DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of a Walking Program Applying Flow Learning on Nature-friendly Attitude and Empathy Ability of Young Children

플로러닝을 적용한 산책 프로그램이 유아의 자연친화적 태도와 공감능력에 미치는 영향

  • Received : 2019.12.20
  • Accepted : 2020.02.06
  • Published : 2020.02.29

Abstract

Objective: This study aimed to investigate the effects of a walking program developed by applying the flow learning method in order to improve children's attitude toward nature and their empathy ability among other five-year-olds. Methods: A total of 49 five-year-olds attending classes at two kindergartens located in B city participated in this study. There were 24 children in the comparative group and 25 children in the experimental group. Before and after the program, all participants individually took a child's nature-friendly attitude test and rated their empathy ability with a teacher. Using the SPSS 25.0 version program, data were analyzed by conducting means, standard deviation, t-test, and ANCOVA(Analysis of Covariance). Results: Children who participated in the walking program using flow learning showed significantly higher nature-friendly attitudes than those of the comparative group. And empathy abilities in the experimental group were higher than in the comparative group in all areas. Conclusion/Implications: The results of this study suggest that a walking program applying flow learning is effective in improving young children's nature-friendly attitude and their empathy abilities.

Keywords

References

  1. 강선미 (2019). 산책 표상 활동이 유아의 환경 친화적 태도와 생명존중인식에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 강우순 (2015). 텃밭 가꾸기 활동이 유아의 과학적 태도 및 자연친화적 태도에 미치는 영향. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 구현주 (2011). 생태유아교육 프로그램이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김미경 (2011). 산책을 통한 자연친화 교육활동이 유아의 자연탐구지능과 정서지능에 미치는 영향. 강원대학교 산업과학대학원 석사학위논문.
  5. 김미원 (2017). 숲 체험활동이 유아의 정서조절과 공감능력에 미치는 영향. 배제대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김선영 (2004). 유아들의 숲 속 산책과 머무르기. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김세진 (2005). 흙과 하늘에 대한 자연체험활동의 교육적 의미 탐색. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김영진 (2007). 플로러닝을 이용한 자연 나눔이 초등학생의 환경적 소양에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김은숙 (2010). 한국 최초 숲 유치원 교육에 관한 연구: 인천대학교 숲유치원을 중심으로. 인천대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 김은주, 이하정, 임지연 (2015). 흙 땅에서 맨발로 노는 아이들. 서울: 학지사.
  11. 김진아 (2008). 산책활동이 유아의 자연친화적 태도와 정서지능에 미치는 영향. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 남효창 (2015). 숲 체험 교육의 모든 것: 얘들아 숲에서 놀자. 서울: 추수밭.
  13. 배진아 (2012). 3세 유아의 실내.외 놀이에서 나타나는 왜 질문에 관한분석. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  14. 서영민 (2015). 유아 숲 체험교육의 이론과 실제. 서울: 창지사.
  15. 신미숙, 임민정 (2012). 산책 활용 자연친화교육 프로그램 유형에 따른 유아의 신체적 자아개념과 자연친화적 태도 비교. 유아교육학논집, 16(5), 515-532.
  16. 신지연, 박영욱, 이주영 (2014). 열두 달 자연관찰 중심의 유아 숲교육 프로그램. 서울: 신정.
  17. 오내림 (2017). 숲 생태체험활동이 유아의 자연친화적 태도와 생명존중의식에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 이순선 (2015). 자연친화적 산책활동 프로그램이 영아의 그림 표현력과 정서지능 및 또래상호작용에 미치는 효과. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 이정금, 김영란, 강효정, 한미라, 임부연 (2007). 산책활동경험이 이끌어 주는 유아의 몸과 마음의 세계. 열린유아교육연구, 12(1), 51-74.
  20. 임재택 (2008). 생태유아교육개론. 파주: 양서원.
  21. 임재택, 하정연, 이소영, 신주연 (2012). 숲활동에서 형성되는 유아들의 관계 탐색: 매일 숲으로 나가는 '어울림숲반'을 중심으로. 열린유아교육연구, 17(4), 119-145.
  22. 장인영 (2016). 누리과정에 따른 유아생태교육의 이론과 실제. 서울: 창지사.
  23. 전수현 (2018). 산책활동이 유아의 자연친화 태도 및 공격성에 미치는 영향. 침례신학대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 조현아 (2017). 겨울산책을 통한 자연체험활동이 유아의 과학적 탐구능력과 놀이성에 미치는 영향. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 조형숙 (2005). 유아를 위한 자연친화 교육 프로그램개발 및 평가. 유아교육연구, 25(5), 343-366.
  26. 주소영 (2009). 아이들의 놀이터, 자연을 돌려주자 - 전학업적 기술향상을 위한 자연놀이치료. 숲과 문화, 18(5), 14-25
  27. 차명애, 김규수 (2011). 플로러닝에 따른 자연친화 교육활동이 유아의 과학적 탐구력 및 태도에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 16(4), 553-575.
  28. 천우영 (2016). 교사용 유아공감능력 검사도구의 개발 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  29. 최경숙 (2015). 숲 산책반 유아의 숲 경험이 갖는 교육적 효과. 인천대학교 대학원 박사학위논문.
  30. 한상복 (2010). 산책을 통한 자연놀이활동이 유아의 스트레스행동 및 자연친화적 태도에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  31. 허윤정 (2001). 통합적 접근에 의한 동물 기르기가 유아의 환경친화적 태도에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문
  32. 황경택 (2017). 주머니 속 자연놀이100. 서울: 황소걸음.
  33. Cornell, J. B. (2002). Sharing nature with children: the classic parents' & teachers' nature wareness guidebook, (아이들과 함께 나누는) 자연체험 1(장상욱 옮김). 서울: 우리교육(원판 1979).
  34. Hamilton, J. D., Klebanoff, A. M., & Sharp, W. L. (1991). Bridging early childhood and nature education:Proceedings of the Roger Tory Peterson institute of natural history forum. New York:Roger Tory Peterson Institute of Natural History Inc. (ERIC No. ED 330 527)
  35. Lassiter, J. W., & Campbell, A. L. (2019). Effect of an elementary school walking program on physical activity and classroom behavior. The Physical Educator, 76(2), 485-501. doi:10.18666/TPE-2019-V76-I2-8648
  36. Yang, C. P. (2015). Education for appreciating environment-An example of curriculum design of natural aesthetic education in Taiwan. International Education Studies, 8(5), 88-100. doi:10.5539/ies.v8n5p88