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생물다양성을 주제로 한 가족형 예술체험기반 과학융합교육 프로그램 개발

Development of a Family-Based Art-Science Convergence Educational Program about Biodiversity

  • 정찬미 (이화여자대학교 자연사박물관) ;
  • 백경미 (울산과학기술원) ;
  • 최규리 (한국창의교육연구원)
  • 발행 : 20190000

초록

물다양성의 현저한 감소에 직면한 오늘날에는 다양하고 복잡한 환경문제에 대한 대중의 관심과 이해뿐만 아니라 문제 해결을 위한 좀 더 적극적인 사회적 참여를 유도하는 교육의 역할에 대한 요구가 증가하고 있다. 본 연구에서는 이러한 사회적 요구에 부응하는 창의적인 학습의 장으로 과학박물관의 역할을 확장하기 위해서 생물다양성을 주제로 한 가족형 예술체험기반 과학융합교육 프로그램을 개발하고자 하였다. 먼저 교육프로그램 개발에 필요한 융합학습 내용 요소들을 도출하기 위해 2015 개정 과학 및 미술 교육과정과 학년별 교과서에 포함된 생물다양성 관련 내용 체계와 융합 활동 양상을 분석하였다. 다음으로, 사진 촬영을 예술적 체험 방법으로 선정하고, 융합교육과정과 미적체험교육과정 단계를 고려하여 문제로의 초대, 탐색하기, 창의적 표현의 교육단계를 구성하여 '자연에 빠진 사진작가' 예비 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램은 겨울방학 기간(2019년 1월) 중 자연사박물관에서 3회에 걸쳐 예비 적용하였으며, 13가족 총 33인이 참여하였다. 수업 진행 기간 중 질문지, 관찰, 면담 등을 통해 수집한 다양한 자료들의 분석 결과를 토대로 최종 프로그램을 개발하였다. 끝으로, 과학적 정보 전달을 넘어서 예술과 과학의 융합 체험교육의 장으로 확장되는 과학관의 역할과 교육적 기능에 대해 논의하고 프로그램 확산을 위한 후속연구를 제언하였다.

The visible decline of biodiversity, today, demands a more extended role for education in dealing with diverse and complex environmental problems-not only in drawing attention to the issues, but also in encouraging participation in problem solving. This study aims to expand the role of science museums, as a creative learning space, to be more responsive to growing social demands, by attempting to develop a family-based art-science convergence educational program about biodiversity. To determine the essential learning contents needed to develop a pilot program, biodiversity-related content and convergence activity of art and science textbooks were reviewed. Then, by selecting photography as a method of artistic experiences, it developed 'Photographers fall in love with Nature', a pilot program consisting of 'invitation to questions', 'exploration', and 'creative expression', considering key stages in convergence curriculum and aesthetic experience curriculum. The developed program was applied to the classes offered three times at a university's museum of natural history over the winter vacation (January 2019). The final version of the program was developed based on the results obtained from analyzing diverse forms of data, including questionnaires, observations, and interviews, that were collected during the pilot program. Lastly, the study discusses the need to broaden the educational role of science museums to become a site for an art-science convergence learning experience, and it proposes follow-up studies for proliferation of these programs.

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