Journal of rehabilitation welfare engineering & assistive technology (재활복지공학회논문지)
- Volume 13 Issue 1
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- Pages.101-107
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- 2019
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- 1976-7102(pISSN)
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Comparative Study on the Speech Recognition Assistant Device for Participation in Education of Hearing Impaired
청각장애인의 교육 참여를 위한 음성인식 보조 장치 비교 연구
Abstract
People with hearing loss can receive various supports for communication in their daily lives. However, hearing-impaired people have low satisfaction with the most supported areas of education. Recently to solve these problems, various Apps using voice recognition technology have been developed. In order to solve the accuracy and the limitations of distance of the Apps in using STT(speech-to-Text), this study attempts to compare the performance of a directional microphone and a microphone built into a smart phone. The experiments were conducted with microphones embedded in smart phones and directional microphone, the distance and type have been set differently. As the experiment, the basic settings for smart phones and oriented microphones showed similar results. But, the directional microphones are more sensitive and accurate than the smart phone, when some condition of experiments were adjusted. In the future, based on the results of experiments, we will develop STT Apps that are more accurate and expand the sensitivity of forward-looking microphones to actively participate in education for hearing impaired people.
청각장애인은 일상생활에서 의사소통을 위해 지원서비스를 받지만 가장 많은 지원을 받는 교육 분야에서의 만족도가 낮다. 최근 이러한 문제점을 해결하고자 음성인식 기술을 이용한 다양한 앱들이 개발되고 있으나, 정확도는 낮고 거리의 한계로 사용함에 있어서 불편함을 겪고 있다. 본 연구에서는 STT(Speech-to-Text)기능을 이용한 앱의 정확도와 거리의 한계를 해결하기 위하여 지향성 마이크와 스마트 폰에 내장된 마이크의 성능을 비교 분석하고자 한다. 실험은 스마트 폰에 내장된 마이크와 지향성 마이크로 진행하였으며, 거리와 앱의 종류를 다르게 설정하였다. 실험 결과, 스마트 폰과 지향성 마이크의 기본 설정은 비슷한 결과를 나타냈지만, 지향성 마이크는 감도조절이 가능하므로 감도를 높이고 노이즈를 제거한 실험의 결과에서 스마트 폰 보다 약 2배가량 높은 정확도를 보였다. 향후에는 실험결과를 바탕으로 청각장애인의 적극적인 교육 참여를 위하여 지향성 마이크의 감도범위를 넓히고, 정확도가 높은 STT 앱을 개발할 것이다.