Abstract
The period at university is to make decision about getting an actual job. As our society develops rapidly and highly, jobs are diversified, subdivided, and specialized, and students' job preparation period is also getting longer and longer. This study analyzed the log data of college students to see how the various activities that college students experience inside and outside of school might have influences on employment. For this experiment, students' various activities were systematically classified, recorded as an activity data and were divided into six core competencies (Job reinforcement competency, Leadership & teamwork competency, Globalization competency, Organizational commitment competency, Job exploration competency, and Autonomous implementation competency). The effect of the six competency levels on the employment status (employed group, unemployed group) was analyzed. As a result of the analysis, it was confirmed that the difference in level between the employed group and the unemployed group was significant for all of the six competencies, so it was possible to infer that the activities at the school are significant for employment. Next, in order to analyze the impact of the six competencies on the qualitative performance of employment, we had ANOVA analysis after dividing the each competency level into 2 groups (low and high group), and creating 6 groups by the range of first annual salary. Students with high levels of globalization capability, job search capability, and autonomous implementation capability were also found to belong to a higher annual salary group. The theoretical contributions of this study are as follows. First, it connects the competencies that can be extracted from the school experience with the competencies in the Human Resource Management field and adds job search competencies and autonomous implementation competencies which are required for university students to have their own successful career & life. Second, we have conducted this analysis with the competency data measured form actual activity and result data collected from the interview and research. Third, it analyzed not only quantitative performance (employment rate) but also qualitative performance (annual salary level). The practical use of this study is as follows. First, it can be a guide when establishing career development plans for college students. It is necessary to prepare for a job that can express one's strengths based on an analysis of the world of work and job, rather than having a no-strategy, unbalanced, or accumulating excessive specifications competition. Second, the person in charge of experience design for college students, at an organizations such as schools, businesses, local governments, and governments, can refer to the six competencies suggested in this study to for the user-useful experiences design that may motivate more participation. By doing so, one event may bring mutual benefits for both event designers and students. Third, in the era of digital transformation, the government's policy manager who envisions the balanced development of the country can make a policy in the direction of achieving the curiosity and energy of college students together with the balanced development of the country. A lot of manpower is required to start up novel platform services that have not existed before or to digitize existing analog products, services and corporate culture. The activities of current digital-generation-college-students are not only catalysts in all industries, but also for very benefit and necessary for college students by themselves for their own successful career development.
대학생 시기는 실질적으로 직업선택을 해야 하는 시기이다. 우리 사회가 빠르게 고도로 발달하는 만큼, 직업은 다양화, 세분화, 전문화되어 대학생들의 취업 준비기간은 또한 갈수록 길어지고 있다. 본 연구는 대학생들이 학교 내외에서 하는 경험하는 다양한 활동들이 취업에 어떤 영향이 있을지 대학생들의 로그데이터를 중심으로 분석해 보았다. 실험을 위하여 학생들의 다양한 활동을 체계적으로 분류하고 활동 데이터를 6개의 핵심역량(직무전문성강화 역량, 리더십 및 팀웍 역량, 세계화 역량, 직무몰입 역량, 직업탐색 역량, 자율이행역량)으로 구분하였고, 여기서 구분된 6개의 역량 값이 취업여부(취업그룹, 미취업그룹)에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과 6개의 역량 모두 취업집단과 미취업집단의 수준차이가 유의한 것을 확인할 수 있어 학교에서의 활동은 취업에 유의미함을 유추할 수 있었다. 다음으로 6개의 역량이 취업의 질적성과에 미치는 영향을 분석하기 위하여 6개의 역량수준을 상·하로 나누고, 첫연봉액을 기준으로 6개의 그룹을 만든 후 관계를 확인해 보았는데, 그 결과 6개의 역량 중 세계화역량, 직업탐색역량, 자율이행역량 수준이 높은 학생이 연봉을 기준으로 한 취업성과 또한 높은 것으로 확인되었다. 본 연구의 이론적 공헌은 다음과 같다. 첫 번째, 학창경험으로부터 추출할 수 있는 역량을 인사조직관리분야의 역량과 연결하며, 개인의 경력성공을 위해 대학생으로서 필요한 역량을 직업탐색역량과 자율이행역량을 추가하였다는 점이다. 두 번째, 활동로그의 실데이터 기반으로 각각의 역량을 측정하고 결과변수와 검증을 한 점이다. 세 번째, 양적성과(취업률)뿐만 아니라 질적성과(연봉수준)를 분석한 점이다. 본 연구의 실무적 활용은 다음과 같다. 첫 번째, 대학생들의 경력개발계획 수립 시 가이드가 될 수 있다. 전략이 없거나 균형을 갖추지 못한 또는 과도한 스펙을 쌓기는 지양하고 직업세계와 직무에 대한 분석을 바탕으로 자신의 강점을 표현할 수 있는 취업준비가 필요하다. 두 번째, 학교와 기업, 지자체, 정부 등 대학생들을 위한 행사를 기획하는 담당자는 대학생들이 필요로 하는 경험을 설계할 본 연구에서 제시한 6대 역량을 참고할 수 있다. 이벤트의 수요자인 대학생이 필요한 역량을 키우면서 하면서 각 기관의 목적을 더할 때 수요자와 공급자 모두 만족스러운 결과를 만들 수 있다. 세 번째, 디지털 대전환 시대, 국가의 균형발전을 구상하는 정부의 정책담당자는 대학생들의 호기심과 에너지를 대학생들의 역량개발과 국가의 균형발전을 함께 성취하는 방향으로 정책을 만들 수 있다. 기존에 없던 플랫폼서비스를 시도하고, 기존의 아날로그 상품이나 서비스와 기업문화를 디지털화 하는 데에는 많은 인력이 필요하며 디지털세대인 현 대학생들의 활약은 전 산업에서 촉매가 될 뿐 아니라 성공적인 경력개발을 위한 대학생들에게도 필요한 경험이라 사료된다.