DOI QR코드

DOI QR Code

Mathematical Connection and Teaching Methods of Frequency Density

도수밀도(Frequency density)의 수학적 연결성과 지도방안

  • Received : 2020.12.04
  • Accepted : 2020.12.14
  • Published : 2020.12.30

Abstract

This study began with the discovery of the concept of frequency density in Singapore textbooks and in a set of subject contents of the UK's General Certificate of Secondary Education. To understand the mathematical meaning of frequency density, the mathematical connection of frequency density was considered in terms of mathematics internal connections and mathematics external connections. In addition, the teaching method of frequency density was introduced. In terms of mathematical internal connections, the connections among the probability density function, relative frequency density, and frequency density in high school statistics were examined. Regarding mathematical external connections, the connection with the density concept in middle school science was analyzed. Based on the mathematical connection, the study suggested the need to introduce the frequency density concept. For the teaching method of frequency density, the Singapore secondary mathematics textbook was introduced. The Singapore textbook introduces frequency density to correctly represent and accurately interpret data in histograms with unequal class intervals. Therefore, by introducing frequency density, Korea can consistently teach probability density function, relative frequency density, and frequency density, emphasizing the mathematical internal connections among them and considering the external connections with the science subject. Furthermore, as a teaching method of frequency density, we can consider the method provided in the Singapore textbook.

본 연구는 싱가포르 교과서와 영국의 중등 졸업 자격시험 항목에서 도수밀도(frequency density)라는 개념을 발견하면서 시작되었다. 도수밀도의 수학적 의미를 파악하기 위해 도수밀도 개념의 수학적 연결성을 수학 내적 연결성과 수학 외적 연결성 측면에서 고찰하고, 이에 관한 지도 방안을 소개하고자 하였다. 수학 내적 연결성 측면에서는 고등학교 연속확률분포 단원의 연속확률변수와 확률밀도함수와의 연계성을 탐구하였고, 수학 외적 연결성 측면에서는 중학교 과학 교과의 밀도 개념과의 연계성을 탐구하였다. 연구 결과, 수학적 연결성을 바탕으로 도수밀도 개념의 도입 필요성을 제시했다. 도수밀도의 도입과 지도 방안에 대해서는 싱가포르의 중등 2학년 수학 교과서를 소개하였다. 싱가포르 교과서에서는 비균등 구간의 자료를 히스토그램으로 올바르게 표현하고 정확하게 해석하기 위한 방법으로 도수밀도를 도입하고 있다. 따라서 우리나라도 도수밀도를 도입함으로써 확률밀도함수와 상대도수밀도, 그리고 도수밀도 사이의 수학 내적 연결성을 강조하여 일관성 있게 지도하고, 도수밀도의 과학 교과와의 외적 연결성을 고려하며, 도수밀도 도입 방법으로 싱가포르의 지도 방안을 고려해 볼 수 있겠다.

Keywords

References

  1. 교육부. (2015). 2015 개정 과학과 교육과정. 제2015-74호 [별책 9].
  2. 교육부. (2015). 2015 개정 수학과 교육과정. 제2015-71호 [별책 8].
  3. 곽상원, 최병순. (2012). 중등학교 과학 교사의 밀도에 관한 내용교수지식 수준과 그에 따른 내용 표상의 구성 요소별 특징. 대한화학회지, 56(1), 128-136. https://doi.org/10.5012/jkcs.2012.56.1.128
  4. 김소민. (2019). 중학교 통계영역의 교육과정 개선을 위한 외국 교육과정의 탐색: 한국, 미국, 싱가포르, 일본의 학습 요소 중심으로. 한국학교수학회 논문집, 22(4), 501-520.
  5. 김원경, 문소영, 변지영. (2006). 수학교사의 확률과 통계에 대한 지식과 신념. 수학교육, 45(4), 381-406.
  6. 김응환, 이석훈. (2015). 통계와 확률 교육. 서울: 경문사.
  7. 박영희. (2002). 연속확률변수 개념의 직관적 이해에 관한 고찰. 학교수학, 4(4), 675-686.
  8. 양성현, 이환철. (2012). 수학 내적 연결성에 관한 형식적 측면 연구. 한국학교수학회 논문집, 15(3), 395-410.
  9. 윤용식, 이광상. (2019). 함수의 연속과 연속확률변수 개념에 대한 교수.학습적 고찰. 한국수학사학회지, 32(3), 135-155.
  10. 이영하, 남주현. (2005). 통계적 개념 발달에 관한 인식론적 고찰. 수학교육, 44(3), 457-475.
  11. 이영하, 최지안. (2008). 중학교 1학년 통계단원에 나타난 분포개념에 관한 분석. 수학교육학연구, 18(3), 407-434.
  12. 이준열, 최부림, 김동재, 이정례, 김상미, 원유미, 강해기, 김성철, 강순구. (2017). 중학교 수학 1 교과서. 서울: 천재교육.
  13. 최지선, 윤용식, 황혜정. (2014). 확률변수 개념에 대한 예비교사의 이해. 학교수학, 16(1), 19-37.
  14. 허남구. (2019). 연속확률분포의 정의와 도입 방법에 대한 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 비교 분석 연구. 수학교육, 58(4), 531-543.
  15. 허남구, 강향임. (2015). 몬테카를로 시뮬레이션의 난수 생성에 관한 교사들의 이해에 관한 연구. 학교수학, 17(2). 241-255.
  16. 황석근, 윤정호. (2011). 수학적 연결성을 고려한 연속확률분포단원의 지도방안 연구. 학교수학, 13(3), 423-446.
  17. Curriculum Planning and Development Division. (2019). Mathematics syllabus secondary one to four, express course, normal (academic) course. Ministry of Education, Singapore.
  18. Keung, C. W. (2017). Discovering mathematics 2B (2nd Edition). Star Publishing Pte Ltd. Singapore.
  19. National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA.: NCTM.
  20. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principle and standards for school mathematics. Reston, VA.: NCTM.
  21. Office of Qualifications and Examinations Regulation. (2016). GCSE Subject Level Conditions and Requirements for Statistics. Department for Education, England.