The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 21 Issue 2
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- Pages.163-191
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- 2019
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- 1229-8301(pISSN)
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- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
The Effect of Situated Learning Support Using Smartphone for A Long Period on Social Activity of Person with Developmental Disabilities
스마트폰을 활용한 상황학습의 장기간 지원이 발달장애인의 사회활동에 미치는 영향
Abstract
Purpose: The purpose of this study is to investigate the effects of developmental disabilities on support needs, change of performance of social activities, and social activities for long period of the situated learning support using smartphone. Method: This study analyzed social activities and support needs, changes in social activities performance, and social activities performed in 'Diagnosis and Plan', 'Educational Plan and Result'. They were developed by long-term support for ten people with developmental disabilities using smartphones for situated learning on social activities in residential areas. Results: All of the developmental disabled persons required various social support activities, and their performance was continuously improved according to the period of support. Conclusion: It is very effective to support social activities of the situated learning using smartphone for people with developmental disabilities. Therefore, it is necessary to construct comprehensive support system, develop social activity program, and conduct situated learning at school.
연구목적: 본 연구의 목적은 발달장애인이 스마트폰을 활용한 상황황학습의 장기간 지원으로 지원요구, 사회활동의 수행 능력변화, 수행 사회활동 내용 등에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구방법: 발달장애인 10명의 거주지 중심 사회활동에 스마트폰을 활용한 상황학습을 장기간 지원하면서 산출된 '진단 및 계획서', '교육계획 및 결과서'에 나타난 사회활동과 지원요구, 사회활동 수행능력 변화, 수행 사회활동 내용을 분석하였다. 연구결과: 발달장애인 모두가 다양한 사회활동 지원을 요구하였고, 지원기간에 따라 지속적으로 수행능력이 증진되었으며, 장애의 정도에 차이 없이 사회구성원과 원활한 관계를 통해 다양한 사회활동을 수행하였다. 결론: 이상의 결과로 볼 때 발달장애인의 스마트폰을 활용한 사회활동 상황학습 지원은 매우 효과가 있기 때문에 빠른 확산을 위해 종합적인 지원 시스템의 구축, 사회활동 프로그램 개발, 학교에서 상황학습 수행 등이 필요하다.
Keywords