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The Effect of the Social Servicescape on the Customer Satisfaction, Customer Trust, and Customer Loyalty in Japanese Restaurants

일식전문점의 사회적 서비스스케이프가 고객만족, 고객신뢰도, 고객충성도에 미치는 영향

  • 박세환 (대구가톨릭대학교 일반대학원 외식산업학 전공) ;
  • 유영진 (대구가톨릭대학교 외식산업학과)
  • Received : 2019.10.04
  • Accepted : 2019.10.14
  • Published : 2019.10.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of social servicescape on customer satisfaction, customer trust, and customer loyalty. Data were collected from 311 adults who lived in Daegu where they had used Japanese restaurants. For data analysis, frequency analysis, factor analysis, regression analysis and multiple regression analysis were used. Through the factor analysis, the social servicescape of Japanese restaurant was identified as two components of human service and customer similarity. As a result of the multiple regression analysis, two components of social servicescape have positive effects on customer satisfaction and customer trust, and have a partial positive effect on customer loyalty. The results of regression analysis showed that customer satisfaction had a positive effect on customer trust and customer loyalty. In addition, customer trust has a positive effect on customer loyalty. The results of this study confirmed the influence of social servicescape on Japanese specialty restaurants and suggested practical and theoretical implications.

본 연구는 일식전문점의 사회적 서비스스케이프가 고객만족도와 고객신뢰도, 고객충성도에 미치는 영향을 파악하기 위하여 수행되었다. 일식전문점을 이용한 적이 있는 대구지역에 거주하는 성인 남 여 311명을 대상으로 자료를 수집하였다. 자료 분석을 위해 SPSS 프로그램의 빈도분석, 요인분석, 회귀분석, 다중회귀분석을 사용하였다. 요인분석을 통해 일식전문점의 사회적 서비스스케이프는 인적서비스와 고객유사성 2가지 구성요소로 확인되었으며, 다중회귀분석결과 사회적 서비스스케이프 2가지 구성요소는 고객만족도, 고객신뢰도 각각에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타으며, 고객 충성도에는 부분적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 회귀분석결과 고객만족도가 고객신뢰도, 고객충성도 각각에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 고객신뢰도는 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 일식전문점의 사회적 서비스스케이프의 영향력을 확인하고 실무적, 이론적 시사점을 제시하였다.

Keywords

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