DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Continuous Utilization of Japan's Cultural Heritage Through the Cases of Silk Heritage, World Heritage, and the Japan Heritage Project in Gunma Prefecture

일본 문화유산의 연속적 활용에 관한 연구 - '군마 실크유산'과 세계유산, 일본유산 사업을 중심으로 -

  • Lee, Chungsun (Graduate School of Humanities and Sociology, The University of Tokyo)
  • 이정선 (도쿄대학교대학원 인문사회계연구과)
  • Received : 2018.12.31
  • Accepted : 2019.02.07
  • Published : 2019.03.30

Abstract

In March 2015, The Agency for Cultural Affairs of Japan implemented a project called "Japan Heritage," which aims to promote the unique narratives of cultural properties of the region by branding the locality for revitalization in preparation for the 2020 Tokyo Olympics and Paralympics. This bottom-up approach of cultural policy has been called a "Cool Japan Strategy of Cultural Heritage" in the 21st century, which effectively incorporates local cultural heritage and tourism. However, although a total of 67 Japan Heritage projects have been designated as of December 2018, almost none has been introduced in the academic forum in Korea. On the basis of this background and a lack of academic awareness in Korea on Japan's recent cultural policies, this research aims to focus on the three cases of Gunma Prefecture implemented in local, global, and glocal aspects. To specify, the cases are the "Gunma Silk Heritage" project, implemented in 2011, the "Tomioka Silk Mill and Related Sites" project that was included on the UNESCO World Heritage List in 2014, and "The Best Wife in the World - Silk Story of Gunma," case certified as the first project of "Japan Heritage" launched in 2015. Based on the questionnaire method conducted with the World Heritage Registration Promotion Division in Gunma Prefectural Government, as well as a literature view, the research revealed that the consecutive implementation of a series of cultural heritage projects in Gunma is not coincidental, but rather a strategy aiming to create a synergism where each project complements the others. Moreover, this paper demonstrates that Gunma Prefecture has been utilizing the local silk industry as a tangible and intangible cultural resource in multi-layered heritage projects, resulting in a "spiral synergy effect" and a "chain of the recognition process." In conclusion, it illustrates the recent trend of utilizing cultural heritage in the context of the Cool Japan strategy, which seeks to move away from the administration of maintaining the status quo cultural heritage protection to a proactive one with greater potential growth. This research may thus provide meaningful insight into the utilization of domestic historical and cultural resources as well as related policy-making, in that it will ultimately promote the chain effect of linking the multiple heritage policies and projects at the local, global, and glocal levels.

2015년 3월 일본 문화청은 2020년 도쿄 올림픽 패럴림픽 개최까지 각 지역의 매력적인 유 무형 문화재를 종합적으로 활용하고 스토리텔링적 요소를 가미하여 홍보하는 '일본유산 매력 발신 추진사업(日本遺産魅力發信推進事業, 이하 '일본유산 사업')'을 도입했다. 이는 문화청에서 표방하고 있는 21세기 "문화재판의 쿨 재팬 전략(文化財版のク-ルジャパン戰略)"으로, 지역의 문화유산과 관광을 효과적으로 접목한 하의상달식 문화정책이라 할 수 있다. 그러한 과정에서 2018년 12월 현재까지 4회에 걸쳐 총 67건의 일본유산 프로젝트가 공식 인증되어 있음에도 불구하고 국내 학계에 소개되어 연구된 사례는 거의 전무한 실정이다. 이 같은 배경과 일본유산 사업에 관한 국내 학술적 연구 부족을 전제로 본고는 군마현(群馬?)의 세 가지 사례를 분석하였다. 구체적으로는 2011년 지역의 로컬리티 관점에서 출범한 '군마 실크유산(ぐんま絹遺産)'과 글로벌리티 관점에서 2014년 6월 유네스코 세계유산으로 등재된 '도미오카 제사장과 실크산업 유산군(富岡製사?場と絹産業遺産群)', 그리고 글로컬리티 측면에서 이듬해 2015년 3월 최초의 일본유산 사업으로 인증된 "부인 천하 -군마의 실크 이야기-(かかあ天下 -ぐんまの絹物語-)"의 스토리를 활용한 지역성과 세계성의 융합 사례를 고찰함으로써 각각의 유산 사업 간의 연계성을 논고하였다. 연구 방법으로는 사업의 실무 부서인 군마현 기획부 세계유산과와의 서면 질의 및 문헌조사를 통해 군마현의 제각기 다른 일련의 문화유산 활용 사례는 결코 우연히 출범한 것이 아니라 서로를 보완하고 상승작용을 지향하는 전략임을 발견하였다. 그리하여 본 연구는 군마현의 사례가 명주실과 비단산업에 스토리를 가미한 유 무형의 콘텐츠로 나선형 시너지 효과와 "인정의 연쇄"를 지향한 사실도 확인하였다. 종합하면 본 사례는 쿨 재팬 전략의 맥락에서 "문화재 보호라는 현상 유지의 행정에서 더 나아가 성장성을 지닌 적극적인 문화행정으로서의 전환"을 모색하는 최근 문화유산 활용의 동향을 제시한다. 이는 궁극적으로 지역적 글로벌 글로컬 차원의 중층적인 유산 제도와 사업을 긴밀히 연결시키는 연쇄사슬적 효과를 촉진한다는 점에서 국내 역사문화자원의 활용과 관련 정책 입안에 유의미한 통찰을 제공한다고 판단된다.

Keywords

References

  1. 강성우, 2016, 일본의 문화외교와 국가 브랜드 전략으로서의 쿨 재팬 동아시아문화연구 제65집, pp.215-241
  2. 박삼헌, 2018, 일본의 근대화 산업유산과 도시재생 -도미오카 제사장과 실크산업 유산군을 중심으로- 日語日文學研究 106(2), pp.169-193
  3. 이정선, 2018, 일본의 오키노시마 유산군 사례로 본 세계유산 등재의 쟁점 및 시사점 문화재 51(3), pp.54-71 https://doi.org/10.22755/kjchs.2018.51.3.54
  4. 青柳正規, 2015, 文化立国論: 日本のソフトパワーの底力, ちくま新書, pp.133-135
  5. 市川拓也, 2017, '日本遺産'で地域活性化!-世界遺産とは異なる,秘めたる"可能性"- 大和総研調査季報 2017年 夏季号, pp.90-105
  6. 大島登志彦.原田喬, 2014, 近年の日本国内の蚕糸業の動向と製糸工場の現状 高崎経済大学論集 56(4), pp.89-98
  7. 熊倉浩靖, 2017, 内発的発展論から見た世界遺産'富岡製糸場と絹産業遺産群'と世界の記憶(候補)'上野三碑' 地域政策研究 19(3), pp.105-122
  8. 小林・片山外, 2009, アーツ・マネジメント概論, 水曜社, pp.253-259
  9. 佐滝剛弘, 2009, 世界遺産の真実-過剰な期待,大いなる誤解, 祥伝社新書, pp.239-244
  10. 佐滝剛弘, 2017, 登録有形文化財ー保存と活用からみえる新たな地域のすがた, 勁草書房, (はじめに)ii, pp.23-28
  11. 鈴木淳, 2017, 富岡製糸場と絹産業遺産群 日本歴史 第824号, 吉川弘文館, p.89
  12. 高木賢. 2016, 日本蚕糸業と群馬 富岡製糸場と群馬の蚕糸業, 高崎経済大学地域科学研究所(編), 日本経済評論社, p.9
  13. 西尾敏和.森田哲夫, 2018, 富岡製糸場に関連する文献の主題変遷に関する研究 日本地域政策研究 第21号, pp.50-57
  14. 日本遺産プロジェクト編, 2016, 日本遺産時をつなぐ歴史旅, 東京法令, pp.2-3, pp.16-21
  15. 松浦利隆, 2016, 富岡製糸場と絹産業遺産群-世界遺産登録までの道のり 富岡製糸場と群馬の蚕糸業, 高崎経済大学地域科学研究所(編), 日本経済評論社, pp.255-271
  16. 森まゆみ(解説), 2011, 殖産興業を担った土族の娘の比類なき記録, 和田英著, 富岡日記, p.171
  17. 山崎益吉, 2009, 市民の支援と産業遺産の関わり 群馬.産業遺産の諸相, 高崎経済大学地域科学研究所(編), 日本経済評論社, pp.145-167
  18. 雪村まゆみ, 2016, 世界遺産登録運動と文化資産の認定制度の創設 -'認定の連鎖'をめぐって- 関西大学社会学部紀要 48(1), pp.91-111
  19. Schmutz, Vaughn & Elliott, Michael., 2017, "World heritage and the scientific consecration of 'outstanding universal value'", International Journal of Comparative Sociology 58(2), p.141
  20. 朝日新聞, 2014.4.27, 富岡製糸場 世界遺産へ 4資産に 厳選 奏功
  21. 桐生商工会議所, 2017, 政策提言事項, pp.1-2
  22. 桐生市, 2018, 桐生市歴史的風致維持向上計画, p.221
  23. 群馬県企画部世界遺産課, 2015, 도미오카 제사장과 실크산업 유산군(한국어판 팸플릿), pp.7-15
  24. 群馬県企画部世界遺産課, 2017, ぐんま絹遺産ガイドブック, p.2
  25. 群馬県企画部世界遺産課, 2018.11.22, '日本遺産かかあ天下-ぐんまの絹物語-のご質問に対する回答について'
  26. 文化財保護法第二百十四号第一条
  27. 文化審議会 文化財分科会, 2011, 世界文化遺産特別委員会 (第22回) 世界遺産暫定一覧表記載資産準備状況報告書 資料 7-3, pp.1-3
  28. 文化庁, 2012, 文化審議会世界文化遺産.無形文化遺産部会世界文化遺産特別委員会配布資料 世界遺産暫定一覧表記載資産準備状況報告書.
  29. 文化庁, 2012, '歴史文化基本構想' 策定技術指針, pp.3-5
  30. 文化庁, 2015, 日本遺産 (Japan Heritage) 事業について, pp.1-6
  31. 文化庁, 2016, 文化財活用.理解促進戦略プログラム 2020, pp.1-2
  32. 文化庁, 2017, 我が国の文化政策, pp.5-6
  33. 文化庁, 2018, 日本遺産 (Japan Heritage)(팸플릿), pp.5-6
  34. ICOMOS, 2013, Advisory Body Evaluation, ICOMOS, p.146
  35. Japan, 2013, Tomioka Silk Mill and Related Sites Nomination Dossier, Agency for Cultural Affairs, Japan, pp.141-161, Appendix 5
  36. UNESCO, 2017, Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention, (WHC.17/01), World Heritage Centre, pp.18-19
  37. 유네스코와 유산 http://heritage.unesco.or.kr/whs
  38. 片品村絹遺産の会 http://www.katashina-kinu.info/konshuro-ito/index.html
  39. 甘楽町 'かかあ天下像除幕式' http://www.town.kanra.gunma.jp/kyouiku/bunkazai/bunkazai/merumaga/20150805144612.html
  40. ぐんま絹遺産 http://worldheritage.pref.gunma.jp/kinuisan/
  41. ぐんま絹遺産 'ぐんま絹遺産の登録について' http://worldheritage.pref.gunma.jp/kinuisan/registinfo.php
  42. ぐんま絹遺産 'きぬめぐり ―絹の国ぐんまナビ―' http://worldheritage.pref.gunma.jp/kinuisan/app-ja.html
  43. '日本遺産 かかあ天下-ぐんまの絹物語-' http://worldheritage.pref.gunma.jp/JH/sbt/
  44. 富岡製糸場と絹産業遺産群 http://worldheritage.pref.gunma.jp/ja/tkn-gt/
  45. 文化庁 http://www.bunka.go.jp/seisaku/bunka_gyosei/shokan_horei/bunkazai/rekishifuchi/
  46. 文化庁 'これまでに認定された日本遺産 (Japan Heritage) 一覧' http://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkazai/nihon_isan/ichiran.html
  47. 文化遺産ポータル.サイト https://japan-heritage.bunka.go.jp/ja/stories/story002/