특수아동교육연구 (The Journal of Special Children Education)
- 제21권1호
- /
- Pages.271-297
- /
- 2019
- /
- 1229-8301(pISSN)
- /
- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
지적장애 고등학생의 덧셈문제 해결을 위한 다전략 중재 프로그램의 효과: 받아 올림이 있는 덧셈문제를 중심으로
Effects of a Multi-Strategy Intervention Program on Multi-digit Addition with Regrouping for High School Students with Intellectual Disabilities
초록
연구목적: 본 연구는 특수학교 고등학교 과정에 재학 중인 지적장애 학생을 대상으로 받아 올림이 있는 덧셈문제 풀이에 대한 정답률을 높이기 위해 다전략 중재 기반 프로그램을 적용하여 그 효과를 살펴보고자 하였다. 연구방법: 이를 위해 B시에 소재한 지적장애 특수학교에 재학 중인 지적장애 고등학생 3명을 대상으로 18회기의 기초선, 중재, 유지 단계로 이어지는 연구를 진행하였다. 매 회기마다 동형의 A, B형 수행평가를 실시하여 그 효과를 측정하였고 그 결과를 표와 그래프로 시각화하여 그 변화추이를 살펴보았다. 연구결과 및 결론: 본 연구의 결과, 다전략 중재 프로그램은 지적장애 고등학생의 (두자리 수) + (한자리 수) 받아 올림이 있는 덧셈 문제의 점수를 향상시키는 것으로 나타났다. 한편 다전략 중재 프로그램은 지적장애 고등학생의 자릿값이 늘어난 받아 올림이 있는 덧셈 문제 풀이에 있어서는 그 효과가 부분적으로 나타나, 전이효과는 부분적으로 이루어짐을 확인할 수 있다. 본 연구 결과의 시사점과 추후연구에 대한 제언이 논의되었다.
Purpose: The purpose of this study was to examine the effects of a multi-strategy intervention program on addition of multi-digits with regrouping for high school students with intellectual disabilities (ID) attending a special school. Method: The multi-strategy program consisted of various intervention strategies with consideration of diverse characteristics of students with ID. In this study, A-B design was used to investigate the effects of the program for three students with ID. Results & Conclusion: The results indicated that the multi-strategy program was effective for increasing the rate of correct responses on the (two-digit number) + (one-digit number) questions with regrouping among high school students with ID. Also the multi-strategy intervention program was partially effective for the additions of multi-digits with bigger place value among the students with ID. Based on the results of this study, implications for practice and suggestions were discussed in details.
키워드