DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Analysis on the Effectiveness of Reformatting in Children's Brick Stack through Play Theory

놀이론을 통한 어린이 브릭 쌓기의 매체전환 효과성 비교분석

  • 이태은 (남서울대학교 시각정보디자인과) ;
  • 이창욱 (단국대학교 커뮤니케이션디자인과)
  • Received : 2020.01.29
  • Accepted : 2020.04.20
  • Published : 2020.04.28

Abstract

The purpose of this study is to find out whether changed interactions due to reformatting has a significant effect on the play attribute of children's play from an instrumental point of view. Based on the study of Roser Caillois theory of play (Agon, Mimicry, Area, Ilinx) and previous studies, a questionnaire was written and experimental design was carried out through brick stack which are most preferred in the whole development of children. Brick stack were selected from physical and electronic spaces and the survey was conducted with children's experiences by dividing into experimental group and comparative group. Correlation and T-test results, the brick stack by reformating showed significant difference in the play attributes (Agon, Mimicry, Area, Ilinx) of Rose Caillois and we found that the effectiveness of play is doubled in the electronic space. Play properties evenly distributed in electronic space brick stacking suggest that pleasure and fun can double.

본 연구는 어린이의 놀이가 도구적 관점에서 매체전환을 할 경우 변화된 인터랙션이 놀이 속성에 유의미한 효과성 차이가 있는지 밝히는데 목적이 있다. 로제카이와의 놀이론(아곤, 미미크리, 알레아, 일링크스)의 고찰과 선행연구된 내용을 토대로 설문을 작성하고 어린이들의 전인적 발달에서 선호하는 브릭쌓기 놀이를 통하여 실험 설계를 하였다. 브릭쌓기 놀이를 물리적 공간과 전자 공간에서 동일한 조건으로 선정하고 실험집단과 비교집단으로 나눠서 어린이들의 체험과 함께 설문조사를 진행하였다. 리커트 5점 척도 기반으로 한 통계분석은 결과의 유의미함을 도출하였다. 상관관계와 T-검정분석 결과에서 전자공간의 브릭 놀이가 로제 카이와의 놀이속성(아곤, 미미크리, 알레아, 일링크스)이 더 높아진 것을 알 수 있다. 전자 공간 브릭쌓기에서 고르게 분포된 놀이 속성은 즐거움과 재미가 배가 될 수 있음을 시사한다. 본 연구로 인해 매체전환에 의한 효과성의 차이를 인지하고 놀이 속성이 극대화될 수 있는 디지털놀이의 매체연구가 활성화되길 기대해 본다.

Keywords

References

  1. Brown, S. (2009). Play: How it shapes the brain, opens the imagination, and invigorates the soul. New York: The Penguin Group.
  2. Roger Caillois. S. Y. Lee (1994). Man, Play and Games. Korea Multimedia Society, Seoul : Moonye Publishing.
  3. Y. M. Song, H. j. Yu. (2015). A Study on Classification of Digital Product based on Roger Caillois's Play Properties. Korea Society of Basic Design & Art.16(4). 349.
  4. H. S. Lee. (2010). A Study on the Characteristics of Emoticons as a Visual Play from the Perspective of Play Theory by Roger Caillois. The Korean Society of Illustration Research, 13(4). 214.
  5. Roger Caillois. S. Y. Lee (1994). Man, Play and Games. Korea Multimedia Society, Seou : Moonye Publishing.
  6. H. J. Kwon. (2006). A Study on the Scalability of the Evolutionary Brick System Toys. The Korean HCI.(21). 1471.
  7. J. H. Choi. (2007). Study of the application of the TUI(tangible user interface) Design for children, Korea Society of Design Trend, 15(15). 560.
  8. J. Mc. Neal. (1998). Kids Maketing. Seoul : Sejong Publishing.
  9. J. H. Choi. (2007). Study of the application of the TUI(tangible user interface) Design for children, Korea Society of Design Trend, 15(15). 561.
  10. S. H. Kim. J. S. Jang (2005). Vision-based Interface for Tetris Game, Korea information science society, 31(1). 775-777.
  11. E. H. Jung. (2005). A study on the analysis of the meaning of education and development for the constructive play, Master's Degree. dissertation, Chungang University, Seoul.
  12. Winsor, C. B. (1981). Blocks as a Material for Learning through Play. In Hirsh, E. S. (Eds.), The block book, Washington, D.C.: NAEYC.
  13. C. Y. Pak. (2002). Guidance in Play for Young Children. Seoul : Hakmoon Publishing.
  14. B. S. Kang. (2002), Modern Statistics Analysis, Seoul : Trade Management Cprp.