The Journal of Special Children Education (특수아동교육연구)
- Volume 21 Issue 1
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- Pages.249-269
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- 2019
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- 1229-8301(pISSN)
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- 2733-8398(eISSN)
DOI QR Code
Analysis of Research Trends related to Young Children with Developmental Delays through Keyword Network Analysis
키워드 네트워크 분석을 통한 국내 발달지체 유아 관련 연구 동향 분석
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to analyze research trends related to young children with developmental delays through keyword network analysis. Method: To do this, this study investigated the tendency of articles published in KCI journals by year and conducted network analysis on the keyword appeared in studies. Results: First, 82 studies related to young children with developmental delays were published by 2018 since 1998, and most of them published in the journal of Korean Journal of Early Childhood Special Education. Secondly, the most frequently appearing main keywords were identified as 'young children with developmental delays', and the frequency of keywords such as 'social interaction', 'inclusive education', 'problem behaviors', 'positive behavior support' was also high in order. Third, the result of linkage-oriented analysis showed that 'social interaction' and 'inclusive education' were identified as important keywords. Conclusion: This study is meaningful in that the research trends of domestic journals related to young children with developmental delays were examined through the keyword network analysis.
연구목적: 연구의 목적은 키워드네트워크 분석을 활용하여 발달지체 유아 관련 연구 동향을 분석하는 데 있다. 연구방법: 이를 위하여 1998년부터 2018년까지 KCI 등재(후보)지에 발표된 발달지체 유아 관련 논문의 시기별 및 학술지별 경향을 파악하고, 논문에 저자가 제시한 주제어에 대한 키워드네트워크 분석을 하였다. 연구결과: 첫째, 1998년부터 2018년까지 총 82편의 발달지체 유아 관련 논문이 게재되었으며, 유아특수교육연구 학술지에 가장 많은 논문이 발표된 것으로 나타났다. 둘째, 발달지체 유아 관련 국내 학술지에서는 발달지체 유아가 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 사회적 상호작용, 통합교육, 문제행동, 긍정적 행동지원 등의 순으로 높은 빈도를 보였다. 셋째, 연결정도 중심성 분석결과 발달지체 유아와 관련 국내 학술지 논문에서 사회적 상호작용과 통합교육이 네트워크상에서 중요한 역할을 하는 키워드로 파악되었다. 결론: 이 연구는 발달지체 유아 관련 국내 학술지 연구 동향을 키워드네트워크를 통해서 알아보았음에 의의가 있다.
Keywords