Abstract
The flower arrangement that human beings interact with the natural plants have characteristics according to their historical background and ethnicity and different aspects of culture related of the flower arrangements have been created by human inspiration and formative ability. The Korean flower arrangement is a product of civilization which originated in the natural environment of the four seasons. As background with the natural unity ideology, the Korean Flower Arrangement makes the life and philosophy of the naturalistic nature that flows in the mind of our nation to the relaxing beauty suited on cultures of ages by the Virtue, the Will, and the Vitality. The Literary Flower Arrangement is, based on the higher human personality and poetic sentiments as ideologies of our traditional oriental philosophy, the formative art made for aesthetic implications of philosophy by consisting plants' characters and tastes without expression of technical skills. In this study, focused on pine tree, in order to clarify that the flower arrangement of our spiritual culture is the Literary Flower Arrangement, make Identifying aesthetic characteristics through, the backgrounds and sources of being expressed by the Literary Flower Arrangement, poetic feelings, symbolism, metaphor, the formative form of flower arrangement, decoding of the flower arrangement genes, and the same time deduce the record of literary work and classify it each era, and establish the Literary Flower Arrangement theory which is the essence of Korean flower arrangement.
인간이 자연의 식물과 교감하는 화예는 역사적인 배경과 민족성에 따라 특징을 가지며 인간의 영감과 조형 능력으로 서로 다른 양상의 문화가 탄생 되었다. 한국의 화예는 사계절기후의 자연 속에서 발생한, 문명의 소산으로 자연합일사상(自然合一思想)에서 출발하여 우리민족의 심성에 흐르고 있는 자연주의적 본질의 삶과 철학을 시대의 문화에 맞게 자연식물(草木)로서 그 여유로운 미를 덕(德), 지(志), 기(氣)로 배양되어 빚어내었다. 문인화(文人花)는 역사적 전통인 동양철학의 바탕에 계승되어온 정신 이념이 고격의 인품과 시정성{詩情性)을 바탕으로 "외양(外樣)"보다는 식물이 지닌 특성과 취향을 기교의 표출됨이 없이 철리(哲理)의 미학적 함축성을 빚어낸 조형예술이다 본 연구에서는 우리 정신문화의 화예 근간이 문인화(文人花)임을 규명하기 위하여 소나무(松)를 중심으로 문인화의 배경과 근원, 시정성, 상징성, 우의성, 그리고 문인화 작품에서 표현되는 화예의 조형성과, 화예 유전자 해독으로 미학적 특성을 파악함과 동시에 문헌의 기록을 도출하여 연대별로 정리 고찰하고, 한국화예의 정수(精髓)인 문인화론을 정립하고자 한다.