Development Model of Fab Lab in India: Focused on Fab Lab Vigyan Ashram

인도 팹랩의 발전 모델 연구: 팹랩 빅얀 아쉬람을 중심으로

  • Received : 2020.10.11
  • Accepted : 2020.11.15
  • Published : 2020.11.20

Abstract

The purpose of the establishment of Fab Lab is to promote the sustainable development of local communities around the world. To this end, The Fab foundation are preparing a resource-circulating society that maintains a city's self-sufficiency rate of 50% or more by 2054. In developed countries, Fab Lab is not only a manufacturing space for startup support, but an open innovation space for learning and creation. In addition, in emerging countries, Fab Lab is playing a role as a digital production center to create and share appropriate new technologies by reflecting the needs of local communities. India has 70 Fab Labs, the largest emerging country, ahead of Russia's 48. India's Fab Lab is conducting a collaboration project through regular meetings held every six months. The subject of this study, Fab Lab Vigyan Ashram, is defined as a place to transfer the concept of digital lab to alternative schools in rural India. In this study, we looked at a case in which an alternative school for an agricultural community called Vigyan Ashram, the modern version of the Gurukula system, successfully combined with the digital fabrication called Fab Lab to become a new citizen-led making community of the 4th Industrial Revolution. Based on this, we explored the development model of the Indian Fab Lab that fits the local situation.

팹랩(Fab Lab)의 설립목적은 전세계 지역 커뮤니티의 지속 가능한 발전을 도모하는 것이다. 이를 위해 팹 재단(Fab Foundation)은 2054년까지 도시의 자급자족률을 50% 이상을 유지하는 자원 순환형 사회를 준비하고 있다. 팹랩은 선진국에서 창업이나 전문가를 위한 제작 공간뿐만 아니라, 학습과 창조를 위한 개방형 혁신 공간으로 자리매김하고 있다. 또한, 신흥국에서는 개인 혹은 커뮤니티의 요구를 반영하는 적정한 신기술을 제작하고, 공유하는 디지털 제작터의 역할을 수행하고 있다. 인도 전역에 70개의 팹랩이 있으며, 이는 러시아의 48개를 앞서는 신흥국 최대 규모이다. 인도의 팹랩은 6개월마다 주기적인 모임을 통해 협업 프로젝트를 진행하고, 많은 스타트업을 양산해내고 있다. 본 연구의 주제인 팹랩 빅얀 아쉬람은 인도 농촌의 대안학교에 디지털 랩의 개념을 이전하는 장소로 정의하고 있다. 본 연구에서 구루쿨라(Gurukula) 제도의 현대판인 빅얀 아쉬람이라는 농업공동체 대안학교가 팹랩이라는 디지털 패브리케이션과 성공적으로 결합하여, 제4차 산업혁명의 새로운 시민주도의 메이킹 커뮤니티로 거듭난 사례를 살펴보았다. 이를 바탕으로 현지 실정에 맞는 인도 팹랩의 발전 모델을 탐색해 보았다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2017년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구(NRF-2017S1A5A2A01026676) 결과입니다.

References

  1. Backhouse, J. and Steyn, J. (2006). Teaching rural technology: Would the Vigyan Ashram model work in South Africa?. In 1st All Africa Technology Diffusion Conference (pp. 12-14).
  2. Mikhak, B., Lyon, C., Gorton, T., Gershenfeld, N., McEnnis, C. and Taylor, J. (2002). Fab Lab: an alternate model of ICT for development. In 2nd international conference on open collaborative design for sustainable innovation (Vol. 17).
  3. Kalbag (2010), Selected essays of Dr.S.S.Kalbag on Education, Technology & Rural Development, Pune, Vigyan Ashram
  4. Kulkarni, Y., Ballal, S. and Gawade, J. (2012). Technology transfer to rural population through secondary schools: The vigyan ashram experience. In 2012 IEEE Global Humanitarian Technology Conference (pp. 411-416). IEEE.
  5. Oladele-Emmanuel, B. D., Rejeb, H. B. and Redlich, T. (2018). Strategic Management: SWOT Analysis of the African Digital Fabrication Laboratories. In 2018 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-7). IEEE.
  6. Osterwalder, A. and Y. Pigneur (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
  7. Tanaka, H. (2012). FabLife. Oreilly Japan.
  8. Walter-Herrmann, J. and Buching, C. (Eds.). (2014). FabLab: Of machines, makers and inventors. transcript Verlag.
  9. Tanaka, H., B. Kato., D. Okabe. and D. Mizuno. (2014). Guidebook for the realization of Yokohama Fab City 2020. Yokohama XX Project Review Committee
  10. Vigyan Ashram https://www.vigyanashram.com
  11. Fab Foundation https://www.fablabs.io/labs/map