DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Problems in the Submicro Representations of Acid·Base Models in Chemistry I and II Textbooks of the 2009 & 2015 Revised Curricula

2009 개정교육과정과 2015 개정교육과정의 화학 I 및 화학 II 교과서에서 산·염기 모델의 준미시적 표상에 대한 문제점 분석

  • Received : 2019.09.01
  • Accepted : 2019.11.04
  • Published : 2020.02.20

Abstract

We analyzed the representations of acid-base models in 4 kinds of Chemistry I and 4 kinds of Chemistry II textbooks of the 2009 revised curriculum, and 9 kinds of Chemistry I textbooks and 6 kinds of chemistry II textbooks of the 2015 revised curriculum in this study. The problems of the textbook were divided into the problems of definitions and the representations of the logical thinking. As a result of the study, the lack of the concept of chemical equilibrium had a problem with the representation of reversible reactions in the definition of the Brønsted-Lowry model in the Chemistry I textbooks of 2009 revised curriculum, it also appeared to persist in Chemistry I textbooks of 2015 revised curriculum which contains the concept of chemical equilibrium. The representations of logical thinking were related to particle kinds of conservation logic, combinational logic, particle number conservation logic, and proportion logic. There were few problems related to representation of logical thinking in Chemistry I textbook in 2009 revision curriculum, but more problems of representations related to logics are presented in Chemistry I textbooks in 2015 revision curriculum. Therefore, as the curriculum is revised, the representations of chemistry textbooks related to acid and base models need to be changed in a way that can help students' understanding.

이 연구에서는 2009 개정교육과정의 화학I 교과서 4종과 화학II 교과서 4종, 2015 개정교육과정의 화학I 교과서 9종과 화학II 6종의 교과서에 제시된 산·염기 모델에 관련된 표상을 분석하였다. 교과서에 제시된 표상의 문제점은 정의 표현의 문제와 논리사고 표현의 문제로 구분하였다. 연구 결과, 화학평형의 개념이 없어서 2009 개정교육과정의 화학I 교과서에서는 브뢴스테드-로우리 산·염기 정의에서 가역반응의 표상에 문제가 있었지만, 이러한 문제는 화학평형 개념이 포함된 2015 개정교육과정의 화학I 교과서에서도 지속되는 것으로 나타났다. 논리사고 표현은 입자 종류 보존논리, 조합논리, 입자 수 보존논리, 비례논리 등이 있다. 2009 개정교육과정 화학I 교과서에서는 논리사고와 관련된 표상의 문제가 적었지만, 2015 개정교육과정의 교과서에서는 논리사고와 관련된 표상의 문제가 많이 발견되었다. 따라서 교육과정이 개정되면서 산·염기 모델에 관련된 교과서의 표상들이 학생들의 이해에 도움을 줄 수 있는 방향으로 변화될 필요가 있다.

Keywords

References

  1. Gabel, D. J. Chem. Educ. 1999, 76, 548. https://doi.org/10.1021/ed076p548
  2. Gilbert, J. K.; Treagust, D. F. Multiple Representations in Chemical Education; Springer: Dordrecht, 2009.
  3. Johnstone, A. H. School Science Review 1982, 64, 377.
  4. Kozma, R. B.; Russell, J. J. Res. Sci. Teach 1997, 34, 949. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199711)34:9<949::AID-TEA7>3.0.CO;2-U
  5. Johnstone, A. H. J. Comput. Assist. Learn 1991, 7, 75. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.1991.tb00230.x
  6. Johnstone, A. H. Chem. Educ. Res. Pract. 2000, 1, 9. https://doi.org/10.1039/A9RP90001B
  7. Jensen, W. B. J. Chem. Educ. 1998, 75, 679. https://doi.org/10.1021/ed075p679
  8. Hoffmann, R.; Laszlo, P. Angew. Chem. Int. Ed. 1991, 30, 1. https://doi.org/10.1002/anie.199100013
  9. Cooper, M. M.; Underwood, S. M.; Hilley, C. Z.; Klymkowsky, M. W. J. Chem. Educ. 2012, 89, 1351. https://doi.org/10.1021/ed300083a
  10. Talanquer, V. Chem. Educ. Res. Pract. 2018, 19, 998. https://doi.org/10.1039/C7RP00187H
  11. Talanquer, V. A. Int. J. Sci. Educ. 2011, 33, 179. https://doi.org/10.1080/09500690903386435
  12. Ben-Zvi, R.; Eylon, B.-S.; Silberstein, J. J. Chem. Educ. 1986, 63, 64. https://doi.org/10.1021/ed063p64
  13. Gkitzia, V.; Salta, K.; Tzougraki, C. Chem. Educ. Res. Pract. 2011, 12, 5. https://doi.org/10.1039/C1RP90003J
  14. Gilbert, J. K.; Boulter, C. J.; Rutherford, M. Int. J. Sci. Educ. 1998, 20, 83. https://doi.org/10.1080/0950069980200106
  15. Kousathana, M.; Demerouti, M.; Tsaparlis, G. Sci. & Educ. 2005, 14, 173. https://doi.org/10.1007/s11191-005-5719-9
  16. Choi, H.; Park, C. Y.; Kim, S. K.; Paik, S. H. J. Korean Chem. Soc. 2018, 62, 279. https://doi.org/10.5012/JKCS.2018.62.4.279
  17. Kim, S. K.; Choi, H.; Park, C. Y.; Paik, S. H. J. Korean Chem. Soc. 2019, 63, 56. https://doi.org/10.5012/JKCS.2019.63.1.56
  18. Kim, S. K.; Kim, J. E.; Paik, S. H. J. Korean Chem. Soc. 2019, 63, 102. https://doi.org/10.5012/JKCS.2019.63.2.102
  19. Kim, K. H.; Chang, H. S.; Paik, S. H. J. Korean Chem. Soc. 2019, 63, 289. https://doi.org/10.5012/JKCS.2019.63.4.289
  20. Kim, S. K.; Park, C. Y.; Choi, H.; Paik, S. H. J. Korean Chem. Soc. 2018, 62, 226. https://doi.org/10.5012/JKCS.2018.62.3.226
  21. Paik, S. H. J. Chem. Educ. 2015, 92, 1484. https://doi.org/10.1021/ed500891w
  22. Roadrangka, V.; Yeany, R. H.; Padilla, M. J. In The Construction and Validation of Group Assessment of Logical Thinking (Galt). Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching; Dallas, TX, 1983.
  23. Yan, F.; Talanquer, V. Int. J. Sci. Educ. 2015, 37, 3066. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1121414
  24. Stains, M.; Talanquer, V. Int. J. Sci. Educ. 2007, 29, 643. https://doi.org/10.1080/09500690600931129
  25. Hwang, S. Y.; Jeon, H. Y.; Lee, S. H.; Noh, D. G. Chemistry I; Donga Publisher: Seoul, 2018.
  26. Lee, S. G.; Kim, Y. Y.; Lee, J. B.; Kim, H. J.; Kang, S. G.; Park, B. K.; Kim, S. H.; Park, H. J. Chemistry I; Jihaksa: Seoul, 2018.
  27. Ha, Y. K.; Jeon, S. C.; Bae, B. I.; Noh, K. J.; Kang, S. H.; Kim, J. O. Chemistry I; Kumsung Publisher: Seoul, 2018.
  28. Hong, H. K.; Jeon, H. G.; Lee, B. K.; Kim, M. S.; Seok, D. J.; Sin, I. J.; Kim, H. S. Chemistry I; Kyohaksa: Seoul, 2018.
  29. Kang, D. H.; Lee, S. M.; Park, G. S.; Choi, J. M. Chemistry I; YBM: Seoul, 2018.
  30. Choi, M. H.; Seo, I. H.; Han, M. J.; Jeong, D. Y.; Kim, H. K.; Choi, G. S. Chemistry I; Mirea-n: Seoul, 2018.
  31. Park, J. S.; Park, J. H.; Kang, S. H.; Ryu, S. K.; Sin, D. H.; Lee, S. Y.; Cho, S. Y.; Cho, H. S. Chemistry I; Visang Press: Seoul, 2018.
  32. Noh, T. H.; Kang, S. J.; Ju, Y.; Go, S. Y.; Kim, Y. H.; Choi, S. Y.; Yang, C. H. Chemistry I; Chunjea: Seoul, 2018.
  33. Jang, N. H.; Kang, S. J.; Park, J. B.; Lee, H. I.; Kim, H. C.; Bae, S. W.; Oh, C. J.; Og, J. S.; Lee, J. M.; Lee, H. N. Chemistry I; Sangsang Academy Press: Seoul, 2018.
  34. Choi, M. H.; Seo, I. H.; Han, M. J.; Jeong, D. Y.; Kim, H. K.; Choi, G. S. Chemistry II; Mirea-n: Seoul, 2019.
  35. Park, J. S.; Park, J. H.; Kang, S. H.; Ryu, S. K.; Sin, D. H.; Lee, S. Y.; Cho, S. Y.; Cho, H. S. Chemistry II; Visang Press: Seoul, 2019.
  36. Hong, H. K.; Jeon, H. G.; Lee, B. K.; Kim, M. S.; Seok, D. J. Sin, I. J.; Kim, H. S. Chemistry II; Kyohaksa: Seoul, 2019.
  37. Jang, N. H.; Kang, S. J.; Park, J. B.; Lee, H. I.; Kim, H. C.; Bae, S. W.; Oh, C. J.; Og, J. S.; Lee, J. M.; Lee, H. N. Chemistry II; Sangsang Academy Press: Seoul, 2019.
  38. Lee, S. G.; Kim, Y. Y.; Lee, J. B.; Kim, H. J.; Kang, S. G.; Park, B. K.; Kim, S. H.; Park, H. J. Chemistry II; Jihaksa: Seoul, 2019.
  39. Roh, T. H.; Kang, S. J.; Ju, Y.; Go, S. Y.; Kim, Y. H.; Choi, S. Y.; Yang, C. H. Chemistry II; Chunjea: Seoul, 2019.
  40. Park, J. S.; Youn, Y.; Jung, J. O.; Cho, E. M.; Ryu, S. K. Chemistry I; Kyohaksa: Seoul, 2011.
  41. Ryu, H. I.; Kim, C. S.; Lee, G. P.; Lee, J. B.; Bak, S. B.; Kang, S. G.; Kim, Y. Y.; Lee, H. G. Chemistry I; Visang Press: Seoul, 2011.
  42. Noh, T. H.; Choi, S. S.; Kang, S. J.; Lee, S. Y.; Bae, B. I.; Go, S. Y.; Ju, Y.; Choi, S. Y. Chemistry I; Chunjae Press: Seoul, 2011.
  43. Kim, H. J.; Kim, H. S.; Lee, B. K.; Lee, S. M.; Lee, Y. S.; Lee, J. H.; Lee, J. S.; Lee, H. N.; Cho, H. S. Chemistry I; Sangsang Academy Press: Seoul, 2011.
  44. Park, J. S.; Youn, Y.; Jung, J. O.; Cho, E. M.; Ryu, S. K. Chemistry II; Kyohaksa: Seoul, 2012.
  45. Ryu, H. I.; Kim, C. S.; Lee, G. P.; Lee, J. B.; Bak, S. B.; Kang, S. G.; Kim, Y. Y.; Lee, H. G. Chemistry II; Visang Press: Seoul, 2012.
  46. Noh, T. H.; Choi, S. S.; Kang, S. J.; Lee, S. Y.; Bae, B. I.; Go, S. Y.; Ju, Y.; Choi, S. Y. Chemistry II; Chunjae Press: Seoul, 2012.
  47. Kim, H. J.; Kim, H. S.; Lee, B. K.; Lee, S. M.; Lee, Y. S.; Lee, J. H.; Lee, J. S.; Lee, H. N.; Cho, H. S. Chemistry II; Sangsang Academy Press: Seoul, 2012.
  48. Furio-Mas, C.; Luisa Calatayud, M.; Guisasola, J.; Furio-Gomez, C. Int. J. Sci. Educ. 2005, 27, 1337. https://doi.org/10.1080/09500690500102896
  49. Harris, D. C. Quantitative Chemical Analysis, 7th ed.; W. H. Freeman & Company: New York, 2007.
  50. Solomons, T. W. G.; Fryhle, C. B. Organic Chemistry, 8th ed.; John Wiley & Sons.: Kentucky, U.S.A., 2005.
  51. Zumdahl, S. S.; Zumdahl, S. A. Chemistry, 8th ed.; Cengage Learning: Singapore, 2010.
  52. Chang, R. Chemistry, 10th ed.; McGraw-Hill: New York, 2010.
  53. Brubaker, C. H., Jr. J. Chem. Educ. 1957, 34, 325. https://doi.org/10.1021/ed034p325
  54. Go, H. S.; Kim, K. E.; Paik, S. H. J. Korean Chem. Soc. 2012, 56, 628. https://doi.org/10.5012/jkcs.2012.56.5.628
  55. Paik, S. H.; Go, H. S.; Jeon, M. C. J. Korean Chem. Soc. 2013, 57, 279. https://doi.org/10.5012/jkcs.2013.57.2.279