supporters for art museums. Although it is not easy to generate substantial profits within a short period through membership, art museums can secure supporters who empathize with and participate in their mission and activities by developing individual supporters through membership. The new trends of support, which has emerged as a stream of "new philanthropy" since the 1990s, indicate that the needs and motivations of individual supporters are changing. This has great implications for the direction of the development and operation of membership programs at art museums. This study investigated the role, method, and direction of the development of individual supporters through membership by conducting a theoretical review and a case study on the membership programs and individual sponsors of art museums. In addition, the study analyzed the cases of the Cleveland Museum of Art, the Art Institute of Chicago, and the Museum of Modern Art in the United States, which have continuously attempted new approaches and improved membership programs based on a long history of membership operation and individual support, by centering on the new attributes of philanthropy, including participation and involvement, accountability, and transparency. Based on the results, implications and suggestions for Korean art museums were derived. Amid the lack of art museums' membership programs and academic research, this study has significance in exploring the direction and prerequisites for membership for the development of individual supporters.

오늘날 미술관의 지속가능한 재원 확보와 핵심 지지자를 확대하는 차원에서 개인 후원 개발에 대한 필요성이 높아지고 있다. 본 논문은 멤버십을 미술관 개인 후원자 개발을 위한 첫 단계로 보고 개인 후원자 개발을 위한 멤버십 운영의 방향을 모색하는데 목적이 있다. 멤버십 운영으로 단기간에 실질적인 수익을 창출하는 것은 쉽지 않으나 미술관은 멤버십을 통한 개인 후원자 개발을 통해 미술관의 미션과 활동에 공감하고 참여하는 지지층을 확보할 수 있다. 1990년대 이후 '새로운 박애주의' 흐름으로 나타나는 후원의 새로운 경향들은 개인 후원자의 요구와 동기가 변화하고 있음을 말해주며, 이는 미술관의 멤버십 개발 및 운영 방향에 시사하는 바가 크다. 이 논문에서는 미술관 멤버십과 개인후원자에 대한 이론적 검토와 사례 연구를 통해 멤버십을 통한 개인 후원자 개발 역할과 방법, 방향을 모색하였다. 멤버십 운영과 개인 후원의 오랜 역사를 가지고 새로운 시도를 지속하며 멤버십 프로그램을 고도화해 온 미국의 클리블랜드 미술관, 시카고 미술관, 뉴욕 현대미술관 멤버십의 사례를 새로운 박애주의적 속성인 참여와 관여, 책무성과 투명성에 초점을 두고 분석하였다. 이를 바탕으로 국내 미술관을 위한 시사점과 제언을 도출하였다. 미술관 개인 후원 및 멤버십 제도 운영과 이에 대한 학술적 연구가 미흡한 상황에서 본 논문은 개인 후원자 개발을 위한 멤버십의 방향성과 실행 조건을 모색한 의의가 있다.

Keywords

References

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