DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediation Effect of Trust in Homeroom Teacher in the Relationship of his Transformation Leadership and the Students' Emotional Stability

담임교사의 변혁적 리더십과 학생의 정서적 안정감 관계에서 담임교사신뢰의 매개효과

  • 이주연 (건국대학교(글로컬)교직과 겸임교수)
  • Received : 2020.10.14
  • Accepted : 2020.11.23
  • Published : 2020.12.28

Abstract

This study was conducted to confirm the mediating effect of the teacher's trust in the relationship between the classroom teacher's transformative leadership and the students' emotional stability from the organizational perspective. For this, the data from 290 middle school students in Seoul were collected and analyzed. As a result of the study, the transformative leadership of the homeroom teacher had a positive (+) effect on the trust of the leader. In addition, the teacher's trust in the leader had a positive (+) effect on the learner's emotional stability. In addition, it was confirmed that the teacher's transformational leadership had a positive (+) effect on the learner's emotional stability. Finally, in the relationship between the homeroom teacher's transformative leadership and the learner's emotional stability, teacher trust has a partial mediating effect. This study is meaningful in that it has objectively verified what kind of leadership the homeroom teacher should aim for in order to operate the classroom as the peripheral unit of the school organization, and what emotional and psychological effects such leadership can have on students who are members of the organization.

본 연구는 조직론적 관점에서 담임교사의 변혁적 리더십과 교실 구성원인 학생의 정서적 안정감 관계에서 담임교사신뢰의 매개효과를 확인하고자 수행되었다. 이를 위해서 서울지역 중등학생 290명의 자료를 수집 및 분석하여 연구한 결과는 다음과 같다. 담임교사의 변혁적 리더십은 리더 신뢰에 정적(+) 영향을 주고 있었다. 또한, 담임교사의 리더 신뢰는 학습자의 정서적 안정감에 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 교사의 변혁적 리더십은 학습자의 정서적 안정에 정적(+) 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 마지막으로 담임교사의 변혁적 리더십과 학습자의 정서적 안정감의 관계에서 교사신뢰는 부분 매개효과가 있음이 확인되었다. 본 연구는 학교 조직의 말초 단위로서 교실 운영을 위해 담임교사가 지향해야 하는 리더십은 어떤 것이며, 그러한 리더십이 조직원인 학생에게 어떠한 정서적, 심리적 영향을 미칠 수 있는지 객관적으로 확인하였다는 것에 의미가 있다.

Keywords

References

  1. D. Goleman, R. Boyatzis, and A. McKee, Primal leadership: Realizing the power of emotional intelligence, Boston: Harvard Business School Press. 2002. 장석훈 역, 감성의 리더십, 서울: 청림출판, 2003.
  2. R. Greenleaf, The institution as servant, Indianapolis: The Robert K. Greenleaf Center, pp.1-16, 1976.
  3. R. House, A 1976 theory of Charismatic Leadership, IL, Southern Illinois University Press, 1977.
  4. J. Barling, T. Weber, and E. K. Kelloway, "Effect of Transformational Leadership Training on Attitudinal and Financial Outcomes," Journal of Applied Psychology, Vol.81, No.6, pp.827-832. 1996. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.6.827
  5. O. F. Walumbwa, "The relationship between leadership styles, cultural orientation, organizational commitment, job satisfaction and perceptions of organizational withdrawal behaviors," Retrieved March, 2002.
  6. 오은경, 교육행정의 기초, 서울: 이화여자대학교출판부, 2001.
  7. 김정현, 담임교사의 변혁적 리더십이 고등학생의 학업 성취지향상에 미치는 영향, 인하대학교 교유대학원, 석사학위논문, 2016.
  8. P. R. Pintrich, "Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement," Journal of Educational Psychology, Vol.92, No.3, pp.544-555, 2000. https://doi.org/10.1037//0022-0663.92.3.544
  9. P. Salovey and J. D. Mayer, "Emotional intelligence," Imagination, Cognition and Personality, Vol.9, No.3, pp.185-211, 1990. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  10. 이종법, 박미성, 이도화, "변혁적, 거래적 리더십이 조직구성원의 혁신행동에 미치는 영향: 임파워먼트의 매개효과," 인사관리연구, 제33권, 제4호, pp.102-133, 2009.
  11. 노현재, 양동민, 심덕섭, "상사의 감성지능이 팀 만족 및 팀 성과에 미치는 영향: 변혁적 리더십의 매개효과를 중심으로," 조직과 인사관리연구, 제35권, 제3호, pp.199-217, 2011.
  12. 김무영, 손민호, "교사의 실천적 지식이 갖는 일상성 탐구: 체육수업 사례를 중심으로," 한국교육과정학회, 교육과정연구 제30권, 제3호, pp.21-49, 2012.
  13. 유정애, "新지식 기반 사회를 대비한 2007년 개정체육과 교육과정에 대한 재해석," 스포츠교육학연구, 제16권, 제1호, pp.1-18, 2009.
  14. 이주연, 이근호, 이변천, 가은아, "역량기반 학교 교육과정의 실천 사례 특징 분석 : 교육과정 연구학교를 중심으로," 한국교육과정평가원 교육과정평가연구, 제20권, 제1호, pp.1-30, 2019.
  15. 이동훈, 성사의 변혁적 리더십이 직무성과에 미치는 영향: 창의성과 정보공유의 매개된 조절효과를 중심으로, 울산대학교, 박사학위논문, 2019.
  16. C. J. Chen and S. W. Hung, "To Give or To Receive? Factors Influencing Members' Knowledge Sharing and Community Promotion in Professional Virtual Communities," Information & Management, Vol.47, No.4, pp.226-236, 2010. https://doi.org/10.1016/j.im.2010.03.001
  17. 박상현, 손원숙, "초등학생의 수학 학업정서 유형별 자기조절학습, 수학태도 및 수학성취도," 초등교육연구, 제27권, 제3호, pp.49-73, 2018.
  18. 홍성훈, 김희수, "초등학교 저학년 학생이 지각한 교사의 행동과 학생의 애착 안정성이 학교생활적응에 미치는 영향," 교육과학연구, 제36호, 제1권, pp.33-53, 2005.
  19. 이상호, 곽원준, 이종건, "리더-구성원 교환관계와 직무성과: 도움행동 의 매개효과," 생산성논집, 제29권, 제4호, pp.55-86, 2015. https://doi.org/10.15843/KPAPR.29.4.201512.55
  20. J. E. Lee, The effect of transformational leadership on employee's change behavior, Ajou University Press, pp.1-12, 2007.
  21. Zai Wan Yin and K. Y. Lee, "Relationship of Transformational Leadership, Followership, Satisfaction, Instructor Trust of University Athletes in China," Korean Society of Sport Psychology, Vol.17, No.4, pp.43-56, 2006.
  22. P. M. Podsakoff and S. B. MacKenzie, "Transformational leader behaviors and substitutes for leadership as determinants of employee satisfaction, commitment, trust, and organizational citizenship behaviors," Journal of Management, Vol.22, pp.259-298, 1996. https://doi.org/10.1177/014920639602200204
  23. 임성애, 이은주, "심리적 안녕감에 대한 자기결정성 동기와 생애목표의 이질적 효과 및 예측요인 검증," 교육심리연구, 제30권, 제1호, pp.85-110, 2016.
  24. F. M. Andrews and J. P. Robinson, Measures of subjective well-being. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, & L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of Personality and Social Psychological Attitudes, San Diego: Academic Press, pp.61-114, 1991.
  25. L. R. Goldberg, "An Alternative Description of Personality: The Big Five Factor Structure," Journal of Personality and Social Psychology Vol.59, No.6, pp.1216-1229, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.6.1216
  26. M. R. Barrick and M. K. Mount, "The big five personality dimensions. and job performance: a meta analysis," Personnel Psychology, Vol.44, pp.1-26, 1991. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x
  27. R. R. McCrae and P. T. Costa, Personality in adulthood: A five-factor theory perspective, Guilford Press, 1991.
  28. R. M. Ryckman, Theories of Personality (7th ed), Belmont, CA: Wads Worth, 2012.
  29. C. Machael and M. P. Leiter, The truth about burnout, San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
  30. K. M. DeNeve and H. Cooper, "The happy personality: A meta-analysis of 137 personality traits and subjective well-being," Psychological Bulletin, Vol.124, No.2, pp.197-229, 1998. https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.197
  31. E. C. Tupes and R. C. Christal, Recurrent Personality Recurrent Personality Factors Based Factors Based on Trait Ratings Ratings Lackland. TX: U.S. Air Force Aeronautical Systems Division, 1961.
  32. R. S. Dennis and M. Bocarnea, Developement of the servant leadership assessment instrument. Leadership and Organization, Development Journal, Vol.26, No.8, pp.600-615, 2005. https://doi.org/10.1108/01437730510633692
  33. B. M. Bass, Leadership and performance beyond expectations. New York: Free press, 1985.
  34. B. M. Bass and B. J. Avolio, "The implications of transactional and Transformational leadership for individual, team and 71 organizational development," Research in Organizational Change and Development, Vol.4, pp.231-272, 1990.
  35. L. A. Nemanich and R. T. Keller, "Transformational Leadership in an Acquisition: A Field Study of Employees," The Leadership Quarterly, Vol.18, pp.49-68, 2007. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2006.11.003
  36. J. A. Wagner, Organizations, In Kazdin, A. E. (ed.), Encyclopedia of Psychology 6, New York: Oxford Press and the American Psychological Association, 2000.
  37. D. Gambetta, Can we trust? In Gambetta, D. (ed.), Trust: Making and breaking cooperative relations, New York: Blackwell, pp.213-237, 1988.
  38. L. T. Hosmer, "Trust: The connecting link between organizational theory and philosophical ethics," Academy of Management Review, pp.379-390, 1995.
  39. R. Bhattacharya, T. M. Devinney, and M. M. Pillutla, "A formal model of trust based on outcomes," Academy of Management Review, No.23, pp.459-472, 1988.
  40. 이영석, 오동근, 서용원, "회사신뢰 및 상사신뢰의 결정요인," 한국 심리학회지, 제17권, 제2호, pp.147-186, 2004.
  41. 이정민, 사회적 자본(과업상호의존성, 상사신뢰, 감성지능)이 조직유효성에 미치는 영향, 울산대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  42. D. R. Mark, "Trust: The Cornerstone of Leadership," Military Review, No.30, 1992.
  43. D. Waitely, Empires or the mind: Lessons to lead and Succeed in a Knowledge-based World, New York: William and CompanyInc., p.97, 1995.
  44. J. J. Hatter and B. M. Bass, "Superior's evaluation and subordinates perceptions of Transformational Leadership," Journal of Applied Psychology, Vol.37, pp.695-702, 1988.
  45. W. G. Bennis and B. Nanus, Leaders: The strategies for taking charge, New York: Harper Collins & Row, 1985.
  46. 김화, 변혁적 리더십과 서번트 리더십이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구, 숭실대학교 대학원. 박사학위논문, 2011.
  47. 김동환, 기계체조 지도자의 변혁적 리더십이 선수의 심리적 안정감 및 인지된 경기력에 미치는 영향, 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2020.
  48. 이세희, 댄스스포츠 지도자의 변혁적 리더십이 선수의 심리적 안정 및 인지된 경기력에 미치는 영향, 용인대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
  49. 김소희, 국가대표 태권도 선수의 지도자 신뢰 형성과정 탐구, 한국체육대학교, 석사학위논문, 2019.
  50. 김종이, 하키선수들의 자기관리행동과 심리적 기술이 스포츠 자신감에 미치는 영향, 조선대학교 대학원, 박사학위논문, 2012.
  51. 박상구, 씨름지도자의 전문성에 따른 신뢰와 선수만족의 관계, 경기대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2016.
  52. P. L. Wright, Managerial leadership, NY: Rout ledge, 1996.
  53. 한봉주, "변혁적 리더십, 진성 리더십이 LMX와 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구," 리더십연구, 제6권, 제3호, pp.87-124, 2015.
  54. C. D. Ryff, "Happiness is everything, or is it? Exploratinon the meaning of Psychological well-being," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.73, pp.549-559, 1989. https://doi.org/10.1037/0022-3514.73.3.549
  55. C. D. Ryff and C. J. Keyes, "The structure of Psychological well-being revisited," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.7, No.3. pp.549-559, 1995.
  56. S. H. Choi and J. M. Lee, "The Effect of Work-Life Balance on Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior," The Society of Digital Policy & Management, Vol.18, No.3, pp.83-92, 2020.
  57. D. J. McAllister, "Affect-and Cognition-based Trust as Foundations for Interpersonal Cooperation in Organizations," Academy of Management, Vol.38, pp.24-59, 1995.
  58. 이재형, 오석윤, 윤진영, "호텔조직에서 상사의 서번트 리더십이 신뢰 및 직무만족에 미치는 영향," 한국호텔경영학회, 제15권, 제2호, pp.91-105, 2006.
  59. K. J. Preacher and A. F. Hayes, "Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models", Behavior Research Methods, Vol.40, No.3, pp.879-891, 2008. https://doi.org/10.3758/BRM.40.3.879
  60. 김주환, 김민규, 홍세희, 구조방정식모형으로 논문쓰기, 서울: 커뮤니케이션북스, 2009.
  61. 배병렬, Amos24 구조방정식모델링, 서울: 청람, 2017.
  62. J. H. Steiger, "Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach," Multivariate Behavioral Research, Vol.25, pp.173-180, 1990. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4
  63. J. F. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. B. Black, Multivariate data analysis with readings, (6th ed), NY: Macmillam Publishing Company. 2006.
  64. 우종필, 구조방정식모델 개념과 이해, 서울: 한나래 아카데미, 2012.
  65. J. C. Nunnally and I. H. Bernstein, Psychometric theory, NY: McGraw-Hill, 1994.
  66. 김정애, 담임교사의 변혁적 리더십과 교사에 대한 고등학생의 신뢰가 창의성, 진로의식성숙, 학교생활 적응에 미치는 효과, 인천대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2008.
  67. 최현동, 태권도 시범 지도자의 변혁적 리더십이 운동몰입, 운동 지속 및 지도자 신뢰에 미치는 영향, 동아대학교 대학원, 석사학위논문,2019.
  68. 조태수, 전용배, 문선호, "체육교사의 변혁적 리더십이 학생들의 신뢰와 수업만족에 미치는 영향," 한국수산해양교육학회, 제25권, 제2호, pp.526-537, 2013.
  69. 조한숙, 문혁준, "교사의 변혁적 리더십, 교사신뢰, 공감적 이해수준 및 아동의 학습동기와의 관계," 한국아동학회, 제30권, 제5호, pp.23-39, 2009.
  70. 윤진, 지방자치단체장의 변혁적 리더십이 조직시민 행동에 미치는 영향 :신뢰의 매개효과를 중심으로, 계명대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  71. J. M. Chin, "Meta-analysis of transformational school leadership effects on school outcomes in Taiwan and the USA," Asia Pacific Education Review, Vol.8, No.2, pp.166-177, 2006. https://doi.org/10.1007/BF03029253
  72. D. Wang, D. A. Waldman, and Z. Zhang, "A meta-analysis of shared leadership and team effectiveness," Journal of Applied Psychology, Vol.99, No.2, pp.181-198, 2014. https://doi.org/10.1037/a0034531
  73. G. C. Banks, K. D. McCauley, W. L. Gardner, and C. E. Guler, "A meta-analytic review of authentic and transformational leadership: A test for redundancy," The Leadership Quarterly, Vol.27, No.4, pp.634-652, 2016. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2016.02.006
  74. 길기연, 최일선, 김가윤, "F1 경기 관람객의 레크리에이션 전문화 수준이 여가몰입과 여가만족도에 미치는 영향," 관광레저연구, 제26권, 제2호, pp.319-336, 2014.
  75. 김민현, 정호원, "태권도 코치에 대한 신뢰, 선수만족, 운동 몰입 및 경기력의 관계," 한국체육과학회지, 제22권, 제1호, pp.377-388, 2013.
  76. A. C. Edmondson, Psychological safety, trust, and learning in organizations: A group-level lens, Kramer, R. M. & Cook, K. S., (eds), In trust and distrust in organizations: Dilemas and approaches, New York: Russel Sage Foundation, pp.239-272, 2004.
  77. J. R. Detert and E. R. Burris, "Leadership behavior and employee voice: Is the door really open?," Academy of Management Journal, Vol.50, No.4, pp.869-884, 2007. https://doi.org/10.5465/AMJ.2007.26279183
  78. J. M. Schaubroeck, S. T. Hannah, B. J. Avolio, S. J. Kozlowski, R. G. Load, L. K. Trevino, N. Dimotakis, and A. C. Peng, "Embedding ethical leadership within and across organizational levels," Academy of Management Journal, Vol.5, pp.1053-1078, 2012.
  79. 차동옥, "리더십연구의 최근 동향: CEO리더십을 중심으로", 인사관리연구, 제29권, 제4호, pp.205-258, 2005.
  80. F. O. Walumbwa and J. Schaubroeck, "Leader personality and employee voice behavior: Mediating roles of ethical leadership and work group psychological safety," Journal of Applied psychology, Vol.94, pp.1275-1286, 2009. https://doi.org/10.1037/a0015848
  81. 손민호, "실천적 지식의 일상적 속성에 비추어 본 역량(competence)의 의미: 지식기반 사회? 사회기반 지식!," 교육과정연구, 제24권, 제4호, pp.1-25, 2006.
  82. M. Csikszentmihalyi, Creativity: Flow and psychology of discovery and invention, New York: Harper Perennial, 1996.
  83. 박금희, 변혁적 리더십과 조직유효성간의 관계에서 신뢰와 Guanxi의 매개효과 - 한.중 비교를 중심으로, 인하대학교 대학원, 박사학위논문, 2017.
  84. 박종근, 김용근, "그룹초점 변혁적 리더십이 팀 혁신성에 미치는 영향 연구," 조직과 인사관리연구, 제42권, 제2호, pp.1-31, 2018.
  85. S. M. Ross and L. R. Offermann, "Transformational leaders: measurement of personality attributes and work group performance," Personality Social Psychology Bulletin, Vol.23, No.10, pp.1078-1086, 1997. https://doi.org/10.1177/01461672972310008
  86. 홍판석, 윤리적 리더십이 조직 효과성에 미치는 영향: 신뢰의 매개효과를 중심으로, 목원대학교 대학원, 박사학위논문, 2020.
  87. 최건동, 변혁적 리더십이 팀 효능감에 미치는 영향 : 팀-구성원 교환관계와 팀 목표지향성의 매개효과와 팀 제품신뢰의 조절효과, 숭실대학교 대학원, 박사학위논문, 2016.
  88. 이진규, 박지환, "변혁적 리더십 구성요인별 효과성에 관한 연구: 중간관리자를 대상으로," 인사.조직연구, 제13권, 제2호, pp.171-199, 2005.
  89. 정학범, 서번트 리더십이 창의행동, 조직시민행동과 조직몰입에 미치는 영향 - 상사신뢰의 매개효과와 일반적 자기효능감의 조절효과를 중심으로. 명지대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  90. 김용진, 변혁적/거래적 리더십과 팀/경력몰입의 관계에 팀 특성이 미치는 조절 효과에 관한 연구, 단국대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  91. 박찬이, 차 문화 프로그램이 청소년의 정서적 안정성과 자기효능감에 미치는 효과 : 여자고등학생을 중심으로, 한서대학교 대학원, 박사학위논문, 2010.
  92. E. Wenger, Communities of practice: Learning, meaning and identity, Cambridge: Cambridge University Press. 1998.
  93. 손민호, 구성주의와 학습의 사회이론, 서울: 도서출판 문음사, 2005.