DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Korean Inbound Tourism Market Efficiency Strategy Using Portfolio Theory

포트폴리오 이론을 적용한 한국 인바운드 관광 효율화 전략 연구

  • 손세형 (한국관광공사) ;
  • 박재은 (경희대학교 스마트관광원) ;
  • 김은미 (경희대학교 스마트관광연구소) ;
  • 구철모 (경희대학교 스마트관광원) ;
  • 한인구 (카이스트 경영대학원)
  • Received : 2020.09.24
  • Accepted : 2020.12.15
  • Published : 2020.12.31

Abstract

The inbound tourism market is recognized as a vital sector of the tourism industry today, but it is highly volatile due to each country's economic, social, and cultural variables. The causes of volatility vary according to the inbound country, and we intend to revitalize the stabilized tourism industry by minimizing risks. In this study, the portfolio theory was applied to derive the optimal combination for each country to achieve the minimum risk level's maximum growth rate. The number of inbound travelers and the average expenditure per person was simultaneously applied. As a result of the analysis, the best mix by country based on the number of inbound travelers was the UK, the United States, Germany, China, and Japan. Based on average spending, each country's best combinations were Thailand, Middle East, Singapore, Japan, Russia, Hong Kong, and Germany. It is expected to be able to establish a plan to operate the Korean inbound tourism market strategically.

인바운드(Inbound) 관광시장은 오늘날 관광산업의 핵심 분야로 인식되고 있으나 각국의 다양한 경제, 사회, 문화적 변수 등에 의해 변동성이 크게 나타난다. 변동성의 원인은 인바운드 국가에 따라 다양하게 나타나며 변동성을 최소화하여 안정화된 관광산업의 활성화를 도모하고자 한다. 본 연구에서는 포트폴리오 이론을 적용하여 최소화된 위험수준에서 최대의 증가율을 거둘 수 있는 최적의 국가별 조합을 도출하였으며 주요 방한 인바운드 국가를 대상으로 입국객 수와 인당 평균 소비지출액을 적용하여 양적지표와 질적지표를 모두 고려하였다. 분석결과 입국객 수 기준으로 최적의 국가별 조합은 영국, 미국, 독일, 중국, 일본 순으로 구성되었으며, 인당 평균지출액 기준으로 최적의 국가별 조합은 태국, 중동, 싱가폴, 일본, 러시아, 홍콩, 독일 순으로 구성되었다. 이러한 결과는 한국 인바운드 관광시장을 전략적으로 운영할 수 있는 방안을 수립하는데 기여할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문 또는 저서는 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5A2A03055790)

References

  1. 구철모, 유문정, 전유희, 이지민, 정남호 (2016). 관광경험에서의 스마트폰 활용 행태와 사용자 임파워먼트와의 관계에 관한연구: 중국인을 대상으로. 지식경영연구, 17(1), 153-172.
  2. 권순재, 이건창 (2009). 관광산업에서의 지식경영활동과 지식경영효율성 향상에 관한 실증연구. 지식경영연구, 10(3), 1-16.
  3. 김기태 (2009). 포트폴리오 이론을 활용한 한국 인바운드 관광시장 최적믹스 구성. 관광학연구, 33(2), 455-475.
  4. 김종섭 (2011). 환율변동과 아웃바운드 및 인바운드 관광객 수와의 관계에 대한 실증적 연구. 농촌관광연구, 18(2), 101-119.
  5. 모수원 (2010). 환율과 유가가 관광수요에 미치는 효과. 관광연구, 24(6), 27-38.
  6. 문화관광연구원 (2015). 국내 관광산업의 GDP 및 고용에 관한 기여도. 투어고포커스 163호.
  7. 변우희 (2009). 국제관광 저해요인으로서의 테러리즘과 정책적 제약요소에 관한 위험성 평가. 관광학연구, 33(3), 9-30.
  8. 양시진, 이선영, 구철모 (2019). 스마트관광도시의 목적지 개성, 자아일치성, 상품관여도 간 영향관계. 지식경영연구, 20(1), 101-132.
  9. 장영광 (2008). Excel 활용 포트폴리오 관리. 신영사.
  10. 정주현, 최기홍, 윤성민, 김인신 (2014). 환율의 변동에 따른 인바운드, 아웃바운드 관광수요 분석. 호텔경영학연구, 23(6), 21-36.
  11. 한국관광공사 (2014). 2014 방한 관광시장 분석.
  12. 한국관광공사 (2014). 외래관광객 실태조사보고서.
  13. 한국관광공사 (2014). 세부국가 입출국통계: 2005-2014.
  14. Albright, S., & Winston, W. L. (2012). Management science modeling (4th ed.). South-Western CENGAGE Learning.
  15. Chen, M. H., Jang, S., & Kim, W. G. (2007). The impact of SARS outbreak on Taiwanese hotel stock returns: An event study approach. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 200-212. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.11.004
  16. International Monetary Fund (2019). World economic report 2019.
  17. Isik, C., Dogru, T., & Turk, E. S. (2018). A nexus of linear and non-linear relationships between tourism demand, renewable energy consumption, and economic growth: Theory and evidence. International Journal of Tourism Research, 20(1), 38-49. https://doi.org/10.1002/jtr.2151
  18. Jang, S. S., & Chen, M. H. (2008). Financial portfolio approach to optimal tourist market mixes. Tourism Management, 29(4), 761-770. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.09.003
  19. Lintner, M. (1965). Security prices, risk, and maximal gains from diversification. The Journal of Finance, 20(4), 587-615. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1965.tb02930.x
  20. Markowitz, H. (1952). Portfolio selection. Journal of Finance, (7), 77-91.
  21. Mossin, J. (1966). Equilibrium in a capital asset market. Econometrica, 34(4), 768-783. https://doi.org/10.2307/1910098
  22. Sharpe, W. H. (1964). Capital asset prices: A theory of market equilibrium under condition of risk. The Journal of Finance, 19(3), 425-442. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1964.tb02865.x
  23. Smeral, E., & Witt, S. F. (2002). Destination country portfolio analysis: The evaluation of national tourism destination marketing programs revisited. Journal of Travel Research, 40(3), 287-294. https://doi.org/10.1177/0047287502040003007
  24. UNWTO (2018). UNWTO world tourism barometer. World Tourism Organization.
  25. Zahra, A., & Ryan, C. (2005). National tourism organisations-politics, functions and forms: A New Zealand case study. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 16(1), 5-26.