Abstract
Lately the increase of unemployment and freeters, the use of mobile applications for part-time jobs has been increasing. This study identifies the problems of mobile job applications and focuses on domestic applications: 'Albamon' and 'Albachunkuk'. By conducting surveys and in-depth interviews based on Peter Morville's Honeycomb model. The usability assessment, the proposed improvement results are as follows: First, unhealthy establishments and overlapping job blocking filters should be further strengthened. Second, a design to tailor to the 20s age group, who are the main user of the application, is needed. Third, a fully customized part-time job listing is needed for users on the application landing page. Fourth, the application requires verification procedures for the document preparation regarding work contracts and reporting of employers. This study hopes to add to the improvement of job-seeking application services in Korea.
최근 실업률 증가와 프리터족의 등장으로 아르바이트 구인 구직 애플리케이션의 이용률이 높아지고 있다. 본 연구는 국내 아르바이트 구인 구직 애플리케이션 '알바몬'과 '알바천국'을 중심으로 구인 구직 애플리케이션의 현황과 문제점을 파악하고, 피터 모빌(Peter Morville)의 허니콤 모델을 기초로 설문조사와 심층 면접을 진행하였다. 사용성 평가 결과를 분석하여 도출된 개선 결과는 다음과 같다. 첫째, 불건전 업소 및 중복된 구인 글 차단 필터가 더욱 강화되어야 한다. 둘째, 애플리케이션의 주 사용자인 20대에게 맞춘 디자인이 필요하다. 셋째, 메인 화면에 사용자에게 맞는 섬세한 맞춤형 아르바이트 목록 구성이 필요하다. 넷째, 애플리케이션 자체에서 근로 계약서 작성 확인 절차와 업주자 신고 기능이 필요하다. 본 연구를 통해 국내 구인 구직 애플리케이션 서비스 개선에 기여하기를 기대한다.