초록
본 연구에서는 뉴스 데이터를 이용해 재난문자의 문제점에 대해 알아보았다. 이를 위해 한국언론진흥재단 뉴스 빅데이터 시스템을 통해 2005년 5월 15일부터 2020년 4월 30일까지의 '재난문자'의 주제어가 포함된 뉴스를 검색하여 자료를 수집하였다. 분석방법은 내용분석을 사용하였다. 조사 결과에 따르면, 재난문자 수신 문제점은 경보음, 내용, 기준, 빈도, 속도, 수신범위, 시간, 언어 등에 대한 것으로 범주화되었다. 재난문자 미수신 문제점은 권한, 단말기, 발송기준, 통신, 기타 등에 대한 것으로 범주화되었다. 재난문자 문제점에 대한 뉴스 게재 추이를 살펴보면, 최근 2~3년간 미수신 문제점에 대한 뉴스는 줄어드는 반면에 수신 문제점에 대한 뉴스는 많아지는 것으로 나타났다. 이는 재난문자에 대한 국민의 개선 요구가 수신 부분에 있다는 것을 말해준다. 특히, 내용, 빈도, 수신범위 문제에 대한 사회적 해결 요구가 급증한 상황이다.
In this paper, we investigated the current issues on the KPAS(Korean Public Alert Service) by News analysis. News articles, from May 15, 2005 to April 30, 2020, were collected with the key word of 'KPAS' through the News Big-Data System provided by the Korea Press Foundation. The results of the content analysis are as follows. First, the issues on alert presentation were categorized by alarm sound, message content, alert level, transmission frequency, delay, reception range, time of alert, and language. Issues on inability to receive KPAS messages were categorized into authority, mobile, sending standard, mobile communication infra, etc. For the last two to three years, news on the inability issues had decreased, while news on the presentation issues had increased. This tells us that the public demand for improvement in the KPAS lies in the presentation issues. The demand for societal resolutions to the presentation issues especially on message content, transmission frequency, and reception range has soared.