The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 21 Issue 3
- /
- Pages.241-271
- /
- 2019
- /
- 1229-8301(pISSN)
- /
- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
The Analysis of Special Education Teachers' Stages of Concern and Levels of Use on the 2015 Basic Curriculum of Special Education: Focusing on the Concerns-Based Adoption Model(CBAM)
2015 특수교육 기본 교육과정에 대한 특수교사의 관심도 및 실행수준 분석: 관심중심수용모형(CBAM)을 중심으로
- 송은숙 (부산전자공업고등학교) ;
- 최진혁 (부산대학교)
- Published : 20190000
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to analyze the special school teachers' stages of concern(SoC) and level of use(LoU) on the 2015 Basic Curriculum of Special Education, and how those SoC & LoU differ by characteristics of the teacher. Method: The study conducted a survey of 141 special teachers from 9 special schools that were implementing the 2015 Basic Curriculum using CBAM's SoC questionnaire and LoU questionnaire. The collected data were analyzed by using percentile(%lie) scores, SoC profile, descriptive statistics, t-test, ANOVA. Results: First, the special school teachers' SoC profile in the 2015 Special Education Basic Curriculum was similar to the nonuser profile. As well, there were statistically significant differences between the special school teachers' concerns according to the level of school, training experiences, operational experiences, teaching career etc. Second, most of special school teachers' LoU for 2015 Basic Curriculum showed three levels of mechanical use. There were statistically significant differences between the special school teachers' LoU in the 2015 Basic Curriculum according to the level of school, age and level of education. Third, as the result of analyzing the level of use according to the concern of special school teachers, the LoU of teachers in the stages of concern were higher than the teachers in the stage of unconcerned. Conclusion: Based on these results, the study discussed way to enhance the teachers' SoC and LoU in the 2015 Basic Curriculum in special schools.
연구목적: 본 연구는 2015 특수교육 기본 교육과정에 대한 특수학교 교사의 배경 변인에 따른 관심도와 실행수준, 관심도에 따른 실행수준을 분석함으로써 향후 기본 교육과정의 창의적인 실행을 위한 현장 지원 방안을 모색하는 데 필요한 기초 자료를 제공하고자 수행되었다. 연구방법: 현재 2015 기본 교육과정을 적용하고 있는 9개 특수학교 141명의 특수교사를 대상으로 CBAM의 관심도(SoC)와 실행수준(LoU) 질문지로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 백분위점수(%lie), 최고점 분석, 관심도 프로파일, 기술통계(M, SD), t-test, one-way ANOVA, Scheffé 사후검증으로 분석하였다. 연구결과: 첫째, 2015 특수교육 기본 교육과정에 대한 특수학교 교사의 관심도는 비실행자 유형과 유사하게 나타났고, 학교급, 2015 개정 특수교육 교육과정 연수경험, 교육과정 업무경험, 교육경력, 연령에 따라 관심도에 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 2015 특수교육 기본 교육과정의 실행수준은 3단계인 기계적 실행수준으로 나타났고 교육내용 영역을 우선적으로 실행하고 있는 반면, 교육평가 영역은 상대적으로 낮은 실행수준을 보여주었다. 특수교사의 배경 변인에 따른 실행수준을 살펴본 결과, 학교급, 연령, 최종학력에 따라 기본 교육과정의 실행수준에 유의한 차이를 보였다. 셋째, 특수교사의 관심도에 따른 실행수준은 무관심 단계의 특수교사들보다 관심 단계의 특수교사들이 높은 것으로 나타났다. 결론: 이러한 연구결과를 토대로 교육과정에 대한 관심도와 실행수준을 분석한 선행연구와 비교·분석하고 특수학교 차원에서 2015 기본 교육과정에 대한 특수교사의 관심도와 실행수준을 제고하기 위한 방안을 논의하였다.
Keywords
- 2015 Basic Curriculum;
- Concerns-Based Adoption Model(CBAM);
- Stages of Concern(SoC);
- Levels of Use(LoU);
- Special Education Teacher
- 2015 기본 교육과정;
- 관심중심수용모형;
- 관심도;
- 실행수준;
- 특수교사;