DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Effect of STEAM Program Using Analogy : Focused on the Instructional Unit of 'Solar System' in Middle School

비유를 활용한 STEAM 프로그램 개발 및 효과 : 중학교 '태양계' 단원을 중심으로

  • Received : 2020.03.23
  • Accepted : 2020.04.17
  • Published : 2020.04.30

Abstract

This study aimed to develop an HTE (It is an abbreviation for Here, There, and Everywhere) STEAM program combining with the use of an analogy in a middle school subject unit 'the solar system' and realize creative education for intelligent information society through a process of verifying the effectiveness of the program. For reference, the program was applied to 354 students in the first grade of two middle schools in South Korea - one was A middle school in Sejong City, the other B middle school in Pyeongtaek City. The STEAM program was revised and made up for the weak points for three times by a group of experts, and then it got verified for validity. The final version of the program was applied to middle school education sites in Korea for six periods in total. In other to confirm the effectiveness, two types of tests - logical thinking ability test and STEAM attitude test - were conducted before and after the program treatment. On top of that, the STEAM satisfaction test was also implemented in order to explore the students' recognition of the program after the program treatment. The results of this study were as follows. First, it turned out the STEAM program using the analogy was effective in improving the students' logical thinking ability. Second, the STEAM program blended with the analogy was also effective in improving the students' STEAM attitude. Third, the students' recognition of the STEAM program using the analogy was quite positive, and the program was efficacious in intriguing the students' interests in science. Judging from the results of the program, the students' satisfaction with the classes they take will be expected to be higher if the STEAM program is implemented in the next-term classes with more sufficient time.

이 연구의 목적은 중학교 '태양계 단원에서 비유를 활용한 HTE(Here, There, Everywhere) STEAM 프로그램을 개발하고, 이 프로그램을 세종시 소재 A중학교와 평택시 소재 B중학교의 1학년 중학생 354명에게 적용하여 프로그램의 효과성을 검증하는 과정을 통해 지능정보사회를 대비한 창의교육을 실현하는데 있다. 개발한 STEAM 프로그램은 전문가 집단을 구성하여 3차례에 걸쳐 수정, 보완하여 타당성을 검증받았으며, 최종 개발된 프로그램은 총 6차시에 걸쳐 현장에 적용하였다. 이에 따른 효과성을 알아보기 위해 논리적 사고력 검사와 STEAM 관련 태도 검사를 프로그램 처치 전과 처치 후에 실시하였으며, 프로그램에 대한 학생들의 인식을 알아보기 위해 프로그램 처치 후 STEAM 만족도 검사를 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 비유를 활용한 STEAM 프로그램이 중학생의 논리적 사고력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 비유를 활용한 STEAM 프로그램이 중학생의 STEAM 태도 향상에 효과적이었다. 셋째, 비유를 활용한 STEAM 프로그램에 대한 중학생의 인식이 긍정적이며, 과학에 대한 흥미를 일으키는데 효과적이었다. 이러한 결과를 통해 차기 수업에서는 충분한 시간을 통해 STEAM 프로그램 수업을 수행한다면 중학생들의 수업에 대한 만족도가 더욱 높아질 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 김범기, 이항로, 김기정(1996). 천문 개념 성취도와 공간 능력과의 상관관계에 관한 연구. 한국초등과학교육학회지, 24(2), 216-225.
  2. 김경미, 박영신, 최승언(2008). 과학 교과서 천문 단원의 탐구 활동 분석. 한국지구과학학회, 29(2), 204-217.
  3. 김영민, 유준희, 박승재(1995). 체계적 비유 수업을 받은 중학생의 전류 개념의 시간적 변화. 한국과학교육학회지, 15(1), 17-26.
  4. 김용기, 김형범, 조규동, 한신(2018). HTE-STEAM(융합인재교육) 프로그램 개발 및 효과: 자유학기제 수업 활용 사례를 중심으로. 대한지구과학교육학회지, 11(3), 224-236. https://doi.org/10.15523/jksese.2018.11.3.224
  5. 미래창조과학부(2016). 제4차 산업혁명에 대응한 지능정보사회 중장기 종합대책. 세종: 미래창조과학부.
  6. 명전옥(2001). 예비교사들의 지구과학 문제 해결 실패 요인: 달과 행성의 운동을 중심으로. 한국지구과학회지, 22(5), 339-349.
  7. 배성희, 김희수(2017). 융합인재교육(STEAM) 프로그램이 중학생의 논리적 사고력에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 10(1), 17-28. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2017.10.1.17
  8. 배성희, 김형범(2016). 중등 교사의 과학 교수 효능감이 천문 수업에 미치는 영향: 근거 이론을 중심으로. 한국콘텐츠학회, 16(3), 607-616. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.03.607
  9. 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 박종윤, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙(2011). 우리나라 STEAM 교육의 방향. 학습자중심교과교육학회, 11(4), 149-171.
  10. 손준호, 김종희, 김영곤(2014). 천문 STEAM 프로그램에서 코티칭의 활용이 초등과학 영재학생의 자기주도적 학습 태도에 미치는 효과. 한국지구과학회, 35(7), 572-584. https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.7.572
  11. 송은주, 이숙향(2014). 스마트러닝 기반 STEAM 직업교육 프로그램이 특수학급 고등학생들의 직업에 대한 태도와 직업인식에 미치는 영향. 특수교육저널: 이론과 실천, 15(4), 229-263.
  12. 양찬호, 김경순, 노태희(2010). 과학 수업에서 비유의 사용 방식이 학생들의 개념학습에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 30(8), 1044-1059. https://doi.org/10.14697/jkase.2010.30.8.1044
  13. 임청환, 정진우(1993). 국민학교 자연과 천문분야 내용 분석과 문제점. 한국과학교육학회지, 13(2), 247-256.
  14. 이종섭, 유미현(2013). 초등 영재와 일반 학생의 인지발달 및 논리적 사고력 형성 수준 비교. 영재교육연구, 23(3), 335-354. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.3.335
  15. 정예희, 김형범(2018). 국제지질자원인재개발센터의 지질교육 프로그램이 중학생들의 과학에 대한 태도와 교육만족도에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 11(3), 158-171. https://doi.org/10.15523/jksese.2018.11.3.158
  16. 최선영, 이은정, 강호감(2006). 초등과학 학습에서의 창의력 향상을 위한 시각적비유학습의 효과. 한국과학교육학회지, 26(2), 167-176.
  17. 창의성진단연구소(2020.03.12.). URL: http://www.theacademyofcreativity.org/lab/institute_for_creativity_assessment
  18. 한국과학창의재단(2018). 2017년 융합인재교육(STEAM)사업 성과분석 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  19. 한신, 김용기, 김형범(2019). 자연재해 주제를 활용한 창의융합 HTE-STEAM(융합인재교육) 프로그램 개발 및 효과. 대한지구과학교육학회, 12(3), 291-301. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2019.12.3.291
  20. 황석근, 임석훈, 김익표, 김애숙(2004). 창의적 사고기법 적용을 통한 문제해결력 함양, 중등교육연구, 52(1), 383-396.
  21. Arcand, K. K., & Watzke, M. (2011). Creating public science with the from earth to the universe project. Science Communication, 33(3), 398-407. https://doi.org/10.1177/1075547011417895
  22. Arcand, K. K., & Watzke, M. (2014). Here, there & everywhere: Science through metaphor, near and far. Science Communicating Astronomy with the Public Journal, 15(1), 8-9.
  23. Christensen, R., Knezek, G., Tyler-Wood, T., & Gibson, D. (2014). Longitudinal analysis of cognitive constructs fostered by STEM activities for middle school students. Knowledge Management & E-Learning, 6(2), 103-122.
  24. Gentner, D., & Stevens, A. L. (1983). Mental models. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  25. Jeong, S., & Kim, H. (2015). The effect of a climate change monitoring program on students' knowledge and perceptions of STEAM education in Korea. Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6), 1321-1338.
  26. Kim, H., & Chae, D. H. (2016). The development and application of a STEAM program based on traditional Korean culture. Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(7), 1925-1936.
  27. Piaget, J. (1964). Part I: Cognitive development in children: Piaget development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2(3), 176-186. https://doi.org/10.1002/tea.3660020306
  28. Roadrangka, V., Yeany, R. H., & Padilla, M. J. (1983). The construction and validation of Group Assessment of Logical Thinking(GALT). Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Dallas, TX.
  29. Thompson, B., & Daniel, L. G. (1996). Factor analytic evidence for the construct validity of scores: A historical overview and some guidelines. Educational and Psychological Measurement, 56, 197-208. https://doi.org/10.1177/0013164496056002001
  30. Yakman, G., & Lee, H. (2012). Exploring the exemplary STEAM education in the U.S. as a practical educational framework for Korea. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 36(6), 1072-1086. https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.6.1072