DOI QR코드

DOI QR Code

Mediation Effects of Mothers' Smartphone Addiction on the Relationship Between Mothers' Parenting Stress and Young Children's Smartphone Addiction

어머니 양육스트레스와 유아 스마트폰 중독 간의 관계에서 어머니 스마트폰 중독의 매개효과

  • 김진경 (한국방송통신대학교 유아교육과) ;
  • 윤혜주 (덕성여자대학교 일반대학원 유아교육학)
  • Received : 2020.08.17
  • Accepted : 2020.12.04
  • Published : 2020.12.31

Abstract

Objective: The purpose of this study is to analyze the mediating effects of mother's smartphone addiction on the relationship between mothers' parenting stress and young children's smartphone addiction. Methods: This study conducted a survey targeting a total of 327 mothers with young children between the ages of 3-5 years that were attending kindergartens and daycare centers in Gyeonggi-do, Gangwon-do, and the Busan region. After exploring the relationship between mothers' parenting stress, mothers' smartphone addiction, and young children's smartphone addiction based on the collected data, this study comparatively analyzed the complete mediation and partial mediation models by using the structural equation. Results: The mothers' smartphone addiction played a partial mediating role in the relationship between mothers' parenting stress and young children's smartphone addiction. In other words, the mothers' parenting stress and mothers' smartphone addiction were important variables for young children's smartphone addiction. Conclusion/Implications: This study aims to provide basiv data for the prevention of problems caused by young children's smartphone addiction, by exploring the paths of mothers' parenting stress and mothers' smartphone addiction which have effects on young children's smartphone addiction.

Keywords

References

  1. 강은진, 유해미, 윤지연 (2016). 출산수준 제고와 일·가정 양립을 위한 육아지원 내실화방안(VI): 지역 맞춤형 육아지원 방안 연구(2016-23). 서울: 육아정책연구소.
  2. 강정원, 김승옥, 홍기묵 (2011). 유아를 위한 인터넷중독 상담치료 프로그램 개발 및 적용. 유아교육학논집, 15(3), 323-342.
  3. 과학기술정보통신부, 한국정보화진흥원 (2019). 2018년 스마트폰 과의존 실태조사. 대구: 한국정보화진흥원.
  4. 권미경, 박현숙, 유주희, 한경옥 (2016). 유아기 스마트폰 과몰입에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 인간발달연구, 23(4), 121-138. doi:10.15284/kjhd.2016.23.4.121
  5. 권연정, 이승연 (2013). 만 2세반 영아를 둔 어머니들의 스마트기기 이용지도 양상과 어려움 및 지원요구. 어린이미디어연구, 12(3), 73-109.
  6. 김민희 (2015). 유아의 자기조절, 어머니의 양육행동과 스마트기기 중독이 유아의 스마트기기 이용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(6), 131-151. doi:10.14698/jkcce.2015.11.133
  7. 김수정, 정익중 (2016). 컴퓨터, 전자게임, 스마트폰 사용이 유아의 우울불안과 공격성에 미치는 영향. 아동과 권리, 20(2), 157-176.
  8. 김이영, 최윤희 (2015). 부모의 스마트폰에 대한 인식이 유아의 문제행동과 자기효능감에 미치는 영향: 부모와 유아의 스마트폰 사용을 매개로. 유아교육.보육복지연구, 19(1), 139-158.
  9. 김인숙, 김도연 (2017). 어머니의 스마트폰 중독경향성이 학력전 아동의 스마트폰 과몰입에 미치는 영향: 부부갈등과 어머니-자녀 의사소통을 매개로. 아시아교육연구, 18(2), 221-244.
  10. 나용선 (2013). 부모 양육태도가 유아 스마트폰 중독에 미치는 영향 - 어린이집 이용 유아를 중심으로. 유아교육.보육복지연구, 17(3), 31-53.
  11. 노운서 (2009). 만 3-5세 유아의 컴퓨터게임 이용 실태 분석. 어린이미디어연구, 8(2), 43-64.
  12. 류미향 (2014). 영아의 스마트폰 사용실태 및 어머니 인식: 어머니의 양육효능감, 양육스트레스와 의 관련성 탐구. 한국영유아보육학, 86, 307-329.
  13. 박복매, 문혁준 (2008). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 의사소통 지향성과 사회인구학적 변인이 가족건강성에 미치는 영향. Family and Environment Research, 46(10), 11-22.
  14. 박소영 (2015). 유아의 스마트미디어 사용실태 및 과다사용에 영향을 미치는 변인 연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 박정아, 현은자 (2018). 유아의 스마트폰 과의존, 유아의 공격성, 어머니의 양육스트레스, 어머니의 스마트폰 중독경향성의 구조적 관계분석. 어린이문학교육연구, 19(2), 219-248. doi:10.22154/JCLE.19.2.9
  16. 박진아, 이경숙, 전연진 (2014). 0-3세 영유아 어머니의 인터넷 중독에 영향을 미치는 어머니의 정신건강, 양육스트레스, 모-자녀 관계 및 자녀의 기질과 행동문제. 한국심리학회지: 여성, 19(1), 55-70. doi:10.18205/kpa.2014.19.1.003
  17. 방효국, 김낙흥 (2013). 만 5세 유아의 스마트폰 게임 사용실태 및 게임 과몰입에 관한 연구. 열린 유아교육연구, 18(6), 43-64.
  18. 서소정, 박주영, 김진희 (2014. 3). 유아 및 어머니의 스마트폰 사용정도, 유아의 주의집중력 그리고 어머니의 양육스트레스가 문제행동에 미치는 영향. 한국보육지원학회.한국보육학회 2014년도 공동 춘계학술대회 포스터발표 논문, 서울.
  19. 서혜성, 김연하 (2014). 영아기 자녀를 둔 어머니의 중독 결정요인: 사회 인구학적 특성, 양육스트레스, 양육지식을 중심으로. 아동학회지, 35(5), 1-14. doi:10.5723/KJCS.2014.35.5.1
  20. 설샛별, 이혜원, 이경숙, 김명식 (2017). 영유아 영상물 과다노출이 영유아의 일반 발달과 정서.사회행동에 미치는 영향. 영유아아동정신건강연구, 10(1), 45-58.
  21. 유구종 (2012). 유아교육기관 스마트폰, 태블릿 PC 활용 프로그램 개발 및 유아의 과학적 사고에 미치는 효과. 열린유아교육연구, 17(3), 85-110.
  22. 유소연, 김희광, 신재욱 (2012). 유아 교육용 어플리케이션에서 표현 모티브에 따른 캐릭터 선호도 분석: 스마트폰을 사용하여 학습하는 만 3-6세의 유아를 대상으로. 디지털디자인학연구, 12(3), 95-104.
  23. 유지형, 문혜련 (2017). 유아의 스마트폰 과몰입과 과잉행동, 충동성 및 부주의 간의 관계. 유아교육.보육복지연구, 21(1), 39-63. doi:10.22590/ecee.2017.21.1.39
  24. 윤정민, 홍정순 (2019). 영아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스와 스마트폰 중독의 관계에서 다차원적경험회피의 매개효과. 열린부모교육연구, 11(3), 151-174. doi:10.36431/JPE.11.3.8
  25. 이보연 (2016). 0-5세 애착 육아의 기적. 경기: 예담.
  26. 이선남, 이경옥 (2015). 유아의 초기 발달수준과 또래상호작용 간의 관계에서 어머니의 사회적 양육행동의 매개효과. 유아교육연구, 35(4), 381-396. doi:10.18023/kjece.2015.35.4.017
  27. 이정림, 도남희, 오유정 (2013). 영유아의 미디어 매체 노출실태 및 보호대책(2013-15). 서울: 육아정책연구소.
  28. 이훈, 장수미 (2016). 다문화가정 어머니의 양육스트레스가 스마트폰 사용수준에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과. 보건사회연구, 36(3), 303-335. doi:10.15709/hswr.2016.36.3.303
  29. 임경심, 김수향, 홍혜경 (2014). 유아의 스마트폰 중독 정도와 자기조절력 및 자아존중감과의 관계. 미래유아교육학회지, 21(4), 203-221.
  30. 정경미, 이경숙, 박진아, 김혜진 (2008). 한국판 부모 양육스트레스 검사(Korean-Parenting Stress Index: KPSI)의 표준화 연구. Korean Journal of Clinical Psychology, 27(3), 689-707. https://doi.org/10.15842/kjcp.2008.27.3.007
  31. 조경서, 김은주 (2016). 어머니의 스마트폰 의존성이 유아의 문제행동에 미치는 영향: 유아의 스마트폰 의존성의 매개효과를 중심으로. 한국아동복지학, 53, 77-104.
  32. 조메리명희, 현은자 (2014). 유아기 어머니를 대상으로 한 스마트폰 중독 예방 활동의 효과. 유아 교육연구, 34(5), 347-368. doi:10.18023/kjece.2014.34.5.016
  33. 조복희, 곽혜경, 김혜순, 연미희, 이영환, 장혜자 (2014). 유아발달. 서울: 교육과학사.
  34. 조안나, 고영자 (2013). 가정 내 전파미디어 사용실태 및 어머니의 미디어 중재 유형이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 어린이미디어연구, 12(1), 1-24.
  35. 조준오, 김은정 (2019). 유아 어머니의 양육스트레스와 유아 미디어중독간의 관계에서 양육효능감의 매개 및 조절효과. 학습자중심교과교육연구, 19(9), 1189-1208.
  36. 한국인터넷진흥원 (2009). 대한민국 모바일 연감. 서울: 한국인터넷진흥원.
  37. 한국정보화진흥원 (2011). 스마트폰중독 진단척도 개발 연구. 서울: 한국인터넷진흥원.
  38. 한국정보화진흥원 (2016). 나와라, 스마트폰 세상밖으로. 서울: 한국인터넷진흥원.
  39. 현은자, 조메리명희, 조경선, 김태영 (2013). 어머니의 스마트폰 중독 수준, 양육효능감, 양육스트레스 관계연구. 유아교육연구, 33(3), 207-225. doi:10.18023/kjece.2013.33.3.009
  40. 현은자, 박은미, 조메리명희, 김태영 (2013). 어머니의 스마트폰 중독 수준 및 우울 점수와 유아의 문제행동과의 관계. 유아교육연구, 33(5), 181-205. doi:10.18023/kjece.2013.33.5.008
  41. Abbott, G., Hnatiuk, J., Timperio, A., Salmon, J., Best, K., & Hesketh, K. D. (2016). Cross-sectional and longitudinal associations between parents' and preschoolers' physical activity and television viewing: The happy study. Journal of Physical Activity and Health, 13(3), 269-274. doi:10.1123/jpah.2015-0136
  42. Abidin, R. R. (1992). The determinants of parenting behavior. Journal of Clinical Child Psychology, 21(4), 407-412. doi:10.1207/s15374424jccp2104_12
  43. Atli, S., Gunuc, S., Kuss, D., & Baran, G. (2019). Impact of parents' technology use on 18-to 24-month-old infants' adaptive behaviors. Adaptive Behavior, 27(3), 197-219. doi:10.1177/1059712319845340
  44. Bank, A. M., Barr, R., Calvert, S. L., Parrott, W. G., McDonough, S. C., & Rosenblum, K. (2012). Maternal depression and family media use: A questionnaire and diary analysis. Journal of Child and Family Studies, 21(2), 208-216. doi:10.1007/s10826-011-9464-1
  45. Bukingham, D. (2000). After the death of childhood: Growing up in the age of electronic media. Cambridge, UK: Polity Press.
  46. Butt, S., & Phillips, J. G. (2008). Personality and self reported mobile phone use. Computers in Human Behavior, 24(2), 346-360. doi:10.1016/j.chb.2007.01.019
  47. Carson, V., Stearns, J., & Janssen, I. (2015). The relationship between parental physical activity and screen time behaviors and the behaviors of their young children. Pediatric Exercise Science, 27(3), 390-395. doi:10.1123/pes.2014-0214
  48. Lamm, C., Lambert, L., Wolfe, J., Gray, J., Barber, A., & Edwards, G. (2014). Improving socialization and emotion recognition for children with autism using a Smartphone App. In Nava R. Silton. (Ed.), Special and Gifted Education: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 2010-2027). New York: Marymount Manhattan College. doi:10.4018/978-1-4666-5792-2.ch008
  49. Lieberman, D. A., Bates, C. H., & So, J. (2009). Young children's learning with digital media. Computers in the Schools, 26(4), 271-283. doi:10.1080/07380560903360194
  50. McPake, J., Plowman, L., & Stephen, C. (2013). Pre‐school children creating and communicating with digital technologies in the home. British Journal of Educational Technology, 44(3), 421-431. doi:10.1111/j.1467-8535.2012.01323.x
  51. O'Mara, J., & Laidlaw, L. (2011). Living in the iworld: Two literacy researchers reflect on the changing texts and literacy practices of childhood. English Teaching: Practice and Critique, 10(4), 149-159.
  52. Shiffman, S. (1982). Relapse following smoking cessation: A situational analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 50(1), 71-86. doi:10.1037/0022-006x.50.1.71
  53. Shimizu, H., Yoon, S., & McDonough, C. S. (2010). Teaching skills to use a computer mouse in preschoolers with developmental disabilities: Shaping moving a mouse and eye-hand coordination. Research in Developmental Disabilities, 31(6), 1448-1461. doi:10.1016/j.ridd.2010.06.013
  54. Tan, Q. Y. J., Hartanto, A., Toh, W. X., & Yang, H. (2019). Commentary: Influence of smartphone addiction proneness of young children on problematic behaviors and emotional intelligence: Mediating self-assessment effects of parents using smartphones. Frontiers in Psychology, 10, 115. doi:10.3389/fpsyg.2019.00115
  55. Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1(3), 237-244. doi:10.1089/cpb.1998.1.237