Preceding Research for Developing Floral Design Education Contents

화예디자인 교육 콘텐츠 개발을 위한 선행연구

  • Hong, Yun Joo (Nazaren University, Major of Visual Communication Design)
  • 홍윤주 (나사렛대학교 방송영상콘텐츠학과)
  • Received : 2020.01.22
  • Accepted : 2020.02.11
  • Published : 2020.02.28

Abstract

In this paper, the need for lifelong education and distance education is increasing due to the decrease of population and the increase of life expectancy. In addition, the popularization and everydayization of education, which combines daily life and learning, is an educational feature. Individuals can more easily access knowledge, and video plays an important role. Video content is the most basic medium that leads to the popularization and daily life of education. With the development of information and communication technology, popularization of media content production and editing technology, anyone can easily create and share. The video education contents business is expected to increase globally through SNS. Especially, the video contents education industry related to flower design is regarded as a suitable content field in an era where environment is essential. In the modern era, characterized by the "one-person household, one-person media" era, the environment of plants protects people from stress by restoring human emotional efficiency, environmental comfort, and stability. In other words, because humans have a preference for nature, plants play an important role for humanity recovery. Against this backdrop, flower design is expected to be a promising industrial sector with high growth, high value added and high job creation effects. In the era of the fourth revolution of the human race, competitive video contents are expected to influence the growth of the future country. will be.

본 논문에서 현대사회는 인구감소와 평균수명의 증가로 평생교육과 원격교육의 필요성이 증가되고 있으며 많은 사람들이 질 좋은 교육적 혜택을 받을 수 있게 되었다. 게다가 일상과 학습이 함께 결합되는 교육의 대중화와 일상화가 교육적 특징이다. 개개인은 더욱 쉽게 지식에 다가갈 수 있게 되었으며 이에 동영상이 중요한 역할을 담당하게 되었다. 영상 콘텐츠는 교육의 대중화와 일상화를 이끌어내는 가장 기본 매체이며 정보통신기술의 발달과 미디어 콘텐츠 제작, 편집기술의 대중화로 누구나 쉽게 만들고 공유할 수 있게 되었다. 영상교육콘텐츠 사업은 SNS를 통해 세계적으로 증대할 것으로 보이는데 특히, 화예디자인 관련 영상콘텐츠 교육산업은 환경이 필수인 시대에 적합한 콘텐츠 분야로 여겨진다. '1인가구, 1인 미디어' 시대가 특징인 현시대에 식물로 구성된 환경은 인간의 정서적인 능률과 환경의 쾌적성, 안정감을 회복시켜서 스트레스로부터 보호해 준다. 즉 본능적으로 인간은 자연에 대한 선호성을 가지고 있기 때문에 식물은 인간성 회복을 위해 중요한 역할을 한다. 이러한 배경 하에 화예디자인은 고성장, 고부가가치 및 고용 창출 효과가 높은 유망산업분야가 될 것으로 기대된다. 인류 4차 혁명시대에 경쟁력 있는 영상콘텐츠는 미래국가의 성장을 좌우 할 것으로 예상되면서 화예디자인 분야 교육콘텐츠 산업에 수요자 눈높이에 맞는 의견과 감성적인 사고가 반영된다면 더욱 발전된 화예디자인 분야의 발전을 기대해 볼 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2019년도 "나사렛대학교 교내연구비 지원으로 이루어졌음."

References

  1. 고상민, 황보환, 지용구, 「소셜네트워크서비스와 온라인 사회적 자본 : 한국과 중국 사례를 중심으로」, 「한국전자거래학회지」, 15(1), 2010.
  2. 김난도 외 8명, 「트랜드 코리아 2019」. 미래의 창, 2018.
  3. 김종하, 「이용자들의 콘텐츠 소구 분석에 따른 온라인기반 콘텐츠 개발 전략」, 「글로벌문화콘텐츠」, 33호, 2018.
  4. 김태영, 「유튜브(YouTube) 이용동기의 사회적.심리적 특성에 관한 연구」, 「한양대학교 석사학위논문」, 2019.
  5. 박성조, 「MCN(다중채널네트워크) 산업에서 교육 콘텐츠의 발전 가능성」, 「미디어와 교육」, 7(3), 2017,
  6. 변현진, 「유튜브 콘텐츠의 제작.이용 환경 특성과 인기 채널 분석 및 함의점 고찰」, 「조형미디어학」, 21(4), 2018.
  7. 윤장우, 「스마트미디어 시대의 도래 및 발전방향」, 「방송공학회지」, 18(1), 2013,
  8. 이인숙, 「온라인 디자인 교육과정의 발전 방향에 관한 연구」, 「Journal of Integrated Design Research」, 16(3), 2017.
  9. 조영탁, 「에듀테크를 통한 대학의 혁신」, 「한국학경쟁력연구원 편 ; 미래학 콜로키엄(6,7,8주차)」, 서울, 2019.
  10. 최경진, 「교수학습 자료로서의 영상콘텐츠 활용과 인식」, 「한국콘텐츠학회논문지」, 12(2), 2012.
  11. 한현수, 우정아, 「스마트 어플리케이션 동향과 디지털 정책 시사점」, 「디지털정책연구」 10(1), 2012.
  12. Allocca Kevin, 엄성수 역, 「유튜브 컬처」, 스타리치북스, 서울, 2018.
  13. KISDI 방송미디어 연구실, 「인터넷 동영상콘텐츠 유통과 소비에 관한 실태조사」, 「정보 통신정책연구원」, 2018.
  14. Richard E. Mayer, 김동식 외(역), 「멀티미디어 학습 이론 기반의 콘텐츠 설계원리」, 아카데미프레스, 2012.
  15. Hall, R, Odgen, P. and Hill, C., The pattern andstructure of one-person households in England Wales and French, International Journal of Population Geography, 3(2), 1997.
  16. https://ko.wikipedia.org
  17. https://news.mt.co.kr/ mtview.php?no= 2018040119293449769
  18. https://www.blogkens.com/youtube-video-statistics-infographic/
  19. https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3548848&cid=43667&categoryId=43667
  20. http://www.zdnet.co.kr/view/?no=20180515085213
  21. http://www.egardening.kr
  22. https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2018040119293449769
  23. https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/
  24. https://namu.wiki/w/%EC%8A%A4%EB%82%B5%20%EC%BB%AC%EC%B2%98.
  25. http://news.hankyung.com/article/2018042444771
  26. http://www.the-pr.co.kr/news/articleView.html? idxno=31568
  27. https://kofpi.tistory.com/183
  28. http://www.kyosu.net
  29. http://h2.khan.co.kr/201904180013001
  30. http://onlinead.or.kr/17/?bmode=view&idx=1697183
  31. http://edu.donga.com/?p=article&ps=view&at_no=20190221151526714727
  32. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid=201905232059005&code=990100
  33. https://www.youtube.com/intl/ko/yt/about/press/