DOI QR코드

DOI QR Code

산업 내 경쟁강도와 가치기반전략에 따른 기업성과 간의 관계

Relationship between Value Based Strategy and Industry Competition

  • 김철민 (한양대학교 일반대학원 경영컨설팅학과) ;
  • 박광호 (한양대학교 ERICA캠퍼스 경상대학 경영학부)
  • 투고 : 2019.09.18
  • 심사 : 2020.01.16
  • 발행 : 2020.02.28

초록

The Korea government has been pursuing various policies to find a new industrial growth engine based on ICT (Industry and Communication Technology). However, ICT industry recently faces a serious crisis due to a lack of fundamental competitiveness and capital and technological gap with other countries. Accordingly, it is necessary for ICT industry to recognize the rapidly changing competitive business environment and to establish appropriate value-based strategies. This paper analyses factors affecting value-based strategy in the Korean ICT industry using 10 years data set. The result shows that the value-based strategy in the Korean ICT companies has a significant influence on their financial performance. In addition, it is confirmed that the competition level in the industry has a significant moderating effect on this relationship. In addition, when the companies are categorized based on performance, it is confirmed that there is a significant difference in competition level and value-based strategy in each categories. The results of this paper are expected to suggest implications for the effective use of balanced value-based strategies in the ICT industry.

키워드

참고문헌

  1. 강선아, 조수미, "감성ICT산업의 경제적 파급효과 분석 : 산업연관분석을 중심으로", 산업경제연구, 제26권, 제4호, 2013, 1739-1764.
  2. 김경혜, "산업집중도와 투자효율성", 국제회계연구, 제60호, 2015, 29-48.
  3. 김유라, 김현동, 황규영, "산업경쟁이 광고비에 미치는 영향에 대한 연구", 글로벌경영학회지, 제15권, 제6호, 2018, 239-258.
  4. 김철민, 박광호, "가치 창조 및 전유 요소가 기업의 성과에 미치는 영향", 산업경영시스템학회지, 제30권, 제4호, 2017, 1-9.
  5. 류두원, 류두진, "시장경쟁은 기업에 어떠한 영향을 미치는가? : 산업집중도와 기업가치 및 부채비율의 관계에 관한 실증연구", 경영학연구, 제42권, 제2호, 2013, 435-456.
  6. 류두진, 변현철, "시장경쟁정도와 기업의 배당에 관한 연구", 한국기업경영학회, 제19호, 2012, 255-277.
  7. 박경서, 변희섭, 이지혜, "상품시장에서의 경쟁과 기업지배구조의 상호작용이 투자와 배당에 미치는 영향", 재무연구, 제24권, 제2호, 2011, 483-522.
  8. 박광호, "전략 패러다임 시프트를 위한 균형적 가치 전략 프레임워크", 한국경영공학회지, 제20권, 제1호, 2015, 111-146.
  9. 박우종, 박광호, "글로벌 강소기업 육성을 위한 핵심역량에 관한 실증연구", 산업경영시스템학회지, 제35권, 제4호, 2012, 202-210. https://doi.org/10.11627/jkise.2012.35.4.202
  10. 박창현, 이희상, "가치 연구의 동향 분석 및 가치창출에 대한 자원 및 역량기반 연구체계 구축", 한국산학기술학회논문지, 제15권, 제4호, 2014, 1923-1931. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.4.1923
  11. 박해선, 노재확, "정보통신기술의 활용이 기업 생산성에 미친 영향 기업데이터를 이용한 총요소생산성 분석", 산업경제연구, 제23권, 제2호, 2010, 655-674.
  12. 이원흠, "제품시장구조의 경쟁강도와 초과이익의 지속성에 관한 연구", 경영교육연구, 제31권, 제3호, 2016, 117-135.
  13. 임승연, "산업 집중도와 내재자기자본비용", 회계학연구, 제37권, 제1호, 2012, 191-228.
  14. 정갑영, 산업조직론, 제4개정판, 박영사, 2016.
  15. 정선영, "정보통신산업의 총요소생산성 국제비교 : 기술적 효율성을 감안한 접근방법", 경제학연구, 제59권, 제1호, 2011, 25-53.
  16. 정안정, 최만식, "산업 특성에 따른 연구개발비 지출과 기업성과의 관계", 글로벌경영학회지, 제14권, 제2호, 2017, 173-203.
  17. 최봉호, "한국 ICT산업의 성장에 대한 무역효과 추정", 통상정보연구, 제20권, 제2호, 2018, 187-207.
  18. 최봉호, "한국 ICT산업의 총 요소생산성증가율에 대한 영향 요인 분석", 통상정보연구, 제20권, 제4호, 2018, 389-410.
  19. 홍기철, 박광호, "가치전략 중점의 변화가 재무성과에 미치는 영향", 산업경영시스템학회지, 제39권, 제4호(2016), 26-39. https://doi.org/10.11627/jkise.2016.39.4.026
  20. 홍철규, "산업수준 요소들이 판매비와 관리비에 미치는 영향", 회계학연구, 제35권, 제4호, 2010, 133-162.
  21. 황인학, 김정하, "시장지배력의 척도로서 집중도와 이동지표의 상호보완성", 산업조직연구, 제13권, 제4호, 2005, 105-129.
  22. Aaker, D.A., "Measuring Brand Equity Across Products and Markets", California Management Review, Vol.38, No.3, 1996, 102-121. https://doi.org/10.2307/41165845
  23. Adner, R. and P. Zemsky, "A Demand-Based Perspective on Sustainable Competitive Advantage", Strategic Management Journal, Vol.27, No.3, 2006, 215-239. https://doi.org/10.1002/smj.513
  24. Bowman, C. and V. Ambrosini, "Value Creation versus Value Capture : Towards a Coherent Definition of Value in Strategy-An Exploratory Study", British Journal of Management, Vol.11, No.1, 2000, 1-15. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00147
  25. Brandenburger, A.M. and H.W. Stuart, "Value Based Business Strategy", Journal of Economics and Management Strategy, Vol.5, No.1, 1996, 5-24.
  26. Breidert, C., M, Hahsler, and T. Reutterer, "A Review of Methods for Measuring Willingness-to-pay", Innovative Marketing, Vol.2, No.4, 2006, 1-32.
  27. Chatain, O. and P. Zemsky, "Value Creation and Value Capture with Friction", Strategic Management Journal, Vol.32, No.11, 2011, 1206-1231. https://doi.org/10.1002/smj.939
  28. Garcia-Castro, R. and R.V. Aguilera, "Incremental value creation and appropriation in a world with multiple stakeholders", Strategic Management Journal, Vol.36, No.1, 2015, 137-147. https://doi.org/10.1002/smj.2241
  29. Grullon, G. and R. Michaely, "Corporate Payout Policy and Product Market Competition", AFA 2008 New Orleans meetings paper, 2007, 1-36.
  30. Hou, K. and D.T. Robinson, "Industry Concentration and Average Stock Returns", The Journal of Finance, Vol.61, No.4, 2006, 1927-1956. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2006.00893.x
  31. Inklaar, R., M, Mahony, and M, Timmer, "ICT and Europe's productivity performance : Industry-level growth account comparisons with the United States", Review of Income and Wealth, Vol.51, No.4, 2005, 505-536. https://doi.org/10.1111/j.1475-4991.2005.00166.x
  32. Jacobides, M.G. and C.J. Tae, "Kingpins, Bottlenecks, and Value Dynamics Along a Sector", Organization Science , Vol.26, No.3, 2015, 889-907. https://doi.org/10.1287/orsc.2014.0958
  33. Jacobides, M.G., T. Knudsen, and M, Augier. "Benefiting from innovation : Value creation, value appropriation and the role of industry architectures", Research Policy, Vol.35, No.8, 2006, 1200-1221. https://doi.org/10.1016/j.respol.2006.09.005
  34. Lepak, D.P., K.G. Smith, and M.S. Taylor, "Value creation and value capture : A multilevel perspective", Academy of Management Review, Vol.32, No.1, 2007, 180-194. https://doi.org/10.5465/amr.2007.23464011
  35. Lieberman, M.B., R. Garcia-Castro, and N. Balasubramanian, "Measuring value creation and appropriation in firms : The VCA model", Strategic Management Journal, Vol.38, No.6, 2017, 1193-1211. https://doi.org/10.1002/smj.2565
  36. Mansfield, E., J. Rapoport., A. Romeo., S. Wagner, and G. Beardsley, "Social and Private Rates of Return From Industrial Innovation", Quarterly Journal of Economics, Vol.91, No.2, 1977, 221-240. https://doi.org/10.2307/1885415
  37. Mizik, N. and R. Jacobson, "Trading Off Between Value Creation and Value Appropriation : The Financial Implications of Shifts in Strategic Emphasis", Journal of Marketing, Vol.67, No.1, 2003, 63-76. https://doi.org/10.1509/jmkg.67.1.63.18595
  38. Nalebuff, B.J. and A.M. Brandenburger, "Coopetition : Competitive and cooperative business strategies for the digital economy", Strategy and Leadership, Vol.25, No.6, 1997, 28-33. https://doi.org/10.1108/eb054655
  39. Porter, M.E., Competitive strategy : Techniques for analyzing industries and competitors, Simon and Schuster, 2008.
  40. Ryall, M.D., "The New Dynamics of Competition", Harvard Business Review, Vol.91, No.6, 2013, 80-87.
  41. Stuart, H.W., "Value Creation : A Coordination Game", Negotiation Journal, Vol.27, No.2, 2011, 171-190. https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2011.00301.x
  42. Teece, D.J., G. Pisano, and A. Shuen, "Dynamic capabilities and strategic management", Strategic Management Journal, Vol.18, No.7, 1997, 509-533. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199708)18:7<509::AID-SMJ882>3.0.CO;2-Z
  43. Woodruff, R.B., "Customer value : The next source for competitive advantage", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.25, No.2, 1997, 139-153. https://doi.org/10.1007/BF02894350
  44. Zeithaml, V.A., "Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value", Journal of Marketing, Vol.52, No.3, 1988, 2-22. https://doi.org/10.1177/002224298805200302