DOI QR코드

DOI QR Code

Structural Relationships of Factors Affecting Learning Outcomes in China-MOOC

중국 MOOC 학습성과에 영향을 미치는 요인 간의 구조적 관계 규명

  • 이정민 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 정현민 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2019.11.04
  • Accepted : 2020.01.21
  • Published : 2020.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the structural relationship among factors affecting learning engagement, satisfaction, continuance intention in China-MOOC. For this study, data were collected from 334 students who were taking MOOC classes. and structural equation model ling analyses were employed to examine the causal relationships among variables. From the results of this study, First, self-regulated learning and interaction significantly affected learning engagement. Second, interaction had direct effects on satisfaction. Third, satisfaction significantly affect continuance intention. Furthermore, satisfaction mediated relationships between interaction and continuance intention. These results imply that self-regulated learning, interaction, learning engagement should be considered for designing and implementing China-MOOC learning. Further implication are discussed in the study.

Keywords

References

  1. 강경희, "대학 구성원 인식에 기초한 MOOC 개발 활용 전략 연구", 한국융합학회논문지, 제8권, 제7호, 2017, 151-158. https://doi.org/10.15207/JKCS.2017.8.7.151
  2. 강성욱, "이러닝 이용의도의 영향요인에 관한 연구", 숭실대학교 박사학위 논문, 2011.
  3. 강영민, 박주호, 이효진, "성인학습자의 K-MOOC 참여 및 성공적 이수에 영향을 미치는 요인", 敎育學硏究, 제56권, 제1호, 2018, 85-105.
  4. 교육부, "2018년 한국형 온라인공개강좌(K-MOOC)운영계획", 2018, https://www.moe.go.kr에서 2019년 10월 1일 인출.
  5. 구양미, "대학의 혼합형 학습 환경에서 자기주도학습의 유형에 대한 분석 : 실존적, 사회적 자기주도학습의 가능성", 교육공학연구, 제22권, 제1호, 2006, 161-193.
  6. 국가평생교육진흥원, "한국형 온라인 공개강좌(KMOOC) 활용도 제고 방안 연구", 2017, http://www.prism.go.kr에서 2019년 10월 1일 인출.
  7. 김미량, "E-Learning 대학원 과정에서의 학습자 몰입 및 강의만족도 영향요인에 관한 연구", 한국교육, 제32권, 제1호, 2005, 165-201.
  8. 김성희, 김규태, 김지연, 박주형, 정진택, "<수학기초>와 <기계학습> 교과 사례를 통해 살펴 본 K-MOOC의 전략적인 운영 방법 탐색", 교양교육연구, 제12권, 제1호, 2018, 123-139.
  9. 김수연, "K-MOOC에서 수강 의도, 품질, 학습만족도, 학업성취도, 지속적인 사용의도 간의 구조적 관계 분석", 고려대학교 석사학위 논문, 2018.
  10. 김은주, "협동학습에서 학습자의 사전성취도와 의사소통 성향의 개인차가 수업만족도에 미치는 효과", 교육학연구, 제42권, 제3호, 2004, 123-151.
  11. 김자미, 김 용, 이원규, "원격교육의 효과성 향상을 위한 콘텐츠 품질수준 분석", 한국산학기술학회 논문지, 제11권, 제5호, 2010, 1838-1844.
  12. 김정겸, 백춘애, "방송고 사이버교육환경에서 학습자의 학습만족도에 영향을 미치는 학습참여도의 매개효과", 교육방법연구, 제22권, 2010, 51-70. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2010.22.2.51
  13. 김정겸, 정회인, "학습여건에 따른 이러닝 만족요인의 상대적 중요도 탐색 : 주․야간 대학생을 중심으로", 교육정보미디어연구, 제17권, 제2호, 2011, 219-237.
  14. 김지숙, 홍아정, 박치경, "평생교육기관의 교육서비스 품질이 학습자 행동의도에 미치는 영향과 학습자만족 및 관계몰입의 매개효과", 한국교육문제연구, 제33권, 제1호, 2015, 57-76.
  15. 김희정, "대학 e-러닝 학습성과와 재이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 건국대학교 박사학위 논문, 2011.
  16. 명순구, "일반논문 : MOOC에 대한 민법 교육, 경험과 진단-고려 대학교의 사례를 중심으로", 고려법학, 제80권, 2016, 227-261.
  17. 박은솔, 이현우, "대학 토론 수업에서 Facebook 활용 시 학습자의 자기조절학습 수준과 교수자의 피드백이 성취도와 참여도에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제19권, 제2호, 2013, 229-251.
  18. 박창언, "한국형 온라인 공개 강좌(K-MOOC) 운영 현황과 과제", 교육과정연구, 제34권, 제2호, 2016, 121-140.
  19. 박태정, 나일주, "한국 대학생의 K-MOOC 학습 경험에 대한 내용 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제2호, 2016, 446-457.
  20. 배예선, 전우천, "온라인 공개 강좌 MOOC의 현황 분석 및 개선안 연구", 한국정보통신학회논문지, 제18권, 제2호, 2014, 3005-3012.
  21. 변문경, 조문흠, "K-MOOC 수강 완료자의 초기 수강 동기와 수강 지속 동기 분석", 학습자중심교과교육연구, 제17권, 제3호, 2017, 125-154.
  22. 우 기, "이러닝을 통한 학습자의 만족도, 학습성과와 재사용의도에 대한 연구 : 중국 MOOC를 중심으로", 부산대학교 석사학위 논문, 2018.
  23. 우종필, "구조방정식모델 개념과 이해", 서울 : 한나래출판사, 2012.
  24. 유지원, 강명희, "대학생의 학습참여에 영향을 미치는 수업환경과 학습자 요인 간의 구조적 관계", 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제4호, 2012, 309-337.
  25. 이영은, "학습동아리 참여공무원의 집단효능감 및 자기조절학습능력이 학습만족도에 미치는 영향", 숭실대학교 박사학위 논문, 2011.
  26. 이항녕, "웹기반 교육의 효과에 영향을 미치는 학습자요인탐색", 인천대학교 석사학위 논문, 2002.
  27. 임 걸, 김미화, "SWOT 분석에 기반한 한국형 MOOCs 설계요소 연구", 디지털융복합연구, 제12권, 제6호, 2014, 615-624. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.6.615
  28. 임정훈, "웹기반 교육의 비용효과성 분석을 위한 탐색적 연구", 기업교육연구, 제3권, 제1호, 2001, 49-75.
  29. 정철호, 김한국, 하임숙, "이러닝 서비스의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제5권, 제1호, 2011, 65-72.
  30. 정한호, "MOOC 수강에 대한 대학생의 지속적인 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-기술수용모형, 기대일치모형, 과제기술적합모형을 기반으로", 교육정보미디어연구, 제23권, 제2호, 2017, 315-343.
  31. 주영주, 김나영, 조현국, "사이버대학생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력 및 온라인과제가치와 만족도 및 성취도간의 관계 분석", 교육정보미디어연구, 제14권, 제3호, 2008, 115-135.
  32. 주영주, 김동심, "K-MOOC 의 만족도와 사용의도 영향변인 규명 연구", 평생학습사회, 제13권, 제1호, 2017, 185-207.
  33. 주영주, 신의경, 함유경, "이러닝과 연계된 모바일러닝에서 사이버대학생의 지속사용의도와 영향 요인간 구조적 관계 분석", 정보시스템연구, 제23권, 제3호, 2014, 47-71.
  34. 주영주, 정애경, 이상회, 김선희, "전자매체를 활용한 사이버수업에서 자기조절학습능력, 사회적 실재감, 학습몰입, 만족도 간의 구조적 관계 규명", 전자공학회논문지-IE, 제48권, 제2호, 2011, 71-78.
  35. 주영주, 최혜리, "사이버 대학에서 내적통제소재, 온라인 과제가치, 시간관리, 학습몰입, 만족도 간의 과목선택권에 따른 영향력 차이 규명", 교육정보미디어연구, 제17권, 제4호, 2011, 477-497.
  36. 최경애, "고등평생학습체제로서의 K-MOOC 활성화를 위한 과제", 평생학습사회, 제12권, 제2호, 2016, 1-24.
  37. 하영자, 임연욱, "이러닝 성인학습자의 내재적 가치와 학업적 자기효능감에 따른 학습지속의향, 만족도, 학업성취도의 예측", 역량개발학습연구(구 한국 HRD 연구), 제5권, 2010, 49-67.
  38. 하오선, 정민호, "MOOC 에 대한 대학교수 인식 연구", 교육문제연구, 제30권, 2017, 71-100.
  39. 한승진, 양승규, 김영문, 차경문, 황창주, "대학 평생교육 학습자의 참여동기와 참여정도 및 학습만족도의 관계 연구", 한국지방행정학보(KLAR), 제3권, 제1호, 2006, 1-24.
  40. 허 균, "블랜디드 러닝 환경에서 수업만족 영향요인의 구조적 모델 연구", 인터넷정보학회논문지, 제10권, 제1호, 2009, 135-143.
  41. Alraimi, K.M., H. Zo, and A.P. Ciganek, "Understanding the MOOCs continuance : The role of openness and reputation", Computers and Education, Vol.80, 2015, 28-38. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.006
  42. Barnard, L., W.Y. Lan, Y.M. To, V.O. Paton, and S.-L. Lai, "Measuring self-regulation in online and blended learning environments", The Internet and Higher Education, Vol. 12, No.1, 2009, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2008.10.005
  43. Bhattacherjee, A., "Understanding information systems continuance : an expectation confirmation model", MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, 351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  44. Carini, R.M., G.D. Kuh, and S.P. Klein, "Student engagement and student learning : Testing the linkages", Research in Higher Education, Vol.47, No.1, 2006, 1-32. https://doi.org/10.1007/s11162-005-8150-9
  45. Cheng, P., "중국 MOOCs 학습자의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인 간의 구조적 관계 규명", 이화여자대학교 석사학위 논문, 2019.
  46. Coates, H., "Students engagement in campusbased and online education", New York : Routledge, 2006.
  47. Curran, P.J., S.G. West, and J.F. Finch, "The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis", Psychological Methods, Vol.1, No.1, 1996, 16-29. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16
  48. Dagger, T.S. and J.C. Sweeney, "The effect of service evaluations on behavioral intentions and quality of life", Journal of Service Research, Vol.9, No.1, 2006, 3-18. https://doi.org/10.1177/1094670506289528
  49. Feng, W., J. Tang, and T.X. Liu, "Understanding dropouts in MOOCs", Association for the Advancement of Artificial Intelligence, Vol. 33, 2019, 517-524.
  50. Guardia, L., M. Maina, and A. Sangra, "MOOC design principles: A pedagogical approach from the learner's perspective", Elearning Papers, Vol.33, 2013, 1-6.
  51. Gutierrez-Rojas, I., C. Alario-Hoyos, M. Perez-Sanagustin, D. Leony, and C. Delgado-Kloos, "Scaffolding self-learning in MOOCs", Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit, 2014, 43-49.
  52. Hone, K.S. and G.R. El Said, "Exploring the factors affecting MOOC retention : A survey study", Computers and Education, Vol.98, 2016, 157-168. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.03.016
  53. Johnson-Farmer, B.J. and M. Frenn, "Teaching excellence : what great teachers teach us", Journal of Professional Nursing, Vol.25, No.5, 2009, 267-272. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2009.01.020
  54. Jordan, K., "Initial trends in enrolment and completion of massive open online courses", International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol.15, No.1, 2014, 133-160. https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i1.1651
  55. Kember, D., "Promoting student-centred forms of learning across an entire university", Higher Education, Vol.58, No.1, 2009, 1-13. https://doi.org/10.1007/s10734-008-9177-6
  56. Kuh, G.D., T.M. Cruce, R. Shoup, J. Kinzie, and R.M. Gonyea, "Unmasking the effects of student engagement on first-year college grades and persistence", The Journal of Higher Education, Vol.9, No.5, 2008, 540-563.
  57. Lai, C.H., H.W. Lin, R.M. Lin, and P.D. Tho, "Effect of Peer Interaction among Online Learning Community on Learning Engagement and Achievement", International Journal of Distance Education Technologies(IJDET), Vol.17, No.1, 2019, 66-77. https://doi.org/10.4018/IJDET.2019010105
  58. Perez-Guaita, D., J. Kuligowski, G. Quintas, S. Garrigues, and de la Guardia, M., "Atmospheric compensation in fourier transform infrared(FT-IR) spectra of clinical samples", Applied Spectroscopy, Vol.67, No.11, 2013, 1339-1342. https://doi.org/10.1366/13-07159
  59. Puzziferro, M., "Online Technologies Self-Efficacy and Self-Regulated Learning as Predictors of Final Grade and Satisfaction in College-Level Online Courses", American Journal of Distance Education, Vol.22, No.2, 2008, 72-89. https://doi.org/10.1080/08923640802039024
  60. Shah, D., "Monetization over massiveness : Breaking down MOOCs by the numbers in 2016", EdSurge, Available online : https://www.edsurge.com/(Accessed on 25 July 2017), 2016.
  61. Sobel, M.E., "Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models", Sociological Methodology, Vol.13, 1982, 290-312. https://doi.org/10.2307/270723
  62. Strachota, E., "The use of survey research to measure student satisfaction in online courses", In Midwest Research-to-Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, University of Missouri-St. Louis, MO., 2006.
  63. Sun, J.C.Y. and R. Rueda, "Situational interest, computer self-efficacy and self-regulation : Their impact on student engagement in distance education", British J ournal of Educational Technology, Vol.43, No.2, 2012, 191-204. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01157.x
  64. Trehan, S., J. Sanzgiri, C. Li, R. Wang, and R. Joshi, "Critical discussions on the Massive Open Online Course(MOOC) in India and China", International Journal of Education and Development using ICT, Vol.13, No.2, 2017, 141-165.
  65. Webster, J. and P. Hackley, "Teaching effectiveness in technology-mediated distance learning", Academy of Management Journal, Vol.40, No.6, 1997, 1282-1309. https://doi.org/10.2307/257034
  66. Yousef, A.M.F., M.A. Chatti, U. Schroeder, M. Wosnitza, and J. Harald, "MOOCs-A Review of the State-of-the-Art", In : Proc. CSEDU2014 conference, Vol.3. 2014, 9-20.