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Qualitative inquiry of university students' perception of highschool prerequisite science courses required for science and engineering majors

이공계열 전공 공부에 필요한 고등학교 과학과 선수과목에 대한 대학생들의 인식에 대한 질적 탐구

  • Published : 20190000

Abstract

The purpose of this study is to explore ways to secure highschool students' choice of courses in order to improve highschool - university linkage. For this purpose, we conducted in-depth focus group interviews with a total of 10 students in the second or the third year or graduate student at the science and engineering college, and these interviewees were recommended by their professors. Through interviews, the necessity to complete highschool science prerequisite courses, reason for not completing highschool science prerequisite courses necessary for college major, their intention to recommend highschool juniors to complete science prerequisite courses, and ways to guarantee prerequisite course completion for college major studies. Based on the results, we suggested ways to link highschool - university curriculum for science & engineering majors. Discussed in the conclusion are ways to stabilize highschool curriculum organization and implementation such as opening elective courses with a few students without disadvantage in the school record, improving the grading system for Science II courses in the school record as well as the College Scholastic Ability Test, providing career guidance about prerequisite courses by science & engineering majors, improving the science teacher's professionalism on teaching and career guidance, and developing college entrance systems to guarantee the completion of prerequisite courses for science & engineering college studies.

본 연구의 목적은 고교-대학 연계성 제고를 위해 고등학교 학생들의 교과목 선택권을 실질적으로 보장하는 방안을 탐구하려는 것이다. 이를 위해 총10명의 이공계열 학부 3, 4학년 및 대학원 재학생을 추천받아 초점집단 심층면담을 실시하였으며 대학전공 공부를 위한 고교 과학과 선수과목 이수의 필요성, 대학 전공공부에 필요한 과학 선수과목을 고등학교에서 이수하지 않은 이유, 과학과 선수과목 이수를 고등학교 후배들에게 권장할 의사, 대학전공 공부에 필요한 고교 과학과 선수과목 이수를 보장하는 방안 등을 탐구하였다. 연구결과를 토대로 이공계열 진학자를 위한 고교-대학 교육과정 연계 방안을 제안하였다. 예컨대 고등학교 교육과정 편성·운영 정상화 방안을 소수 선택과목 개설 보장, 과학II 과목 내신 및 수능 성적 산출 방식 개선, 고교 필수선수과목에 대한 이공계열별 진로 안내, 과학교사의 수업전문성 및 진로지도 전문성 제고, 이공계열 전공공부에 필요한 필수선수과목 이수를 보장하기 위한 대입전형 시스템을 마련의 필요성 등을 제안하였다.

Keywords