DOI QR코드

DOI QR Code

Reinforcement of Long-term Care Service Specialization Need Analysis for Curriculum Development: Focused on Activity Theory

장기요양서비스 종사자 교육과정개발을 위한 요구분석 : 활동이론(Activity Theory)을 중심으로

  • Suh, Yong-Wan (Department of Welfare for Senior Citizens at Konyang Cyber University) ;
  • Choi, Dong-Yeon (Center for Teaching&Learning at Konyang Cyber University)
  • 서용완 (건양사이버대학교 노인복지학과) ;
  • 최동연 (건양사이버대학교 교양학부)
  • Received : 2020.02.06
  • Accepted : 2020.04.03
  • Published : 2020.04.29

Abstract

The purpose of this study is to analyze the needs for developing a curriculum for strengthening the long-term care service expertise and job competency. Specifically, the researchers analyzed previous studies on national long-term care services and national policy data, and conducted focus group interviews with 14 experts from related agencies. Activity theory was applied as a framework for analysis and a questionnaire about the importance and difficulty of subjects from 25 long-term service employees was administered for validating the results of the qualitative data analysis. The upper part of the subject-goal-tool of the activity system was considered the main area of action, and the following rule-community-division was divided into contextual parts for action, and the implications for demand analysis and future operation of the online curriculum are summarized. In total, six courses were required for development. These courses could be applied to as a learner-centered flip learning for long-term care service workers and various educational methods of collective education and supplementary education have been proposed. Based on the study results, implications in the educational field for effective management of courses were suggested at the end of the study.

본 연구는 장기요양서비스 종사자 전문성 강화 교육과정 개발을 위한 요구분석을 통해 온라인 학습으로 성인학습자 직무역량 교육과정의 운영에 대한 시사점을 도출하기 위함을 목적으로 실시되었다. 구체적으로, 장기요양서비스 관련 선행 연구와 정부정책 자료를 분석하고, 유관근무기관의 전문가 14명을 대상으로 2019년 3월에 초점집단 인터뷰(Focus Group Interview)를 실시하여 활동이론(Activity Theory)을 분석의 틀로 활용하여 정리하였으며, 추가적으로 요양시설 종사자 25명을 대상으로 필요 교과목의 중요성과 난이도에 대한 설문인 양적자료를 기술통계 분석을 통해서 질적자료 분석의 결과를 타당화 하고자 하였다. 활동시스템의 주체-목표-도구의 윗부분을 주된 행위의 영역으로 보고, 아래의 규칙-공동체-분업을 행동을 위한 맥락적 부분으로 구분하여 요구분석과 추후 온라인 교육과정의 운영에 대한 시사점을 정리하였다. 연구결과, 기초 과목으로 '노인상담기술과 의사소통', 기본과목으로 '요양케어지도론', '현장에 필요한 치매케어기술', '케이기술과 식이요법', '근로기준법과 인사관리', 그리고 심화과정으로 '장기요양사례 관리의 활용'이라는 6개의 과목이 개발이 필요한 것으로 도출되었다. 한편 이러한 과목은 다양한 형태의 집체교육과 보수교육에 활용되어 다양한 장기요양서비스 봉사자를 위한 학습자 중심의 플립러닝으로 활용되는 방안이 제안되었다. 연구의 말미에서는 본 연구의 결과를 바탕으로 교과목의 효과적인 운영을 위한 교육현장에서 적용의 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Korean statistical information service, Employ and salary Available From: [cited 2019 April 20], http://kosis.kr/statisticsList/statisticsListIndex.do?menuId=M_01_01&vwcd=MT_ZTITLE&parmTabId=M_01_01 (accessed April. 20, 2019)
  2. Ministry of Health and Welfare, Second Long-term Care Basic Plan, Korea, pp. 17.
  3. Jeong, K. H., Elderly Survey, Ministry of Health and Welfare, Korea, pp. 33-45. 2017
  4. Kim, K. T., Determinants of Choosing the Type of Long Term Care Services for the Elderly. Master's thesis, Kyonggnam University, pp.3-4, 2009.
  5. Kwon, D. S., Adult Learning and Counseling for a Lifelong Learning Society, History of Education, 2017, pp21-22
  6. Kyeong, S. K, "A Study on the Care Worker's Working Condition and Wage with Public Data of the NHIC", The Korea Contents Society, Vol.21, No 6, pp.342, 2017.
  7. Kaptelinin, V., & Nardi, B. A. Activity theory in a nutshell. Acting with technology: Activity Theory and interaction design, 2006, pp.29-72. 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/3-540-60614-9_14
  8. Engestrom, Y. Learning by expanding., Helsinki: Orienta-Konsultit. 1987
  9. Roussou, M., Oliver, M., & Slater, M. "Exploring activity theory as a tool for evaluating interactivity and learning in virtual environments for children". Cognition, Technology & Work, Vol.10, No.2. pp.141-153, 2008. DOI: https://doi.org/10.1007/s10111-007-0070-3