What It Means to Be Performing Arts Audiences: Exploring Communicative Experiences

커뮤니케이션 과정으로서의 공연 관람 경험의 탐색 - 예매부터 경험의 공유까지 -

  • 양소은 (서울대학교 언론정보연구소 SNU팩트체크센터) ;
  • 고예나 (서울대학교 언론정보학과) ;
  • 이중식 (서울대학교 융합과학기술대학원) ;
  • 김은미 (서울대학교 언론정보학과)
  • Received : 2020.09.30
  • Accepted : 2020.11.13
  • Published : 2020.11.30

Abstract

This study starts from an experience-oriented perspective that raises the need to examine the individual's cultural consumption experience with qualitative approach. In particular, this study aims to analyze in-depth the journey of the performance experience by connecting with offline-based social relationships as well as online-based informative and communicative behaviors. For this, in-depth interviews were conducted with 15 teams (30 people) by setting up two people as research units, and self-recorded data using the mobile application were collected. Results showed that social media and online communication play an important role before and after the performance in amplifying the performance experience and the consumer's taste developments. This study also found that relational aspects of the performance experience by identifying the significance of the partners and the existence of the cultural taste leader. For each result, there was a difference among audience proficiency: enthusiastic, interested, and indifferent audiences. Based on these results, we suggest that the performance experience should not be limited to the performance itself, but should be understood in a comprehensive manner before and after the performance, and that the consumption of the performance takes place in a social relationship, not in an individual's own experience only.

본 연구는 문화소비에서 개인의 경험을 질적으로 살필 필요성을 제기하는 경험 중심의 관점에서 출발한다. 특히, 오프라인 기반 사회적 관계 뿐 아니라 온라인 기반의 정보 탐색 및 교류 행동을 공연 경험으로 연계시켜 공연 경험의 여정을 심층적으로 분석하고자 하였다. 이를 위하여 2명을 연구 단위로 설정하여 15팀(30명)을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 특히, 공연 여정을 포착하기 위하여 공연 전과 후 2회의 인터뷰를 하고 모바일앱 기반 자기기록 데이터를 수집하였다. 연구 결과, 공연 경험을 증폭시키고 취향을 공고화하는데 소셜플랫폼 기반의 미디어와 그 안에서의 교류가 공연전후로 중요한 기능을 하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 또한, 공연 동반자의 가치 및 취향 리더와 팔로워 관계를 발견함에 따라 공연 관람에서의 관계적 측면을 이해할 수 있었다. 그리고 각각의 발견마다 열성 관객, 관심 관객 및 무관심 관객의 차이가 관찰되었다. 이로부터 공연 경험을 공연 그 자체에만 국한된 것이 아니라 그 전후의 커뮤니케이션 활동을 포괄하여 이해해야 하며, 개인 혼자의 경험이 아닌 사회적 관계 속에서 공연 관람이라는 소비가 발생한다는 점을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 문화체육관광부 및 한국콘텐츠진흥원의 연구개발지원사업으로 수행되었으며(과제번호: 490-20200030), 2020년 서울대학교 언론정보연구소 연구기금의 지원을 받았습니다.

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